Ingezonden persbericht


Succesvolle 16e editie van Karavaan
Verdubbeling van aantal bezoekers voorstellingen

Haarlem, 14 augustus 2008 -- Reizend theaterfestival Karavaan trok van 17 juli tot en met 10 augustus door de kop van Noord-Holland met voorstellingen, muziek en straattheater. De locatievoorstellingen werden door ruim 15.000 bezoekers bezocht; een verdubbeling ten opzichte van 2007. De gratis toegankelijke straattheaterdagen in elf gemeenten en het reizend festivalhart trokken rond de 57.000 bezoekers. In totaal bezochten 72.000 bezoekers de 16e editie van Karavaan, 10.000 meer dan vorig jaar.

Theater op locatie
Het festival maakte dit jaar een grote groei door en bracht maar liefst twintig theaterproducties naar de kop van Noord-Holland. Van Texel tot Heiloo en van Bergen tot Bovenkarspel kon het publiek genieten van theater op locatie. In een oude bus, een weiland, een voetbalveld, een kerk of braakliggend terrein; het Karavaanpubliek trotseerde het vaak barre weer en bezocht massaal de voorstellingen. De exclusieve Karavaanproducties Brieven naar Zeedoor Carla Hardy op Texel, Drebbel - Het volmaakte Rood met popzanger Thé Lau, huidhonger van het Huis van Proeven en Koepelzang van VocaalLAB waren zeer succesvol. De voorstellingen Maat voor Maat door 't Woud Ensemble, As tears go by door Dame Jeanne, De Dansgigant van Parels voor de Zwijnen i.s.m. de Paardenkathedraal, Onder Constructie van De Jongens en Vader door TOM waren veelal uitverkocht.

Gratis programmering
Met de straattheaterdagen en het reizend festivalhart bracht Karavaan nog eens ruim tweehonderd gratis activiteiten naar Noord-Holland. Het straattheater, met sensationeel theater uit binnen- en buitenland, trok dit jaar 38.000 bezoekers. Het Karavaan festivalhart reisde van Heiloo naar Alkmaar en via Hoorn naar de finale bestemming in Schagen. In totaal bezochten 19.000 bezoekers het festivalhart voor muziek, minivoorstellingen, dansavonden en kinderactiviteiten.

Inhoudelijke vernieuwing
In 2008 maakte Karavaan voor de tweede jaar op rij een sterke groei door; met name door een verdubbeling van het aantal bezoekers bij de locatievoorstellingen. Bert Mennings, zakelijk leider Karavaan: 'Het geeft aan dat het publiek in Noord-Holland de inhoudelijke vernieuwing van Karavaan steunt. De exclusieve Karavaanproducties waren zeer succesvol. De komende jaren gaan we door met eigen producties op bijzondere erfgoedlocaties. Het succes van Karavaan is mede mogelijk dankzij samenwerkingspartners als de Provincie Noord-Holland en Connexxion, waarmee we de productie Theater Onderweg maakten.'

Karavaan reist ook in de zomer van 2009 door Noord-Holland.