Utrecht, 13 augustus 2008
OV berekening treinprijzen vanaf medio 2009
Geleidelijke aanpassing aan overig openbaar vervoer
Enkeltjes 3 tot 9% goedkoper in aanloop naar OV-chipkaart
Dag- en weekendretour gehandhaafd
Nieuw: goedkoop abonnement voor 20% korting in de daluren.
In de loop van 2009 gaat met het oog op de komst van de OV-chipkaart de berekening van de
prijzen van enkele reizen en retours conform het overige openbaar vervoer in Nederland
plaatsvinden. Deze verandering levert per saldo voor NS geen extra opbrengsten op. Wel
verandert de prijs die iedere reiziger afzonderlijk gaat betalen. Het meest verkochte kaartje, de
enkele reis, wordt gemiddeld 9% goedkoper als op de OV-chipkaart gereisd wordt. Een papieren
enkeltje wordt 3% voordeliger. Dag- en weekendretours blijven te koop, maar worden 2%
duurder. Er komt in 2009 een supergoedkoop abonnement ( 19 per jaar) voor 20% korting in de
daluren.
Reizen met de OV-chipkaart
Met de OV-chipkaart betaalt de treinreiziger straks per afzonderlijke rit, zoals in het overige openbaar
vervoer in Nederland al heel lang gebruikelijk is. Hierdoor is het voor de klant helder op het moment van
uitchecken wat hij voor de zojuist gemaakte reis heeft betaald. Eventuele kortingen worden automatisch
verrekend. Voortaan is de prijs van een retourreis altijd gelijk aan de optelsom van twee enkele reizen.
Om de huidige prijs van een retour te benaderen verlaagt NS het tarief van enkele reizen met 9%.
Reizen met papieren kaartjes
Voorlopig kunnen klanten ook papieren enkeltjes en retourtjes blijven kopen. De prijzen daarvan past NS
geleidelijk aan. De papieren enkeltjes worden tot 2011 in drie stappen steeds 3% goedkoper. Papieren
dagretours gaan in drie stappen steeds 2% in prijs omhoog. Omdat de enkele reizen op de OV-chipkaart
meteen 9% goedkoper worden, levert overstappen van papieren enkeltjes op de OV chipkaart direct 6%
extra korting op.
De veranderde berekeningswijze wordt stapsgewijs ingevoerd vanaf het tweede kwartaal van 2009:
Medio 2009 Enkele reis OV-chip 9% Enkele reis papier 3% Dagretour papier + 2% 2010 Enkele reis papier 3% Dagretour papier + 2% 2011 Enkele reis papier 3% Dagretour papier + 2%
De andere wijze van prijsberekening heeft geen invloed op de prijzen van (jaar)trajectabonnementen en algemene abonnementen.
Nieuw goedkoop abonnement : reizen met 20% korting
Voor de klant die minder vaak reist, komt er in 2009 een nieuw goedkoop abonnement waarmee hij voor
slechts 19 euro een jaar lang 20% korting krijgt in de daluren. NS verwacht zo nog meer reizigers een
aantrekkelijke mogelijkheid te bieden om buiten de spits goedkoper te reizen. Het succesvolle
Voordeelurenabonnement van 55,- per jaar voor 40% korting blijft bestaan. Nu al ligt de gemiddelde
kilometerprijs van reizen met NS lager dan de variabele autokosten.
NS heeft de voorstellen voor deze aanpassing van de berekening van tarieven ter advisering voorgelegd
aan de consumentenorganisaties in het LOCOV. (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar
Vervoer)
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 13 augustus 2008
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per
dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese
vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukst bereden van Europa met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
NS investeert tot 2012 ruim 1.8 miljard in uitbreiding van de `treinenvloot'
Tussen nu en 2012 gaan treinreizigers profiteren van de volgende investeringen van NS:
647 miljoen voor nieuwe Sprinters, 37.000 plaatsen
42 miljoen voor de modernisering van Sprinters, 10.000 plaatsen
433 miljoen voor nieuwe Intercitydubbeldekkers, 20.000 zitplaatsen
365 miljoen voor de modernisering van Intercity's, 35.000 zitplaatsen
320 miljoen voor hogesnelheidstreinstellen NS Hispeed, 8500 zitplaatsen
---- --