Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
2009 binnen
12-08-2008: Holland haalt World Congress of Families 2009 binnen
Congreswerving werpt vruchten af
HOLLAND HAALT WORLD CONGRESS OF FAMILIES 2009 BINNEN
Van 10-12 augustus 2009 wordt het World Congress of Families (WCF) in
Amsterdam georganiseerd. De goede bereikbaarheid van Amsterdam Airport
Schiphol, Amsterdam Rai en het huidige politieke klimaat zijn
doorslaggevend geweest om dit pro-familiecongres in Nederland te
organiseren. Het WCF 2009 zal naar verwachting zo'n 4.000 deelnemers
uit 35 landen trekken.
GOEDE SAMENWERKING
Naast een goede bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol,
Amsterdam Rai en het huidige politieke klimaat heeft ook een goede
samenwerking bijgedragen aan het winnen van het World Congres of
Families 2009. Het comité oordeelde dat mede door het goed uitgewerkte
voorstel en het enthousiasme van het destinatieteam heeft geholpen bij
de keuze voor Nederland/Amsterdam. Het team werd gevormd door het
NBTC, de Local Organizing Committee (LOC), de Nederlandse ambassade in
Washington D.C., Amsterdam Rai, Amsterdam Toerisme & Congres Bureau en
Eurocongress International.
ECONOMISCH BELANG CONGRESSEN
Nederland doet het goed als destinatie voor internationale congressen.
Volgens de statistieken van het NBTC vonden vorig jaar 1.350
internationale congressen en bijeenkomsten plaats met een gemiddelde
van 3,7 dagen en 264 deelnemers per congres of bijeenkomst. Eric
Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: "Eénderde van het
aantal buitenlandse bezoekers komt naar Nederland om een zakelijke
reden. Ondanks een kleiner aandeel dan de toeristische bezoekers
levert de zakelijke bezoeker een positieve bijdrage aan de Nederlandse
economie doordat zij per dag 2 keer meer uitgeeft dan een toeristische
bezoeker."
Het belang van de zakelijke reismarkt wordt ook onderschreven door het
ministerie van Economische Zaken. In de Toerismebrief geeft
staatssecretaris Heemskerk aan dat hij zich de komende jaren extra wil
inspannen om internationale congressen en beurzen naar Nederland te
halen die het innovatiebeleid kunnen versterken. Vanwege de relatief
hoge bestedingen vormen congresgangers een interessante doelgroep.