Gemeente Groningen

Burgers denken mee over minder bureaucratie bij gemeente Minder regels en administratie, voor burgers en bedrijven. Zoals het afschaffen van vergunningen voor buurtfeesten en -barbecues. De gemeente Groningen wil samen met andere gemeenten fors snijden in haar regelgeving. Daarvoor gaat een groot aantal gemeentelijke producten - zoals vergunningen, ontheffingen en enkele subsidie-aanvragen - onder de loep. Ook burgers en bedrijven praten mee.

De gemeente Groningen doet mee aan verschillende projecten op het gebied van regeldrukvermindering. Een zo'n project is van het samenwerkingsverband Regio Groningen-Assen. Daarbij hebben de gemeenten Groningen, Assen, Tynaarlo, Leek, Haren, Noorderveld en Slochteren dertig producten geselecteerd waarvan ze de regels samen willen aanpakken.

Interviews
Het gaat om twintig producten voor bedrijven en tien voor burgers, vertelt projectleider Harry Kalwij. "Momenteel wordt onderzocht wat de beste oplossing is: afschaffen, op een andere manier organiseren of klantgerichter maken." De gemeenten streven er daarbij naar om het contact tussen bedrijfsleven, burger en overheid te verbeteren. In september houdt het bureau SIRA Consulting interviews met de gemeentelijke dossierhouders. In het najaar praten de gemeentebesturen er samen verder over.

Foto mappen vol regels Ook zit Groningen samen met 24 andere gemeenten in de landelijke werkgroep `Nulmeting administratieve lasten gemeentelijke regelgeving'. Daarbij gaan zeventig producten onder de loep die veel administratieve lasten veroorzaken. Rijk en gemeenten hebben samen afgesproken om deze lasten in de komende vier jaar met 25 procent te verminderen.

BBQ
De gemeente Groningen onderzoekt verder of de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (APVG) simpeler en met minder regels kan. Bijvoorbeeld door de in- en uitritvergunningen en de vergunning voor kleine evenementen - zoals buurtbarbecues en straatfeesten - te vervangen door een meldingsplicht. Harry Kalwij: "Op woensdag 20 augustus bespreekt de raadscommissie Financiën en Veiligheid hoe we binnen de gemeente met onze regels moeten omgaan. Deze discussie moet een normenkader opleveren waarmee we, als de raad akkoord gaat, snel de APVG kunnen wijzigen."

Klantenpanels
Burgers en bedrijven praten mee. Ze gaan aangeven hoe de gemeente eenvoudige en snelle verbeteringen kan doorvoeren op het gebied van regelgeving en dienstverlening. Er komen drie klantenpanels. In het panel Stad & Ruimte zitten mensen die een aanvraag hebben ingediend bij het Loket Bouwen en Wonen, het Bedrijvenloket en de Milieudienst. Het klantenpanel Mens & Welzijn vraagt burgers naar hun ervaringen met de regelgeving bij SOZAWE en de HVD. En In het klantenpanel Publiekszaken staan aanvragen en de kwijtschelding van belastingen bij de DIA centraal. De panels komen in september bijeen. In het najaar verwacht het college van B&W met voorstellen te komen om de gemeentelijke regeldruk te verminderen.

Gepubliceerd op: vrijdag 15 augustus 2008