Waterschap Velt en Vecht
Nieuwe waterschapstarieven in 2009
Invoering nieuw belastingstelsel leidt tot flinke lastenverschuiving
Waterschap Velt en Vecht heeft volgend jaar andere belastingtarieven.
Dit leidt tot een flinke lastenverschuiving. De gevolgen zijn het
grootst voor grondbezitters die fors minder gaan betalen. Eigenaren
van huizen en bedrijfspanden gaan meer betalen. De tariefwijziging is
een gevolg van de invoering van de nieuwe Waterschapswet. Deze wet
bepaalt onder meer dat waterschappen met ingang van 2009 een nieuw
belastingstelsel moeten hanteren.
Het huidige belastingstelsel van Velt en Vecht berekent voor welke
categorie de meeste kosten worden gemaakt. Hier worden de
belastingtarieven op gebaseerd. In het nieuwe stelsel verandert dit en
worden de omslagen voor woningen en bedrijfspanden en voor grond
geheven op basis van de economische waarde die zij vertegenwoordigen.
Deze verandering heeft de grootste financiële consequenties. Een
andere verandering is dat een deel van de kosten die het waterschap
maakt voor de zorg voor schoon oppervlaktewater in het nieuwe stelsel
niet worden gefinancierd via de zuiveringsheffing maar via de
watersysteemheffing. Dit betekent dat de zuiveringsheffing met
ongeveer 11,5 procent omlaag gaat.
Het dagelijks bestuur (DB) van Velt en Vecht stelt onder meer voor 28
procent van de belastingopbrengsten te innen via de ingezetenen, 21,4
procent via de categorie ongebouwd, 0,1 procent via de categorie
natuur en 50,5 procent via de categorie gebouwd. Eigenaren van grond
en gebouwen in het winterbed krijgen in het voorstel van het DB een
korting van 75 procent. Het afgelopen half jaar hebben enkele leden
van het algemeen bestuur (AB) zich gebogen over de financiële gevolgen
van het nieuwe belastingstelsel. Het DB heeft de bevindingen van deze
commissie betrokken in haar voorstel. Het AB besluit op 26 augustus
over de voorstellen van het DB.
Gevolgen
Grondbezitters gaan fors minder betalen, eigenaren van huizen en
bedrijfspanden gaan meer betalen. Hoeveel mensen en bedrijven meer of
minder gaan betalen door de invoering van het nieuwe belastingstelsel
varieert van geval tot geval. Enkele voorbeelden wat de gevolgen
zouden zijn op basis van de belastingtarieven van dit jaar:
* een gemiddeld gezin met een huurwoning gaat ongeveer 6 procent
omlaag;
* een gemiddeld gezin met een koopwoning gaat ongeveer 12 procent
omhoog;
* een gemiddelde agrariër gaat ongeveer 43 procent minder betalen;
* een gemiddeld bedrijf gaat ongeveer 38 procent meer betalen;
* eigenaren van natuurterreinen van circa 1000 hectare zijn ongeveer
95 procent minder kwijt aan waterschapsbelastingen.
Wat de exacte belastingtarieven volgend jaar zullen zijn, wordt pas
aan het eind van het jaar duidelijk wanneer het algemeen bestuur de
begroting voor het jaar 2009 vaststelt.
Toelichting belangrijkste voorstellen
Ingezetenenaandeel 28 procent
* De nieuwe waterschapswet bepaalt dat tussen de 20 en 30 procent
van de totale belastingopbrengsten door de ingezetenen moet worden
opgebracht. In het huidige stelsel is het ingezetenenaandeel 24
procent. Het dagelijks bestuur stelt voor dit te verhogen naar 28
procent. De reden hiervoor is dat Velt en Vecht een ruimere
taakopvatting hanteert waarbij algemene belangen nadrukkelijk
profiteren. Het DB vindt dat dit een hoger ingezetenenaandeel
rechtvaardigt.
75 procent korting voor winterbed
* In de gebieden die buitendijks in het winterbed liggen, kan Velt
en Vecht droogte en overstromingen moeilijk bestrijden. Daarom
waren mensen met eigendommen in het winterbed vrijgesteld van
belastingen. In het nieuwe belastingstelsel is volledige
vrijstelling niet mogelijk. Het DB stelt voor om de maximale
korting van 75 procent te geven. Dit geldt niet voor
natuurgebieden omdat die in het nieuwe belastingstelsel al fors
minder gaan betalen.
28 miljoen
Vorig jaar had Velt en Vecht een forse financiële meevaller van 28
miljoen euro door een eenmalige uitkering van extra dividend door de
Nederlandse Waterschapsbank. Toen is 11,8 miljoen euro gereserveerd om
lastenstijgingen de komende 5 jaar tegen te gaan door de
belastingopbrengsten van de watersysteemheffing in deze periode niet
te laten stijgen. Daarbij is destijds aangegeven dat dit geen garantie
was dat de tarieven voor niemand omhoog zouden gaan omdat in 2009 een
lastenverschuiving zou optreden door de invoering van het nieuwe
belastingstelsel.