Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


2009 binnen

12-08-2008: Holland haalt World Congress of Families 2009 binnen

Congreswerving werpt vruchten af

HOLLAND HAALT WORLD CONGRESS OF FAMILIES 2009 BINNEN

Van 10-12 augustus 2009 wordt het World Congress of Families (WCF) in Amsterdam georganiseerd. De goede bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdam Rai en het huidige politieke klimaat zijn doorslaggevend geweest om dit pro-familiecongres in Nederland te organiseren. Het WCF 2009 zal naar verwachting zo'n 4.000 deelnemers uit 35 landen trekken.

GOEDE SAMENWERKING
Naast een goede bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdam Rai en het huidige politieke klimaat heeft ook een goede samenwerking bijgedragen aan het winnen van het World Congres of Families 2009. Het comité oordeelde dat mede door het goed uitgewerkte voorstel en het enthousiasme van het destinatieteam heeft geholpen bij de keuze voor Nederland/Amsterdam. Het team werd gevormd door het NBTC, de Local Organizing Committee (LOC), de Nederlandse ambassade in Washington D.C., Amsterdam Rai, Amsterdam Toerisme & Congres Bureau en Eurocongress International.

ECONOMISCH BELANG CONGRESSEN
Nederland doet het goed als destinatie voor internationale congressen. Volgens de statistieken van het NBTC vonden vorig jaar 1.350 internationale congressen en bijeenkomsten plaats met een gemiddelde van 3,7 dagen en 264 deelnemers per congres of bijeenkomst. Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: "Eénderde van het aantal buitenlandse bezoekers komt naar Nederland om een zakelijke reden. Ondanks een kleiner aandeel dan de toeristische bezoekers levert de zakelijke bezoeker een positieve bijdrage aan de Nederlandse economie doordat zij per dag 2 keer meer uitgeeft dan een toeristische bezoeker."

Het belang van de zakelijke reismarkt wordt ook onderschreven door het ministerie van Economische Zaken. In de Toerismebrief geeft staatssecretaris Heemskerk aan dat hij zich de komende jaren extra wil inspannen om internationale congressen en beurzen naar Nederland te halen die het innovatiebeleid kunnen versterken. Vanwege de relatief hoge bestedingen vormen congresgangers een interessante doelgroep.