Partij van de Arbeid

Vragen van de leden Van Dijken en Vos (beiden PvdA) aan de staatssecretarissen van Economische Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het tussen 22.00 en 7.00 staken van de Teleplusdienst door KPN


1. Heeft u kennis genomen van het staken van de Teleplusdienst van KPN voor doven tussen 22.00 tot 7.00 per 1 augustus jongstleden?


2. Vindt u het verantwoord dat een dergelijke dienst wordt gestaakt zonder dat er een vervangende dienst beschikbaar is?


3. Kunt u verklaren waarom hangende het overleg tussen KPN en vertegenwoordigers van doven en slechthorenden deze dienst eenzijdig en abrupt is ingeperkt?


4. Bent u bereid om met KPN te spreken over het hervatten van deze dienst tot er voor doven en slechthorenden een alternatief beschikbaar is?

BIJLAGE: Berichten van betrokkenen

E-mail van Dhr. A. A. d.d. 14 augustus 2008

Geachte politici

Hierbij wil ik u het volgende meedelen. Per 1 augustus 2008 heeft KPN afdeling Teleplus (tekstelefoonbemiddeling, een dienst die telefooncontact tussen auditief gehandicapten en horenden mogelijk maakt) besloten deze dienst te beperken en de dienstverlening terug te brengen van 07:00 uur tot 22.00 uur. Deze beslissing betekent een dramatische achteruitgang in het vermogen van Dove- en Slechthorende tekstelefoongebruikers om zelfstandig te functioneren binnen de Nederlandse maatschappij.

Tot 1983 was het voor doven en slechthorenden onmogelijk om aan het inmiddels als volstrekt standaard beschouwde telefoonverkeer deel te nemen. In het begin van de tachtiger jaren sloegen de toenmalige Dovenraad en KPN -in het kader van de Telecomwet- de handen ineen voor de ontwikkeling van een zgn. teksttelefoon die deze deelname wel mogelijk maakte zodat mensen die niet of onvoldoende kunnen horen telefonisch contact met elkaar- en met alle telefoonbezitters kunnen kunnen hebben. Om dat laatste te garanderen instrueerde toenmalig minister Jorritsma de KPN om een teksttelefoon-bemiddelingsdienst (Teleplus) op te zetten en deze dienstverlening ook na de privatisering in stand te houden. Dove mensen waren eindelijk niet meer afhankelijk van de goede wil van familie, buren of maatschappelijk werk om afspraken te maken, ziekmeldingen te doen of op allerlei andere wijze contact met te zoeken.

Deze dienst heeft een roerig verleden gehad. Voor optimalisering van bereik van de dienst, de kosten- en de openstelling ervan heeft de Dovengemeenschap altijd hard moeten vechten. Telkens liet KPN proefballonnetjes op in de vorm van tariefsverhoging of sluiting in "onrendabele" uren om deze, na hevige protesten, weer ongedaan te maken.

Na beëindiging van het monopolie dat KPN op de Telecommarkt had bleef de Teleplusdienstverlening toch uitsluitend op haar schouders drukken, ondanks toetreding van meerdere providers. Het is niet duidelijk of KPN ooit initiatieven heeft ontwikkeld om deze belasting over meerdere providers te verdelen.

De telecommarkt is in de laatste decennia snel en veel veranderd, KPN echter bleek niet bereid om te investeringen te doen die de Teleplusdienst bij de tijd hielden. Zo wordt er nog steeds gewerkt met een persoon op een volstrekt verouderde Windows-NT computer met programmatuur uit de negentiger jaren. De opkomst van mailverkeer en SMS verbreedden de keuzes in communicatie, ook voor de Dovengemeenschap en verminderden het gebruik van het -relatief dure en alleen binnenshuis bruikbare- teksttelefoonverkeer. Teleplus kreeg meer en meer een brandblusserfunctie: niet veel gebruikt maar de aanwezigheid is wel van (levens)belang. Daarnaast blijft de Teleplusdienst een belangrijke schakel in de autonomie van Dove- en Slechthorende mensen omdat het de enige mogelijkheid blijft tot direct en live-contact tussen doven en horenden.

KPN heeft de zomervakantie benut om sluiting van Teleplus tussen 22:00 en 07:00 in te voeren. De mogelijkheid werd in mei geopperd en in juli omgezet in een gepubliceerd besluit om per 1 aug. de nachtelijke dienstverlening te staken. Voor het gemak verwijst KPN naar de alarmlijn wanneer interventie nodig zou zijn. KPN heeft op generlei wijze contact gezocht met de KPLD of het 112-callcenter om te onderzoeken of dat uberhaupt wel is toegestaan. (112 is er immers uitsluitend voor levensbedreigende situaties). Daarnaast stelt KPN bezig te zijn met onderzoek naar vernieuwing van de dienstverlening om de 24-uurs service dan -eventueel- weer beschikbaar te maken.

Om te illustreren waarom Teleplus ook 's avonds en 's nachts open moet blijven hebben wij een aantal situaties bijgevoegd waarin de sluiting van de Teleplusdienst diep ingrijpt in het leven van mensen.De kern van alle betogen is dat Teleplus alweer zo lang haar diensten levert dat mensen erop zijn gaan bouwen en deze dienstverlening hebben geintegreerd in hun autonomie.

Wij verzoeken u dan ook al het mogelijke in het werk te stellen om KPN te bewegen de sluiting van Teleplus in de avond- en nachturen terug te draaien, in ieder geval totdat de nieuwe 24 uurs dienstverlening van start gaat. De huidige hapering in de dienstverlening dient zo spoedig mogelijk te worden beeiindigd en mag niet opnieuw voorkomen totdat een alternatief in werking is getreden dat realtime telecontact tussen doven en horenden 24 uur per dag garandeert.

