Sanoma Uitgevers
Sanoma acquireert Auto Trader
---
13.08.08
Sanoma Mens Magazines (SMM) - dochteronderneming van Sanoma Uitgevers
- maakt vandaag bekend de aandelen te hebben verworven van European
Auto Trader B.V., uitgever van Auto Trader, Classic Trader, Motor
Trader, Transport Trader en Caravan & Camper Trader in de Benelux.
Auto Trader is één van de grootste online occasions sites met 1
miljoen unieke bezoekers per maand. Door de acquisitie van Auto
Trader, versterkt Sanoma haar leidende positie op het gebied van
Automotive.
De acquisitie van Auto Trader past binnen de strategie van Sanoma om
consumenten zoveel mogelijk van dienst te zijn binnen specifieke
interessegebieden zoals Parenting, Food, Home en Automotive, en is
voor Sanoma een belangrijke stap op weg naar realisatie van haar
multimediale ambities.
Auke Visser, CEO van SMM, is verheugd over de acquisitie: Auto Trader
past binnen de multimediale ambities die we bij SMM geformuleerd
hebben voor de automotive markt. Naast AutoWeek zijn we natuurlijk al
veel langer actief met bladen, websites en events. Denk aan Formule1,
Truckstar met het grote, jaarlijkse festival en magazines als Moto 73
en Motor. Eric Ariëns, uitgever automotive van SMM, voegt daaraan toe.
Online zijn we sinds 1998 zeer actief op de automotive markt. Een
occasion site, zoals die van Auto Trader, ontbrak binnen ons
portfolio. Auto Trader en AutoWeek vullen elkaar perfect aan. Online
werken we al jaren samen. Die samenwerking wordt dus nog inniger.
Paul Wessels, directeur van Auto Trader: Wij zijn ervan overtuigd dat
wij onder de vlag van een sterke partij als Sanoma onze groei ambities
nog beter kunnen realiseren. Samen met AutoWeek zal er een enorm
krachtig marktleidend automotive platform ontstaan voor aan- en
verkoop van autos door zowel autobedrijven als particulieren.
In 1992 werd Auto Trader, uitgever van het eerste Nederlandse
occasionmagazine, opgericht. Auto Trader groeide snel uit tot
marktleider in occasionmedia. De lancering van de eerste occasionsite
samen met de introducties van Classic Trader en Motor Trader in 1999
was een logische uitbreiding van deze succesvolle formule.
Auto Trader behaalde in haar afgesloten boekjaar 2007/2008 een net
sales van EUR 9,5 miljoen. Auto Trader is gevestigd in Maarssen en
heeft 68 FTE in dienst.
Het tijdschrift AutoWeek werd in 1990 gelanceerd. Na de lancering werd
het direct het grootste automagazine van Nederland met een wekelijkse
oplage rond de 120.000 exemplaren. Dat is tot op de dag van vandaag zo
gebleven. AutoWeek lanceerde in 1998 de website www.autoweek.nl. Al
snel groeide deze website uit tot de grootste online community onder
autoliefhebbers in Nederland met bijna 1,4 miljoen unieke bezoekers
per maand. Sinds eind 2006 is www.autoweek.tv online actief.
SMM geeft naast AutoWeek ook het glossy automagazine GTO uit, met de
gelijknamige website. Vorig jaar lanceerde AutoWeek de website
www.groenopweg.nl, dat zich richt op duurzame innovaties in de
auto-industrie.
Over de acquisitieprijs doen beide partijen geen mededelingen.
Over Sanoma Mens Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek,
Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck
Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers
Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, James, KIJK,
MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling,
Sportweek, Start met Wielrennen, Triv, Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo
Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder AutoWeek.nl ,
Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een
100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma
Men's Magazines: www.smm.nl.