Ministerie van Financiën

Overig | 12-08-2008 | nr BFB08-1126

Verslag Eurogroep (7 juli) en Ecofin Raad (8 juli) te Brussel

Op 7 juli, voorafgaand aan de Eurogroep, heeft Minister Bos de 2de Nationale Verklaring officieel overhandigd aan Commissaris Kallas. Commissaris Kallas heeft veel dank uitgesproken voor de steun van Nederland in het debat over versterkte interne controle en voor het opstellen van de 2de Nationale Verklaring. Tevens meldde Commissaris Kallas dat de Commissie bezig is om lering te trekken uit de eerste set van Annual Summaries. Zo wil men meer de nadruk leggen op het belang van een gedegen onderbouwing van de inhoud van de Annual Summaries, mede ook gezien het belang dat de Europese Rekenkamer daar aan hecht. Ten slotte heeft Minister Bos aangegeven dat het Nederlandse Parlement kritisch is ten aanzien van de verantwoording van EU-uitgaven en de versterking daarvan. UPresentatie werkprogramma van Franse Voorzitterschap De Franse Minister van Financiën Lagarde heeft tijdens de Ecofin Raad het werkprogramma van het Franse voorzitterschap gepresenteerd. Minister Lagarde heeft een toelichting gegeven op de drie belangrijkste punten voor de 2PeP helft van 2008:
1. voortgaande werkzaamheden op het terrein van financiële diensten;
2. de macro-economische agenda;

3. de fiscale onderwerpen.

Het Franse voorzitterschap streeft naar een transparant, ambitieus en duidelijke resultaten opleverend voorzitterschap. Ad 1. Op het terrein van de financiële diensten werd het belang om het toezichtsysteem te verbeteren genoemd. Dit moet met name geschieden via een betere coördinatie. Het verminderen van de financiële onrust vraagt om meer transparantie van de markten en aanscherping van de verantwoording door financiële actoren. Minister Lagarde verwees hierbij expliciet naar Basel II, Solvency II en de initiatieven op het terrein van de kredietbeoordelingbureaus. Tenslotte is het ook van belang de werking van de oliemarkt beter in beeld te brengen. Hierover zal tijdens komende bijeenkomsten van de Ecofin Raad worden gesproken. Ad 2. Op macro-economisch terrein begint het Franse Voorzitterschap de afronding van de formaliteiten samenhangend met de invoering van de euro in Slowakije. Voorts zal bijzondere aandacht worden besteed aan tien jaar EMU (EMU@10) en de voorstellen die de Commissie hierover in de loop van het jaar zal presenteren. Ad 3. Bij de fiscale onderwerpen wordt aandacht gevraagd voor het BTW dossier op diverse onderdelen: verdere modernisering, de strijd tegen fraude en het recente voorstel van de Commissie op het terrein van de verlaagde tarieven. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan de vergroening van het belastingstelsel. Minister Bos heeft aandacht gevraagd voor de voorbereiding van de klimaatconferentie te Kopenhagen in december volgend jaar. Ook de Ecofin zou hieraan een bijdrage kunnen leveren op het vlak van de internationale financiële architectuur te behoeve van een klimaatakkoord. Minister Bos gaf aan dat het goed is dat gemeenschappelijke doelstellingen worden ontwikkeld op tal van terreinen zoals een verdere vermindering van de CO2 uitstoot, vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, het emissiehandelssysteem en de duurzaamheidsdoelstellingen. Tevens pleitte Minister Bos ervoor dat de Europese Unie een leidende positie inneemt en dient te proberen de internationale financiële architectuur zo in te richten dat landen als China en India verleid worden deel te nemen. Het Franse voorzitterschap onderschreef de interventie en voegde eraan toe dat deze onderwerpen ook prominent op de agenda zullen staan bij de komende topontmoetingen met China en India. In latere interventies spraken een aantal lidstaten hun expliciete steun en waardering uit voor de interventie van Minister Bos. Een paar lidstaten liet weten ongelukkig te zijn met de voorstellen van de Commissie op het terrein van de verlaagde BTW tarieven. Deze lidstaten zijn van mening dat het beter zou zijn geweest als de Ecofin Raad lijnen op dit vlak uiteen had gezet, waarna de Commissie met plannen kan komen. UStabiliteits- en Groeipact
Bij dit agendapunt is gesproken over het stabiliteits- respectievelijk convergentieprogramma van respectievelijk België en Polen. Tevens is de instelling van een buitensporigtekortprocedure tegen het Verenigd Koninkrijk en de beëindiging van een dergelijke procedure tegen Polen aan de orde gekomen. Over deze onderwerpen was in voorbereidende gremia al overeenstemming bereikt waardoor er zo goed als geen discussie heeft plaatsgevonden en de voorstellen met unanimiteit zijn aangenomen. UEuro-invoering in Slowakije
Tijdens de Europese Raad van 19 en 20 juni jl. heeft de Europese Raad het Commissievoorstel besproken en ingestemd met invoering van de euro door Slowakije. De Ecofin Raad heeft drie wetsteksten aangenomen die betrekking hebben op de toetreding van Slowakije tot het Eurogebied. Het betreft een Raadsbeslissing over het opheffen van de derogatie en een Raadsverordening tot het vaststellen van de omrekeningskoers tussen de euro en de Slowaakse koruna. De derde wetstekst betreft enkele technische veranderingen in de Raadsverordening over de invoering van de euro (974/98). Op advies van de Commissie en de ECB heeft de Ecofin Raad de omrekenkoers voor het Slowaakse koruna vastgesteld op 30,1260 koruna. Deze koers is gelijk aan de spilkoers van de koruna in ERM-II. De verordening gaat in per 1 januari 2009. UInternational Accounting Standards Board - governance Er zijn Raadsconclusies aangenomen die betrekking hebben op het functioneren van de International Accounting Standards Board (IASB). Tijdens de Ecofin Raad heeft geen inhoudelijke discussie plaatsgevonden over dit onderwerp. UFinanciële Markten; transparantie en kredietbeoordelingbureaus De Ecofin Raad heeft kort gesproken over kredietbeoordelingbureaus. Volgens een aantal lidstaten, waaronder Nederland, is het van belang dat niet overhaast regelgeving voor kredietbeoordelingbureaus wordt opgesteld. Het is volgens deze lidstaten van belang eerst een grondige analyse uit te voeren. Daarnaast dient voorkomen te worden dat door regelgeving er blindelings vertrouwd wordt op ratings: een eigen beoordeling door de gebruikers van dergelijke kredietbeoordelingen blijft essentieel. Het voorzitterschap heeft nota genomen van de opmerkingen en constateerde dat de conclusies waren aangenomen. UOlieprijzen
Vrij kort voor de Ecofin Raad is het onderwerp Olieprijzen aan de agenda toegevoegd. Zowel tijdens de Ecofin Raad als tijdens de Eurogroep heeft een discussie plaatsgevonden die zich toespitste over hoe dit onderwerp in de komende maanden besproken zal gaan worden. Daarnaast is van gedachten gewisseld over welke punten aan de orde zullen komen. Ten behoeve hiervan heeft het Franse voorzitterschap een nota opgesteld (bijgevoegd) waarin drie punten worden genoemd:
1. verbetering transparantie en verbetering van het inzicht in de werking van de oliemarkt;
2. stimulering energie-efficiëntie;

3. maatregelen ten behoeve van kwetsbare groepen en consumenten.

Deze punten zouden in komende Ecofin Raden verder moeten worden uitgewerkt. Inhoudelijk zal het onderwerp als eerst worden besproken tijdens de komende informele Ecofin in september. Daar zal dan in het bijzonder worden stilgestaan bij de werking van de markten (inclusief mogelijke effecten van speculatie) op basis van een interim-rapport van de Commissie. Een definitief rapport zal door de Ecofin Raad in oktober worden vastgesteld ter voorbereiding van de Europese Raad van oktober. Verder zal worden bestudeerd op welke wijze financiële instrumenten kunnen bijdragen aan het bevorderen van energie-efficiency, het gebruik van duurzame energie en het verbeteren van het milieu. Als laatste zal worden gesproken over maatregelen die de effecten van de sterke stijging van olieprijzen kunnen verzachten. In de interventies benadrukken veel landen het belang onze economieën aan te passen, efficiënter om te gaan met fossiele brandstoffen, minder afhankelijk te worden door diversificatie en het bevorderen van energiebesparingen. Het verstrekken van subsidies aan specifieke sectoren wordt door een ruime meerderheid als verkeerd signaal gezien die het onontkoombare aanpassingsproces vertragen. Ook Minister Bos heeft aangegeven geen problemen te hebben met de eerste twee initiatieven die besproken zouden kunnen worden. Met het derde punt en dan met name fiscale maatregelen heeft Nederland grote problemen. Gemaakte afspraken zoals de Manchester agreement moeten worden nagekomen en verlaging van de belasting op energie genereren niet het juiste signaal. Minister Bos was tevens van mening dat een lange termijn probleem niet kan worden opgelost door een korte termijn antwoord. In dit verband heeft Minister Bos in navolging van andere lidstaten aangegeven de voorstellen van de Commissie om de visserijsector tegemoet te komen opmerkelijk te vinden. Hij benadrukte dat de Financiële Perspectieven uitgavenplafonds zijn en zeker geen spending targets. Minister Bos wordt in navolgende interventies veelvuldig gesteund in zijn opvattingen. Er waren hierbij enige nuance-verschillen: niet elke lidstaat noemde specifiek de visserijsectorplannen van de Commissie. Een aantal andere lidstaten vroeg om gerichte belasting maatregelen, gecombineerd met sociale maatregelen voor specifieke doelgroepen om verdere maatschappelijke onrust te voorkomen. De Commissie gaf tijdens de discussie aan dat de voorstellen voor de visserijsector moeten worden geplaatst in het kader van de herstructurering van de sector en niet gericht zijn op subsidiëring van de gestegen kosten voor brandstof. De Commissie was van mening dat deze voorstellen in lijn zijn met de conclusies van de Europese Raad. Het Voorzitterschap constateerde een grote mate van steun van de lidstaten voor een frequente rapportage over de olievoorraden om hiermee een eerste stap te zetten ter bevordering van de transparantie. Wel moet hierbij worden gekeken naar coördinatie met de Verenigde Staten en Japan wat betreft het tijdstip van publicatie. Voor de andere onderwerpen verwacht het Voorzitterschap dat de discussie in de komende tijd verder zal worden gevoerd waarbij gehandeld moet worden in de geest van de Manchester agreement en ervoor gewaakt moet worden dat niet de verkeerde signalen worden afgegeven.


· · Nota van het voorzitterschap
Bijlage | PDF bestand , 102.0 kb

· · Council of the European Union, press release, Brussels, 8 July 2008 Bijlage | PDF bestand , 244.0 kb

· · Brief aan de Tweede Kamer
Bijlage | 13-08-2008 | PDF bestand, 15.0 kb