Gemengde fruitsalades scoren beneden de maat

15/08/2008 09:26

Reed Business

Den Haag, 14 augustus

Gemengde fruitsalades scoren beneden de maat

Het is hartje zomer en dus gaan de fruitsalades als warme broodjes over de toonbank. Maar wat krijgt de consument eigenlijk voorgeschoteld? Uit een kleinschalige steekproef van Vakblad Agf blijkt dat de kwaliteit van de gemengde fruitsalades, die aangeboden worden in het supermarktschap, beneden de maat scoren wat betreft smaak, prijs-/kwaliteitverhouding en productvariatie.

De redactie van Vakblad Agf nam in totaal acht verschillende fruitsalades onder de loep. Uiteindelijk werd alleen de gemengde fruitsalade van de groentespecialist als 'goed' beoordeeld. De fruitsalades op sap (Lidl, Digros) scoorden onvoldoende tot slecht. Ook marktleider Albert Heijn scoorde een onvoldoende. De verse fruitsalades van Plus, Hoogvliet en Jumbo wisten nipt een voldoende te halen.

Fabrikant op het matje

De Top's Vers Fruitsalade Luxe van de Digros kreeg door de redactie zelfs het predikaat 'eetonwaardig'. Met kapotte druiven, rondrijvende vezels en een ronduit zure smaak achtte de redactie dit product niet geschikt voor de verkoop. Formulemanager voor Digros, Marcel Huizing, liet de redactie weten geschrokken te zijn van de uitslag en heeft de fabrikant inmiddels uitgenodigd voor een gesprek. "We gaan dit tot op de bodem uitzoeken."

Ook marktleider in vers gesneden fruit, Albert Heijn, scoorde opvallend slecht in de test en belandde uiteindelijk op een vijfde plaats. De ingrediënten waren niet goed van smaak, de ananas was lichtzuur. Bovendien bleek het netto uitgelekt gewicht, dat volgens de verpakkingsinformatie 400 gram zou moeten zijn, bijna een derde lager uit te vallen. Volgens fruitverwerker Vezet, dat het leeuwendeel van de fruitsalades aan Albert Heijn levert, is dat een 'toevallige uitzondering'.

Hoge kiloprijs

Wat betreft productvariatie tonen de producenten weinig fantasie, met een hoog percentage goedkope Galia-meloen, zure en zoete appel. Dat alles voor een behoorlijke kiloprijs, die varieert van 4,98 euro (Digros) tot 11,03 euro (groentespecialist). Omgerekend naar uitgelekt gewicht lag die prijs vaak vele malen hoger. Albert Heijn komt bijvoorbeeld uit op een kiloprijs van 10,20 euro, terwijl de verpakking omgerekend 7,48 euro aangeeft. Ook voor de testverliezer Top's moeten klanten uiteindelijk nog 6,89 euro per kilo (uitgelekt gewicht) neerleggen.

De groentespecialist scoorde op alle onderdelen beter dan de supermarkten. De redactie kreeg een gevarieerde salade voorgeschoteld met dertien (!) verschillende soorten fruit. De smaak was uitstekend. De maker van het betreffende product, Gijs van de Veen van Eet-Idee K J Plein in Voorburg, verklaart zijn succes als volgt: "We werken met een dagvers product. Wat er 's avonds over is, dat wordt weggegooid. Je vraagt er flink wat geld voor, dus dan mogen mensen er ook wat voor terug verwachten".

Teleurstellende smaak

Woordvoerder van het Voedingscentrum, Tineke Volkers, is teleurgesteld over de uitslag. "In zijn algemeen vinden wij het goed dat supermarkten fruit op deze wijze aanbieden. We eten nog steeds de helft van wat we eigenlijk aan fruit zouden moeten eten, dus dat kan altijd beter. Maar het is natuurlijk wel teleurstellend dat de smaak niet goed is, want je wilt toch dat de consument het elke keer opnieuw gaat kopen. Producenten moeten gewoon zorgen dat ze een heerlijk, smakelijk product aanbieden." Kijk voor meer informatie, een filmreportage en de volledige testresultaten op www.vakbladagf.nl/test

Over de test

De redactie van Vakblad Agf heeft de testgegevens gebaseerd op een steekproef bij zeven willekeurig gekozen verkooplocaties. Het onderzoek is derhalve niet representatief voor het aanbod van de ketens in zijn totaliteit. Het onderzoek is vandaag verschenen in editie 16 van Vakblad Agf.





http://www.vakbladagf.nl