Algemene Onderwijsbond

datum: 22 augustus 2007
âOnnodig en ondoordachtâ, noemt de Algemene Onderwijsbond het idee om leraren en conciërges en masse op cursus te sturen om radicalisering te herkennen in de strijd tegen tweedeling. Het Actieplan Radicalisering wordt volgende week in de Tweede Kamer besproken.

Walter Dresscher voorzitter van de AOb:âGoed dat Nederland zich bezint op terroristische aanslagen, overstromingen en andere rampen en oog heeft voor polarisering in de samenleving. Maar ik kan me goed voorstellen dat scholen grote twijfels hebben of zelfs weigeren mee te doen aan deze âHerken de radicaal- cursusâ. Je wil juist een klimaat van vertrouwen en openheid in de klas creëren. Bovendien, leraren, conciërges leven niet op een eiland, zij zien ook wat er speelt in de maatschappij en op veel scholen bestaat al een professioneel vangnet voor probleemjongeren.â
Bovendien, als er gezocht wordt naar oplossingen voor maatschappelijke problemen bestaat er een soort Pavlov-reactie. Al snel wijst men naar het onderwijs. Te makkelijk naar de smaak van Dresscher. âLaat de leraar de leraar zijn. Leraren worden al volgestopt met extra, vaak opvoedkundige taken waarvan ik denk dat ze primair thuis horen bij de ouders.â