Port of Rotterdam

Russische diesel gaat rijkelijk vloeien

13-08-2008

De vele dieselrijders in West-Europa hoeven voorlopig niet te vrezen voor tekorten aan de pomp. Rusland gaat de export van dieselolie via de haven van Primorsk, namelijk sterk opvoeren. Rotterdam is de belangrijkste doorvoerhaven voor ruwe olie en producten vanuit Primorsk en zal de over- en opslagcapaciteit hiervoor verder uitbreiden. West-Europa is afhankelijk van import om te voldoen aan de grote/toenemende vraag naar dieselolie.

zie ook persbericht: http://www.portofrotterdam.com/nl/nieuws/persberichten/2008/20080724_22.jsp

Met een vertraging van een jaar is in juli een speciale pijpleiding voor diesel van hoge kwaliteit (Euro 5) in gebruik genomen. Via dit zogeheten "Project Noord" wordt tot september 220.000 ton per maand aangevoerd vanaf de raffinaderij Yaroslavl naar Primorsk. In het najaar worden twee andere raffinaderijen aangesloten en bereikt de capaciteit 460.000 ton.
Primorsk is al Rusland's belangrijkste exporthaven voor ruwe olie en gaat de komende jaren de exportcapaciteit van laagzwavelige diesel opvoeren tot 8,7 miljoen ton per jaar (725.000 ton/maand). Het staatspijpleidingbedrijf Transnefteproduct wil de capaciteit van de dieselleiding de komende jaren opvoeren tot jaarlijks 24 miljoen ton door steeds meer raffinaderijen aan te sluiten.

Scheepvaart Primorsk-Rotterdam
Primorsk ontwikkelt zich tot de belangrijkste oliehaven. Er kunnen schepen tot 17,5 meter diepgang/ 150.000 dwt. Behandeld worden. De voor de scheepvaart in de Oostzee beperkende factor is de doorgang tussen het eiland Rügen en Denemarken. Hier wisselt de diepgang zeer sterk; tussen 11 en 30 meter. Schepen moeten vlak voor de doorgang een draai van ongeveer 90 graden maken en passeren elkaar daarna, afhankelijk van de scheepsgrootte, met een tussenafstand van slechts 500 tot 1000 meter. Dit is weinig voor schepen en ongelukken zijn dan ook geen zeldzaamheid voor de ongeveer 65000 schepen die de engte jaarlijks doorvaren. De tankvaart heeft hierin een groeiend aandeel. In 2006 werden 5100 tankerbewegingen in westelijke en 3900 in oostelijke richting geteld.
Veel van deze tankers doen Rotterdam aan, dat zich heeft ontwikkeld tot hét draaipunt voor de Russische olie-export met een omvang van 35 miljoen ton ruwe olie en producten in 2006. In 2000 bedroeg deze nog 4 miljoen ton. Een deel van de producten, vooral zware stookolie, wordt in Rotterdam overgeladen in grotere tankers (VLCC) met bestemming Singapore.

(Bronnen: Lloyds List 11-08-2008, Deutsche Verkehrs Zeitung 22-04-2008)