Nieuwsbericht Watersportverbond
14-8-2008
Limburgse sluismeesters welkom aan boord recreatievaart
Een flink aantal sluismeesters en medewerkers van Rijkswaterstaat
Limburg stapten maandag 11 augustus aan boord van een aantal
recreatievaartuigen om de praktijk van de toervaarder aan den lijve te
ondervinden. Initiatiefnemer was Jo Dohmen, lid van het regioteam
Limburg en de klankbordgroep Motorbootvaren van het Watersportverbond.
Om de vrouwen en mannen van Rijkswaterstaat te ontvangen hadden drie
motorbootschippers van WV de Maas in Venlo en de eigenaar van Maas &
Roer uit Roermond hun schip beschikbaar gesteld. Doel was het kweken
van meer begrip onderling en het uitwisselen van ervaringen. De
ontmoeting vond plaats op het sluizencomplex Heel in de Maas, ten
zuiden van Roermond.
Allereerst werd er een bezoek gebracht aan de bedieningscentrale van
de sluis Heel. Van daaruit worden ook de sluizen Linne en Roermond op
afstand bediend. Duidelijk werd dat, ondanks alle moderne technieken
en hulpmiddelen, het bedienen van een sluis mensenwerk is. Daardoor
kan het soms wat langer duren, voordat een sluismeester reageert op
een verzoek van een recreatievaarder om opening van de sluis.
Daarna was het tijd om aan boord te gaan en de sluizen van Heel en
Linne te doen. Al varend werd geconstateerd dat het heel belangrijk is
dat er goede voorzieningen voor de recreatievaart zijn. Informatie- en
communicatiemiddelen, instructies van de sluismeester, wachtsteigers,
goede bolders en afmeermogelijkheden in de sluis en soms behulpzame
stewards op de sluismuur om een lijntje aan te pakken en aanwijzingen
te geven; alles kan bijdragen aan het vlotte en veilige verloop van
het schutproces. Wat er op welke plaats moet komen, is veelal
maatwerk. Er is afgesproken om per sluis de wensen van de
recreatievaart naast de (budgettaire) mogelijkheden van
Rijkswaterstaat te leggen om te bekijken wat realiseerbaar is.
Een betere communicatie tussen de recreatieschipper en de sluismeester
staat bij beide partijen bovenaan de lijst. De sluismeester heeft
graag dat de recreatievaarder zich, bij voorkeur per marifoon, meldt
en blijft uitluisteren. De recreatieschipper wil graag weten of zijn
oproep gehoord is en hoe lang hij eventueel moet wachten. Het blijft
een kwestie van goed samenspel tussen de sluismeester in de toren en
de schipper aan het roer en dan is communicatie van essentieel belang.
Het was een uiterst nuttige dag en zinvolle ontmoeting, constateerde
iedereen bij de evaluatie. Goed voor de onderlinge contacten, maar
vooral ook goed om onderlinge wensen en ervaringen uit te wisselen.
Dat moeten we dus vaker doen!
KNWV