Bijlage

Mensen over de nachtsluiting van de Teleplusdienst

Voor mijn werk moet ik soms 's nachts contact leggen met horenden en dat kan alleen via Teleplus. Ik kan vanwege de nachtsluiting mijn werk niet meer geheel zelfstandig doen en daarmee komt mijn baan in gevaar.

Mijn ouders zijn bejaard en soms hebben ze 's nachts mijn hulp of advies nodig. Zij konden mij altijd bellen via Teleplus, maar nu niet meer. Zowel zij als ik maken zich zorgen over hoe het nu moet als we elkaar nodig hebben 's nachts. Zorgen die we liever niet hebben.

Hoe moet mijn zelfstandig wonende blinde moeder (83) mij (haar dove) dochter nu bereiken in geval van paniek 's nachts?

Ik ben eens keer mijn bankpas kwijt geraakt, waarschijnlijk op straat na uit eten te zijn geweest. Bij thuis komst na 24:00 uur zag ik dat pas. Ik kon gelijk via Teleplus naar mijn bank bellen om mijn bankrekening te laten blokkeren. Ik zou dat niet anders weten hoe dat moet met nachtsluiting met Teleplus. Mijn buren die ik niet goed ken, lastig vallen? Of wachten tot 7 uur in ochtend? Van zoiets heeft een horende geen last. Die kan wel 24 uur per dag mensen bereiken.

Mijn vrouw is nu al vijf maanden zwanger. In begin waren er aardig wat complicaties geweest, die uiteindelijk gelukkig geen invloed hebben op zwangerschap. Het is nu al geen prettig idee dat KPN nachtsluiting invoert. Het wordt een heel gedoe en het is ook teveel gevraagd om het te regelen via alternatieve en minder betrouwbare communicatiemogelijkheden.

Het is veel te veel gevraagd om iemand bereid te vinden om in de komende vier maanden nachts zijn/haar sms toestel in de gaten te houden.

Ik wil nachts Teleplus kunnen gebruiken om de dienstdoende verloskundige te kunnen bereiken!

Een familie lid broer of zus is ernstig ziek en je bent voor hen alleen bereikbaar via KPN Teleplus. Je kunt via de teksttelefonie uitvoerig met elkaar de last delen en hoe je het verder geregeld wil hebben. Het gevoel komt ook over bij Teksttelefonie en daarvoor heb je ook het mooie werk van KPN Teleplusmensen nodig om koppeling van spraak naar tekst en tekst naar spraak mogelijk te maken.

Wat doe je als een kleinkind ziek wordt. Opa en Oma, beiden doof, moeten worden gebeld en dan komt Teleplus vertellen dat ze per 1 augustus na 10 tot de ochtend geen dienst meer verlenen. Hoe moet dat dan om op je kleinkind te kunnen passen.

Wij hebben wel twee keer meegemaakt diep in de nacht de teleplus met de dierenarts gebeld, het bevalt ons goed.

Een dove beheerder die ontslagen zou moeten worden omdat hij zijn nachtelijk werk niet meer kunt doen. SWDA moet misschien gedwongen horende beheerder in dienst nemen omdat haar dove huidige beheerder niet meer kunt reageren als er alarm afgaat in het pand (dan waarschuwt de alarmdienst via Teleplus)"

Mijn man heeft 2 a 3 weken per maand standby van zijn werk. Als er storing bij zijn werk is, wordt hij altijd opgebeld door boodschappendienst via KPN. Dan moet hij ook nog bellen met betreffende en bespreken wat het probleem precies is, dan ernaar toe. Is het storing verholpen, dan moet hij het afmelden, het gaat steeds via KPN. Nu dit, dan maar duimen, geen nachtstoring. Dat geeft wel consequenties voor zijn werk.

Ik heb de teleplus best vaak gebeld snachts omdat zowel ik als mijn dochter van 1,5 jaar zware astma patienten zijn en soms s'nachts een dokter nodig hebben.

Je gaat stappen en kiest bewust ervoor om een glaasje extra te nemen. Retour ga je dan met een taxi. Je hoeft niet lallend laplazerus te worden, gewoon 3 of 4 consumpties in plaats van 2 en je laat je na een telefoontje per limousine huiswaarts transporteren. Precies wat onze wetgever graag ziet. Waarom zou dat niet op mogen gaan voor dove mensen ?

Hoe kan ik nu een huisartspost in nacht bereiken?

Ooit heb ik midden in nacht ambulance gebeld, of huisarts, dat ging ook via KPN!

Ook hebben we dove klanten voor wie ik moet bellen na sluitingstijd, dat doe ik via KPN, taxi's of stadsmobielen benaderen.

Toen ik in echtscheiding lag, was het heel belangrijk, dat ik als ik niet kon slapen of zat te piekeren, ik vriendinnen kon bellen, die horend zijn. Dat was vaak rondom een uur of elf, twaalf, ´s nachts.

Toen de hond van mijn zusje, bij mij logeerde, moest ik acuut een dierenarts bellen, mag NIET via 112. Bleek dat de hond stervende was, veel pijn,deze sliep helaas dezelfde nacht nog in. Ik moest toen mijn zusje bellen. In die situaties is sms, fax of email NIET toereikend.

Doordat ik een bedorven kip heb gegeten moest ik flink overgeven in de nacht. Op een gegeven moment raakte ik in paniek toen ik wat bloed uitspuugde. Ik heb een huisarts kunnen bellen via Teleplus. Nu zou ik lang moet wachten tot 7 uur 's ochtends.