Gemeente Delfzijl

Persbijeenkomst 13 augustus: persberichten

13-8-2008 - Hier vindt u de persberichten naar aanleiding van de B&W-besluiten van 12 augustus.

Karres en Brands én Next krijgen voorkeur voor planontwikkeling Centrum Delfzijl

Het college gaat akkoord met het advies van de Stuurgroep Centrum over het vervolg op de aanpak van het centrum. Zoals bekend presenteerden in mei drie ontwerpbureaus hun ideeën over het Centrum van Delfzijl aan bewoners. De voorstellen van ontwerpbureau Karres en Brands scoorden het hoogst onder de bewoners van het centrum en ook de klankbordgroep en de supervisiegroep gaven de voorkeur aan hun voorstellen. De stuurgroep stelt dan ook voor om aan Karres en Brands te vragen het Masterplan Openbare Ruimte* op te stellen. Daarnaast zal aan bureau Next worden gevraagd een stedenbouwkundig plan* op te stellen voor de aansluiting tussen de Centrumvisie (Hart bij de Haven) en concreet uitvoerbare plannen in het openbare gebied. Dit moet leiden tot een duidelijke visie over de toekomstige structuur van het centrum. Beide bureaus is om een offerte gevraagd.

De Stuurgroep Centrum heeft alle meningen geïnventariseerd en baseert zich bij haar advies op de peiling onder bewoners

(190 reacties), de reacties van de leden van de klankbordgroep (Bewonerscommissie Centrum, Handelsvereniging, Acantus, SBE en Groninger Seaports) en het Supervisieoverleg. In grote lijnen vinden alle partijen elkaar in de voorstellen van Karres en Brands over de inrichting van het openbaar gebied (de uniformiteit in de bestrating, de rode gebakken klinker, de eenvoudige straatprofielen en de aandacht voor meer groen). Next scoorde goed wat betreft hun ideeën voor de structuur van de stad en zij worden daarom gevraagd om de Centrumvisie, die vrij abstract is, te vertalen in een stedenbouwkundig plan, inclusief de beschrijving van de beeldkwaliteiten.

Snel beginnen

De stuurgroep adviseert ook om op korte termijn een start te maken met de aanpak van het centrum. Hiervoor komen twee gebieden in aanmerking: het gebied Waterstraat-Oude Schans-Marktstraat en het Molenbergplein. Het gebied rondom de Oude Schans is gekozen omdat het qua profilering en uitstraling onder de maat is vergeleken met andere delen van het centrum. Hiervoor moet in september een definitief ontwerp worden geleverd, waarna deze besteksklaar gemaakt en aanbesteed kan worden. Het Molenbergplein zou ook snel moeten worden aangepakt omdat de ombouw van dit plein een belangrijk visitekaartje van Delfzijl oplevert. Voor het Molenbergplein wordt nog een tussenstap gemaakt in de vorm van een stedenbouwkundige visie. Deze visie zal duidelijkheid moeten geven over de structuur van het plein, de consequenties voor het parkeren en de ontwikkelingsmogelijkheden van de omliggende bebouwing zoals de TPG locatie. In september/oktober zal een besluit worden genomen over de fasering van dit project.

Roel van der Molen, wethouder VROM: Ik denk dat we een belangrijke stap voor de gemeente Delfzijl hebben gezet en dat we moeten proberen zo snel mogelijk te beginnen. Als alles meezit en er geen bezwaren worden gemaakt kan dat nog voor het eind van dit jaar.


* Het Centrum van Delfzijl is te vergelijken met een huis dat grondig opgeknapt dient te worden. In dat huis bevinden zich diverse kamertjes. Karres en Brands zijn als het ware de interieurarchitecten die via het Masterplan Openbare ruimte een advies hebben uitgebracht over hoe de kamertjes opnieuw aangekleed dienen te worden (rode bakstenen, verlichting, straatmeubilair, etc.). Het stedenbouwkundig plan adviseert over de huizen links en rechts, die afgebroken dienen te worden en ook weer herbouwd gaan worden. De regels hiervoor zoals functie, maatvoering, beeldkwaliteit, schaal etc., zijn weergegeven in een stedenbouwkundig plan.

Groen licht voor eerste woningen op Henderico-terrein in Holwierde

Het college heeft besloten procedurele medewerking te verlenen voor de bouw van 18 twee-onder-een-kap woningen aan het Balkgat in Holwierde. De projectontwikkelaar had hiervoor een bouwaanvraag ingediend.

Omdat het bouwplan in strijd is met het geldende bestemmingsplan moet een aparte procedure gevolgd worden om vrijstelling te verkrijgen. Zo moet deze onder andere voldoen aan gemeentelijke en provinciale voorwaarden. Het aangevraagde bouwplan voldoet hieraan en volgens de welstandscommissie ook aan redelijke eisen van welstand.

Overige berichten

Delfzijl bindt vanaf 15 augustus de strijd aan met zwerfvuil uit zee

Groningen Seaports gaat op 15 augustus a.s. met KIMO Nederland en België een overeenkomst voor vier jaar aan om in en rondom de haven van Delfzijl te starten met het inzamelen van afval dat door schepen in de Noord- en Waddenzee wordt gedumpt. De gemeente Delfzijl tekent voor het ophalen en verwerken van het vuil.

De deelnemende partijen openen het project bij Wijnne & Barends in Delfzijl met een spectaculaire actie. In juli werd eenzelfde soort actie gestart in de Eemshaven.

De start van het project in Delfzijl is om 10.30 uur bij Groningen Seaports, Handelkade Oost 1, Delfzijl. De opening vindt plaats om 11.30 uur bij Wijnne & Barends, Handelskade West 2, Delfzijl. De openingshandeling vindt plaats vanuit de grote brugkraan bij Wijnne & Barends. De sprekers zullen dan met een speciale uitrusting, naar de machinist boven in de kraan klimmen, om vervolgens samen de eerste big-bag vuil uit een viskotter te lossen in een container.

Programma 15 augustus 2008

10.30 uur

10.45 uur

10.50 uur

11.00 uur

11.10 uur

11.20 uur

11.30 uur

11.45 uur

12.30 uur

Registratie, koffie en thee

Ontvangst door de heren Ockeloen en Reinders

Welkom - De heer G.J. Reinders, Groningen Seaports

Inleiding Fisching for Litter in Nederland - De heer C. Ockeloen, voorzitter KIMO Nederland en België

Inleiding Wordt Fishing for Litter straks de toekomst van de visserij?" - De heer R van der Molen, wethouder VROM, gemeente Delfzijl

Inleiding Fishing for Litter Delfzijl; bijdragen aan een betere toekomst - De heer A.L. Bosch, Directeur Water en Scheepvaart, RWS Noord-Nederland

Ontvangst van de eerste big-bag met afval

Ondertekening overeenkomst tussen KIMO Nederland & België, gemeente Delfzijl, RWS Noord-Nederland en Groningen Seaports

Lunch