Gemeente Berkelland


Persbericht
13 augustus 2008

Gemeente stelt na inspraak reclamebeleid vast

Het college van burgemeester en wethouders heeft het nieuwe reclamebeleid voor Berkelland vastgesteld. Op het voorgenomen reclamebeleid kon van 4 juni tot 16 juli gereageerd worden. Hiervan is geen gebruik gemaakt. Ook is er op 12 juni een inspraakavond belegd die door twee inwoners is bezocht. Het reclamebeleid is naar aanleiding van de inspraak niet gewijzigd en nu vastgesteld. Een groot deel van de reclame-uitingen wordt vergunningvrij gemaakt. Er zijn regels opgesteld voor verschillende categorieën van reclame-uitingen. Alle reclame-uitingen die hieraan voldoen zijn vergunningvrij. De ingangsdatum is bepaald op 1 januari 2009. Er is afgesproken dat het beleid na één jaar wordt geëvalueerd.

Wethouder Johan Vennevertloo van onder andere beeldkwaliteit gaf voorafgaand aan de inspraak op het reclamebeleid al het volgende aan: "Heel belangrijk is dat wij als Berkelland proberen het aantal vergunningen, 'de bureaucratie', terug te dringen. Door het formuleren van algemeen beleid proberen we wel onze en uw doelen te bereiken. De Berkellanders zijn naar onze mening volwassen genoeg om hier op een goede manier mee om te gaan. Veel reclame-uitingen worden vergunningvrij. Maar u moet er wel rekening mee houden dat het geen rommeltje wordt. 'De beeldkwaliteit' van winkelcentra, buitengebied enz. moeten we wel in het oog houden. Te groot, te veel en te vaak is daarom verboden. Daarnaast moeten reclameborden de (verkeers)veiligheid niet in gevaar brengen."

Wat is het nieuwe beleid voor reclame-uitingen?
In het nieuwe reclamebeleid staat beschreven welke reclame-uitingen in de gemeente Berkelland zijn toegestaan en onder welke voorwaarden dit het geval is. Het doel is duidelijke kaders te bieden waarbinnen reclame-uitingen mogen worden geplaatst in de gemeente Berkelland. In de nota komen aan de orde: de regels voor reclame-uitingen op eigen terrein, waaronder afmetingen, plaatsing, uiterlijke kenmerken e.d. Er wordt onderscheid gemaakt in woongebieden, winkelgebieden, bedrijventerreinen en buitengebied.

Ook wordt ingegaan op reclame-uitingen in de openbare ruimte, waarbij wordt aangegeven wat is toegestaan voor reclameborden, aankondigingsborden, spandoeken, uitstallingen en aanplakborden.

Enkele voorbeelden
Ondermeer zijn onder voorwaarden vergunningvrij toegestaan:
* In het winkelgebied zijn maximaal twee reclame-uitingen per winkel toegestaan met een maximale oppervlakte per bord 0,5 m2.
* Op onbebouwde percelen zijn geen permanente reclames toegestaan.
* In de openbare ruimte mogen borden voor maximaal drie weken worden geplaatst, waarbij het formaat van de borden maximaal 0,5 m2 bedraagt.
* Aan uitstallingen op een trottoir wordt de eis gesteld dat voldoende ruimte overblijft voor voetgangers/rolstoelers.

Dit zijn slechts voorbeelden.
Lichtreclames blijven gewoon vergunningplichtig en voor grotere constructies is een bouwvergunning nodig. In de reclamebeleidsnota staan alle voorschriften beschreven. Het volledige reclamebeleid is te raadplegen via de website www.gemeenteberkelland.nl.

>

H.A. van Faassen
Intern Advies, Communicatie-consulent
Telefoon: 0545 250 586
A.vanFaassen@gemeenteberkelland.nl

Gemeente Berkelland
Postbus 200
7270 HA Borculo