EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO: 'CHINA ZET REM OP WERELDHANDEL MET NIEUWE ANTITERREURMAATREGEL'

Op 1 januari 2009 zal in navolging van Amerikaanse wetgeving nu ook China ingrijpende veiligheidseisen aan maritieme lading stellen. Deze houden in dat exporteurs naar China ruim voor vertrek van het schip gegevens over hun zending aan de rederij beschikbaar moeten stellen. EVO maakt zich ernstig zorgen over de extra administratieve lastendruk die dit voor de Nederlandse handel met zich meebrengt en vraagt de Europese Commissie om maatregelen.

De rederijen moeten er voor zorgen dat ladinggegevens tenminste 24 uur vóór vertrek van het schip bij de douane in China bekend zijn. De Chinese douane maakt vervolgens een risicoanalyse en kan op grond daarvan besluiten dat bepaalde containers niet aan boord geladen mogen worden.

EVO ziet hiermee al eerder geuite vrees bewaarheid worden dat grote handelsblokken elkaars voorbeeld volgen en met strenge regelgeving komen. Amerika wierp als eerste de steen in de vijver door een zogeheten 24 uursmaatregel in te stellen. Ook willen de Verenigde Staten overgaan op het 100% scannen van containers. Ook de Europese Unie introduceerde veiligheidsmaatregelen in de vorm van de "Authorized Economic Operator" (AEO). Dit systeem voorziet per 1 juli 2009 al in een vooraanmelding van ladinggegevens voor import en export.

EVO betwijfelt of al deze maatregelen wel effectief zijn, zeker nu er een lappendeken aan regelgeving dreigt te ontstaan. EVO roept de Europese Commissie op om de voorbeelden van de VS en China niet te volgen. Vorig jaar kreeg EVO na een vraag aan de Europese Commissie vanuit Brussel de verzekering dat de EU vergelijkbare maatregelen niet overweegt. Hopelijk blijft deze opvatting onveranderd nu China wel het Amerikaanse voorbeeld volgt.

Veel effectiever zou het zijn wanneer mondiale handelsblokken elkaars veiligheidssystemen accepteren. Nu ieder blok individueel initiatieven neemt, dreigt een rem op de vrije wereldhandel.