streekziekenhuizen in Noord-Nederland
Kamervragen Schippers over de streekziekenhuizen in Noord-Nederland
Kamerstuk, 14 augustus 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
14 augustus 2008
CZ-K-2865037
Antwoorden van minister Klink op vragen het Kamerlid Schippers over
streekziekenhuizen in Noord-Nederland (2070822670).
Vraag 1
Bent u bekend met de brief van 7 mei j.l. van het Universitair Medisch
Centrum Groningen (UMCG) aan de Raden van Bestuur van de algemene
ziekenhuizen in de regio Noordoost Nederland? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u dat de planning van hoogkwalitatieve zorg een kwestie van een
individueel ziekenhuis is of dat er sprake moet zijn van regionale
afstemming?
Antwoord 2
Het hangt van de concrete situatie af of een ziekenhuis regionaal
dient af te stemmen omtrent kwalitatief hoogwaarde zorg. Recent hebben
de Nederlandse ziekenhuizen bijvoorbeeld regionale afspraken gemaakt
over de behandeling van patiënten met slokdarmkanker. Indien het
echter gaat om spoedeisende zorg rust op het ziekenhuis een
verplichting tot afstemming in het Regionaal Overleg Acute Zorg
(ROAZ).
Vraag 3
Bent u van mening dat in een regio niet alle ziekenhuizen
hoogkwalitatieve chirurgische ingrepen moeten aanbieden, maar dat dit
geconcentreerd dient te zijn in Universitair Medische Centra?
Antwoord 3
Ik ben van mening dat in alle ziekenhuizen hoogkwalitatieve zorg
geleverd moet worden.
De UMC's hebben echter een aantal specifieke taken die hen
onderscheiden van algemene ziekenhuizen: wetenschappelijk onderwijs en
onderzoek, innovatie en topreferente zorg. Topreferente zorg is zeer
specialistische patiëntenzorg die gepaard gaat met bijzondere
diagnostiek en behandeling waarvoor geen doorverwijzing meer mogelijk
is. Deze zorg vereist een infrastructuur waarbinnen vele disciplines
op het hoogste deskundigheidsniveau samenwerken ten behoeve van de
patiëntenzorg. Een belangrijk kenmerk is dat deze zorg gekoppeld is
aan fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Hierdoor wordt deze
functie dus, van kwaliteitswege, exclusief door de UMC's uitgevoerd.
Verder geldt ten aanzien van chirurgisch ingrepen dat deze zorg
volgens de normen en richtlijnen van de wetenschappelijke verenigingen
moeten worden uitgevoerd dat kan betekenen dat ziekenhuizen die
bijvoorbeeld niet aan de minimum norm kunnen voldoen niet aan de eisen
van de verantwoorde zorg kunnen voldoen en de ingreep dus niet uit
mogen voeren. Zie hiervoor ook mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Deelt u de mening dat bereikbaarheid van basisfuncties in regionale
ziekenhuizen gegarandeerd moet zijn?
Antwoord 4
Ik ben van mening dat burgers voor zover dat mogelijk is in hun naaste
omgeving kunnen beschikken over een ziekenhuis waar acute basiszorg
verleend kan worden. De bereikbaarheidsnorm voor acute zorg van 45
minuten is hiervoor het uitgangspunt. Electieve ziekenhuiszorg kent
geen spreidingsbeleid en voor de bereikbaarheid van electieve zorg
zijn geen wettelijke normen opgesteld. De wens om ziekenhuiszorg
dichtbij te houden laat zich niet in alle gevallen verenigen met de
kwaliteitsstandaarden waaraan zorg moet kunnen voldoen. Indien de
bereikbaarheid van electieve zorg ter discussie staat is de kwaliteit
van de betreffende zorg leidend.
Vraag 5
Is het waar dat zorgverzekeraars bij wijze van spreken van de ene op
de andere dag kunnen bepalen dat zij niet eens in de 30 maar in de 60
dagen kunnen betalen? Zo ja, vindt u dit juist?
Antwoord 5
Zorgaanbieder en zorgverzekeraar kunnen bilaterale afspraken maken
over de termijn van betaling van declaraties door de zorgverzekaar.
Deze afspraken moeten wel passen binnen de kaders van het civiele
recht en binnen de kaders die zijn gesteld bij of krachtens de Wmg (in
het bijzonder de regeling "Declaratiebepalingen DBC-bedragen en
overige bedragen medisch specialistische zorg door of vanwege de
zorginstelling").
Dit betekent dat zorgverzekeraars niet eenzijdig bij wijze van spreken
'van de een op de andere dag' kunnen bepalen dat zij niet eens in de
dertig maar eens in de zestig dagen betalen.
Vraag 6
Deelt u voorts de mening dat het ongewenst is als ziekenhuizen in
Noord-Nederland te maken hebben met enerzijds zorgverzekeraars die
plotseling eens in de 60 in plaats van eens in de 30 dagen uitbetalen
en anderzijds het beleid van het UMCG?
Antwoord 6
Wat betreft de betalingswijze van de zorgverzekeraars: zie mijn
antwoord op vraag 5.
Het is aan ziekenhuizen en zorgverzekeraars zelf om onderling
bilaterale afspraken te maken over de termijn waarop declaraties door
het ziekenhuis worden ingediend. VWS heeft hierin geen rol.
Wat betreft het beleid van het UMCG: zie mede mijn antwoord op de
vragen 2 en 3.
Patiënten die basiszorg behoeven kunnen hiervoor zowel bij een
algemeen ziekenhuis als bij een academisch ziekenhuis terecht. Voor
topreferente zorg moet men zich wenden tot een van de acht academische
centra. In haar brief geeft het UMCG aan dat overnames van patiënten
voor wie het een specifieke toegevoegde waarde heeft, nog steeds
mogelijk zijn. Alleen voor patiënten die enkel basiszorg nodig hebben
en daarom ook in omliggende ziekenhuizen adequaat behandeld kunnen
worden, geeft het UMCG aan dat mogelijkheden om patiënten over te
nemen beperkt zijn. Hiermee doet het UMCG mijn inziens geen afbreuk
aan haar verantwoordelijkheden als UMC.
Als er regionaal afspraken gemaakt worden over overnames, opnames en
(door)verwijzingen tussen ziekenhuizen onderling en tussen
ziekenhuizen en ambulancediensten, dan vind ik dit een goede
ontwikkeling. Zeker wanneer dit de kwaliteit van zorg ten goede komt.
Vraag 7
Bestaan er regels omtrent de frequentie van betaling? Zo niet, wat
betekent dit voor kleine ziekenhuizen?
Antwoord 7
Zie mijn antwoord op vraag 5. Alle ziekenhuizen, dus ook kleinere
ziekenhuizen, maken zelf afspraken met verzekeraars over
betalingstermijnen en bevoorschotting.
Vraag 8
Is het waar dat een aantal regionale ziekenhuizen vermoedt dat achter
de samenloop van deze maatregelen beleid zit om streekziekenhuizen te
laten fuseren met andere ziekenhuizen? Zo ja, wat doet u dan om dit te
voorkomen?
Antwoord 8
Er zijn bij mij geen signalen bekend dat het UMCG streekziekenhuizen
wil laten fuseren met andere ziekenhuizen. Dit is ook niet mijn
beleid.
1) De brief is bij deze vragen gevoegd. In deze brief geeft het UMCG
aan minder IC capaciteit beschikbaar te hebben voor overname van
IC-behoeftige patiënten uit de algemene ziekenhuizen in de regio
Noordoost Nederland.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport