Ingezonden persbericht


Persbericht

Starbucks opent eerste vestiging in hartje Amsterdam op Centraal Station

Gerenoveerd Centraal Station eerste locatie Starbucks in een reeks te openen vestigingen in Nederlandse treinstations

Amsterdam, 14 augustus 2008 Starbucks Coffee Company (Nasdaq: SBUX) en Servex, één van de grootste exploitanten van horeca en retail op Nederlandse treinstations en een dochteronderneming van NS, kondigen vandaag een strategische licentieovereenkomst aan om Starbucks vestigingen te openen op de belangrijkste Nederlandse treinstations. De eerste vestiging zal in het voorjaar van 2009 openen in het historische Amsterdam CS. Tegelijkertijd werkt Starbucks aan uitbreidingsplannen voor Nederland en aan additionele vestigingen in grote treinstations door het hele land.

We zijn blij onze eerste vestiging in het centrum van Amsterdam te openen. Deze historische locatie weerspiegelt het hart van de stad , zegt Martin Coles, president van Starbucks Coffee International. Het biedt Starbucks een stevige basis om uit te breiden in Nederland. De ervaring en leiderschapspositie van NS geven ons het vertrouwen dat we samen een unieke Starbucks Experience kunnen bieden aan een groeiend aantal klanten door het hele land.

NS, Servex en Starbucks delen een passie om klanten zich thuis te laten voelen. We zijn zeer verheugd dat we met Starbucks weer een topmerk naar Amsterdam CS brengen, dat volledig gerenoveerd wordt. De toekomstige treinstations zullen steeds meer een winkelparadijs worden, waarbij klanten hoogwaardige merken kunnen vinden zoals Starbucks, zegt Pamela Boumeester, directievoorzitter van NS Poort. Als licentiepartner van Starbucks zijn wij trots dat we klanten een ontspannen plek kunnen bieden waar ze van hun favoriete koffie kunnen genieten. De samenwerking met Starbucks is weer een stap om de stations in Nederland te transformeren van plekken waar mensen moeten zijn naar plekken waar mensen graag willen zijn.

De strategische samenwerking met Servex sluit aan op de strategie van Starbucks om vestigingen te openen waar klanten het verwachten, en voldoet aan de groeiende vraag naar kwaliteitskoffie en -diensten in het openbaar vervoer. Deze overeenkomst past in het voornemen van Starbucks om internationaal het aantal vestigingen te laten groeien met licentiepartners die bewezen ervaring en succes hebben.

Starbucks is al meer dan vijf jaar in Nederland aanwezig met een branderij en een support center voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in Westpoort. Het is een eer te kunnen aankondigen dat we in onze eerste vestiging in hartje Amsterdam straks onze klanten kunnen verwelkomen, aldus Coles.

In 2002 opende Starbucks haar koffiebranderij in Amsterdam, waar Starbucks koffie ontvangt, brandt, verpakt en verscheept naar meer dan 1.200 retail vestigingen in de EMEA regio. Het is de enige Starbucks branderij buiten de VS. Op deze locatie is ook het EMEA support center gevestigd, evenals een Starbucks vestiging. De locatie biedt werk aan meer dan 150 partners (medewerkers). Starbucks heeft ook drie vestigingen op Schiphol die geëxploiteerd worden door HMS Host via een licentieovereenkomst.

Over Starbucks

Sinds 1971 is Starbucks Coffee Company toegewijd aan het op duurzame wijze kopen en branden van de hoogste kwaliteit arabica koffie. Het bedrijf, met vestigingen over de hele wereld, is de voornaamste koffiebrander en retailer van kwaliteitskoffie in de wereld. Door ons voortdurend streven naar perfectie en door trouw te blijven aan onze principes, brengen we de unieke Starbucks Experience voor elke klant tot leven. Om in de Experience te delen, bezoek ons in een van onze vestigingen of via www.starbucks.com.

Over Servex

Servex is een 100% dochteronderneming van NS Poort, onderdeel van het NS concern. Zij exploiteert horeca en retailformules op NS stations. Servex exploiteert ondermeer Kiosk, C est du pain, Smullers, New York Pizza, Swirls en Shakies maar ook Burger King, AH to go en La Place op het station. Onder het motto Lekker op het station levert Servex met de horeca en retailformules op de stations een belangrijke bijdrage aan een prettig en aangenaam verblijf op de stations. Servex speelt voortdurend in op de behoeften van treinreizigers en stationsbezoekers. Zij is op meer dan 100 stations vertegenwoordigd met in totaal meer dan 300 verkooppunten. Dagelijks bedient Servex 250.000 klanten.

Over NS

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet het drukst bereden van Europa met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet



Ingezonden persbericht