Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Polisvoorwaarden te onduidelijk

14 augustus 2008

Polisvoorwaarden van zorgverzekeraars geven nog veelvuldig aanleiding tot misverstanden over vergoedingen. Veel mensen vinden de polisvoorwaarden dan ook vaag, onduidelijk en incompleet. Dit blijkt uit een meldactie die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Zorgbelang Nederland onlangs hebben gehouden. Eén op de vijf respondenten was zich niet bewust dat de polisvoorwaarden hét document vormen waarin zijn rechten op vergoedingen zijn vastgelegd.

Aanleiding voor de meldactie waren de klachten van verzekerden over zorg die naar hun mening ten onrechte niet of niet volledig door hun verzekeraar werd vergoed. Om achter de oorzaken te komen is, op basis van een analyse van de klachten, een vragenlijst opgesteld.

Ruim duizend mensen hebben deze ingevuld. De helft van de deelnemers meldt onverwacht een of meerdere rekeningen niet vergoed te hebben gekregen. In enkele gevallen is het aan de mensen zelf te wijten, maar vaker wordt informatie over specifieke zorg pas achteraf verstrekt of is de informatie lastig te vinden of te begrijpen. Een andere reden waarom het soms mis gaat is dat zorgverleners bepaalde zorg voorschrijven die niet vergoed blijkt te worden. De patiënt realiseert zich dat vaak pas achteraf.

Vijftien procent van de deelnemers geeft aan helemaal geen polisvoorwaarden te hebben ontvangen. Mogelijk dat zij deze niet als zodanig hebben herkend, maar niettemin is dit een belangrijk signaal aan zorgverzekeraars. Tweederde heeft moeite met het vinden van de gezochte informatie. Gemist wordt onder andere gedetailleerde informatie over specifieke vormen van zorg, dan wel een duidelijke verwijzing naar de plaats waar deze te vinden is.

Een andere zwakke plek in de informatievoorziening van verzekeraars is het toestemmingsbeleid. Het is voor veel verzekerden niet helder wanneer zij vooraf toestemming moeten vragen voor een bepaalde behandeling, medicijn of hulpmiddel. Ook informatie over specifieke contracten met zorgverleners is erg summier of zelfs geheel afwezig.

Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 is de belangstelling bij zorgverzekeraars voor betere en meer heldere polisvoorwaarden gegroeid. Toch geven de resultaten van deze meldactie de NPCF en Zorgbelang aanleiding zorgverzekeraars op te roepen hun informatievoorziening (verder) te verbeteren en de nieuwe polisvoorwaarden voor 2009 beter toe te snijden op de wensen en behoeften van hun verzekerden. Om de zorgverzekeraars hierbij behulpzaam te zijn hebben de NPCF en Zorgbelang mede op basis van de meldactie een reeks tips opgesteld: `Hoe vertel ik het mijn klanten? Tips voor zorgverzekeraars. `

Het rapport Meldactie vergoedingen en polisvoorwaarden zorgverzekeringen alsmede de tips voor zorgverzekeraars zijn te downloaden via deze site.