KPMG
Consument dik tevreden met analoge televisie
13|08|08 - Dit blijkt uit onderzoek van KPMG en TNS NIPO onder ruim
1.100 Nederlanders. Eén op de vier Nederlandse huishoudens blijkt
inmiddels te zijn overgestapt op digitale televisie.
Nederlandse consumenten zijn niet overtuigd van de voordelen van
digitale televisie boven analoge televisie. Volgens de consument
levert het analoge beeld voldoende kwaliteit en is er geen reden om
spontaan over te stappen op digitale televisie. Naast de tevredenheid
met het huidige analoge beeld vormen de hoge prijsperceptie en de
onbekendheid met de extra, interactieve mogelijkheden van digitale
televisie de belangrijkste obstakels om over te stappen.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG en TNS NIPO onder ruim 1.100
Nederlanders. Eén op de vier Nederlandse huishoudens blijkt inmiddels
te zijn overgestapt op digitale televisie. Slechts 4% is van plan
digitale televisie op korte termijn spontaan in huis te halen. Van de
onderzochte huishoudens die nog geen digitale televisie in huis
hebben, is slechts 20% bekend met de mogelijkheden ervan. Bijna de
helft is niet in staat om spontaan toepassingen van digitale televisie
te noemen.
"Een ander mogelijk obstakel is het feit dat 70% van de Nederlanders
over meer dan één televisietoestel beschikt", constateert Dick van
Schooneveld van KPMG. Van Schooneveld: "Met de huidige gangbare
techniek is er per televisie één set-top box nodig en in algemeen
verstrekken DTV-aanbieders slechts één box gratis. Dit betekent extra
kosten voor de consument. Toch blijkt een grote meerderheid van de
Nederlandse bevolking al in aanraking gekomen met digitale televisie.
Bijna 60% van de Nederlandse huishoudens met een internettoegang heeft
binnen een tijdsbestek van één maand online streaming videobeelden
bekeken."
De Nederlandse consument blijkt weinig geld over te hebben voor het
afnemen van films en muziek van de aanbieders van digitale televisie.
Van Schooneveld: "Dit maakt het voor de aanbieders lastig om digitale
televisie rendabel te krijgen. Het gemiddelde bedrag dat de consument
bereid is te betalen is met 3 euro relatief laag. Het internet is hier
vooralsnog oppermachtig en ook de reguliere filmverhuur heeft bij de
Nederlander nog altijd de voorkeur. Reclamevrije digitale televisie
tegen betaling van een meerprijs kan bij de Nederlander evenmin op
veel enthousiasme rekenen. Slechts 11% is bereid hiervoor meer te
betalen."
Aanbieders van digitale televisie kunnen het zich volgens Van
Schooneveld niet veroorloven te wachten tot de grote massa consumenten
uit zichzelf overstappen. Van Schooneveld: "Branchevreemde spelers,
zoals joint ventures tussen internetpartijen en contentmakers, zetten
in toenemende mate voet op de markt van digitale televisie. Het
internet en de bedrijven die daarin opereren vormen een reële
bedreiging voor de traditionele distributeurs van TV-signalen.
De verwachte samensmelting van TV en internet maakt het voor de
huidige distributiebedrijven, zoals kabelmaatschappijen en
telecomoperators, bovendien meer dan ooit noodzakelijk snel en
doeltreffend op te treden in de strijd om marktaandeel op het gebied
van digitale televisie. Het aangaan van vergaande
samenwerkingsverbanden én het vormgeven van de operationele strategie
waarbij werkelijk van uit de consument wordt gedacht zijn hierbij van
doorslaggevend belang."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.