Ministerie van Buitenlandse Zaken

Beschikking betreffende het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie (2009)

Voorstel voor een beschikking van het Europees Parlement en de Raad betreffende het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie (2009)
* Basisgegevens

* Essentie voorstel

* Subsidiariteit en proportionaliteit

* Consequenties

* Nederlandse positie

Basisgegevens

Datum Commissiedocument: 28 maart 2008

Nr. Commissiedocument: COM (2008) 159 definitief

Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl& DosId=196866

Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: niet uitgevoerd

Behandelingstraject Raad: Onderwijscomité, waarschijnlijk Raad Onderwijs, Jeugd en Cultuur 21/22 mei 2008

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van OCW

Rechtsbasis:Artikelen 149 en 150 van het Verdrag tot oprichting van de EG

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: gekwalificeerde meerderheid in de Raad; co-decisie in EP

Comitologie: n.v.t.

Essentie voorstel

Met dit voorstel wordt het jaar 2009 uitgeroepen tot het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie. Het algemene doel van dit Europees Jaar is creativiteit en innovatievermogen als kernvaardigheden voor allen te bevorderen vanuit het oogpunt van een leven lang leren. De bevoegdheid en de subsidiariteit en proportionaliteit beoordeelt Nederland positief. Nederland onderschrijft het belang van creativiteit en innovatie maar plaatst enkele kanttekeningen bij de uitwerking van het voorstel. Zo zal Nederland aandacht vragen voor nadrukkelijker betrokkenheid van sectoren die naast het onderwijs een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van creativiteit en innovatie.

a) Inhoud voorstel:
Met deze beschikking wordt het jaar 2009 uitgeroepen tot het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie. Het algemene doel van dit Europees Jaar is creativiteit en innovatievermogen als kernvaardigheden voor allen te bevorderen vanuit het oogpunt van een leven lang leren. Creativiteit wordt daarbij omschreven als drijvende kracht voor innovatie en als doorslaggevende factor voor de ontwikkeling van persoonlijke, professionele, ondernemers- en sociale vaardigheden en het welzijn van alle individuen in de maatschappij. Net als bij andere Europese Jaren zullen de acties samenhangend met dit Jaar informatie- en promotiecampagnes, evenementen en initiatieven op Europees, nationaal, regionaal en plaatselijk niveau omvatten. Elke lidstaat wordt verzocht een nationale coördinator te benoemen, de Commissie coördineert de activiteiten op Europees niveau. De cofinanciering op Europees niveau van activiteiten in het kader van dit Europees Jaar vindt met name plaats vanuit het communautaire Leven Lang Leren Programma. Maar ook programma's op verwante gebieden, zoals ondernemingen, de informatiemaatschappij, onderzoek, cohesie of plattelandsontwikkeling, kunnen dit Europese Jaar zo nodig ondersteunen.
b) Impact-assessment Commissie: niet opgesteld.

Subsidiariteit en proportionaliteit

a) Bevoegdheid: aanvullende bevoegdheid o.g.v. artikelen 149 en 150 van het EG-verdrag tot oprichting van de EG. Nederland meent dat op grond van de in artikel 2, lid 2 van de beschikking genoemde factoren ook artikel 151 (cultuur) van het EG-verdrag als rechtsbasis kan worden genoemd.
b) Functionele toets
o Subsidiariteit: Positief.
o Proportionaliteit: Positief.
o Onderbouwing:
Hoewel het bevorderen van creativiteit en innovatievermogen in eerste plaats een verantwoordelijkheid van de lidstaten zelf is, heeft het voorstel meerwaarde doordat er met dit voorstel op Europees niveau aandacht voor wordt gevraagd en het belang van investeren in creativiteit en innovatievermogen wordt onderstreept. Lidstaten kunnen, waar mogelijk en gewenst, met nationale initiatieven aansluiten bij dit Europese jaar. Er is sprake van een lichte vorm van coördinatie en er wordt gebruik gemaakt van bestaande programma's. c) Nederlands oordeel:
Nederland deelt de inschatting van de Commissie ten aanzien van de subsidiariteit van het voorstel. Door een gecoördineerde aanpak op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau kan deze boodschap meer synergie en kritische massa opwekken. Een Europees Jaar is volgens Nederland een geschikt instrument om dat doel te bereiken.

Consequenties

a) Consequenties EG-begroting: Commissie stelt dat er geen aanvullende middelen nodig zijn. Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande communautaire programma's (met name het Leven Lang Leren Programma) en bestaande administratieve budgetten. Er wordt echter geen inzicht gegeven in de omvang van de benodigde middelen. Aan de Europese Commissie zal worden gevraagd wat het benodigde budget is. b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden:
Lidstaten kunnen met nationale en/of regionale initiatieven aansluiten bij het Europees jaar. Financiering voor eventuele activiteiten op nationaal niveau zullen binnen de eigen begroting van het betreffende ministerie worden opgevangen.
Op grond van artikel 4 van het voorstel worden lidstaten verzocht een nationale coördinator te benoemen. Hiervoor zal personele inzet nodig zijn vanuit het eerstverantwoordelijke ministerie (OCW). c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: Geen.
d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger: Geen.

Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: N.v.t.
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: N.v.t.
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling: N.v.t.

Implicaties voor uitvoering en handhaving
Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen, zelfstandige bestuursorganen e.d.
a) Uitvoerbaarheid: N.v.t.
b) Handhaafbaarheid: N.v.t.

Implicaties voor ontwikkelingslanden
a) Geen
b) Toelichting implicaties:

Nederlandse positie

Nederland onderschrijft het belang van creativiteit en innovatie voor Europa en steunt de door de Commissie gekozen benadering vanuit een leven lang leren. Het instrument van een Europees Jaar kan een positieve bijdrage leveren aan het vergroten van het bewustzijn van het belang van creativiteit en innovatie, aan de zichtbaarheid van de nationale (en Europese) initiatieven op dat terrein en aan de uitwisseling en het gebruik van ontwikkelde kennis en goede praktijken.

Over de concrete uitwerking/invulling van het Jaar is Nederland gematigd positief. Het voorstel kijkt bij het bevorderen van creativiteit en innovatievermogen terecht naar de onderwijssector. Tegelijkertijd zou er meer recht kunnen worden gedaan aan de sectoren die naast het onderwijs (en vaak in samenwerking daarmee) een belangrijke rol spelen: de cultuursector, de jeugdsector, het bedrijfsleven (ondernemerschap) etc. Voor een effectief Europees Jaar zouden deze sectoren veel nadrukkelijker betrokken kunnen worden in de activiteiten van het Europese Jaar. Daar kunnen zowel de nationale coö rdinatoren als de Europese coördinator een goede rol in vervullen.

Nederland zal in het kader van de Lissabon doelstellingen, in lijn met de brief Cultuur en Economie van OCW en EZ (2005), wijzen op het belang van aandacht voor de economische betekenis van cultuur en creativiteit. Het thema creatieve industrie wordt onder de aandacht gebracht, onder meer via activiteiten die volgen uit de recent ingestelde Europese Werkgroep Creatieve Industrie waarvan Nederland en Portugal het voorzitterschap delen. Voorts is Nederland voornemens in het kader van dit Europees Jaar aandacht te besteden aan het thema cultuureducatie en zal daartoe samen met Vlaanderen een conferentie organiseren.

Gezien de focus op de rol van onderwijs voor het bevorderen van creativiteit en innovatievermogen zal vanuit het ministerie van OCW een nationale coö rdinator worden benoemd.

Aan de Europese Commissie zal worden gevraagd wat het benodigde budget
* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl