De Zwolse Brede School in ontwikkeling
Een Brede School biedt meer dan onderwijs alleen en niet alleen
tijdens schooltijd, maar ook er voor en er na. Het onderwijs maakt als
het ware onderdeel uit van het totaal aan activiteiten dat de Brede
School biedt op het gebied van de zorg, welzijn, sport en cultuur. De
Brede School biedt door die samenwerking een optimale omgeving waarin
de ontwikkeling van het kind centraal staat. De gemeente Zwolle vindt
het daarom wenselijk dat er meer Brede Scholen in Zwolle komen,
sterker: dat alle basisscholen in Zwolle zich ontwikkelen tot een
Brede School.
De gemeente Zwolle heeft in de ontwikkeling van de Brede Scholen in
Zwolle een regierol. Waar nodig en mogelijk brengt de gemeente Zwolle
partijen bij elkaar brengen. Samenwerking, afstemming en heldere
afspraken, gekoppeld aan enthousiasme én doorzettingsvermogen bepalen
het succes van de vorming van Brede Scholen. Daarbij is het belangrijk
dat de rollen van de verschillende deelnemers goed worden benoemd en
welke mogelijkheden er voor samenwerking zijn. Daardoor leidt Brede
Schoolvorming niet tot concurrentie tussen scholen in een wijk, maar
tot versterking van elkaar mogelijkheden.
In het Beleidskader voor de Zwolse Brede School 2006-2010 wordt de
richting van de verdere ontwikkeling van de Brede Scholen in de
gemeente Zwolle aangegeven. Deze kadernotitie is gebaseerd op de
uitkomsten van de monitor Zwolse Brede Scholen 2005, de aanbevelingen
en de bespreking hiervan met de Stuurgroep Zwolse Brede Scholen, de
locatiecoördinatoren en de directeuren van de Zwolse Brede scholen.
Missie
De missie, opdracht van de Zwolse Brede School is het creëren van
optimale omstandigheden waarbinnen kinderen hun sociaal-emotionele,
motorische, culturele en cognitieve vaardigheden kunnen ontwikkelen en
ontplooien. Verder moet de positie van kinderen in
achterstandssituaties verbeterd worden, hun deelname aan
maatschappelijke activiteiten vergroot worden en het fysiek en
psychisch welzijn van kinderen en hun ouders verhoogd worden.
Visie
De Zwolse Brede School is een netwerk van organisaties en partners,
maar ook een dwarsverband waar verschillende gemeentelijke
beleidsterreinen zoals zorg, welzijn, onderwijs, sport en cultuur aan
elkaar gekoppeld worden. Een Brede School moet meer bieden dan
onderwijs alleen. Het onderwijs wordt als het ware geïntegreerd in het
totaal van activiteiten dat de Brede School biedt.
Rollen gemeente
* Sturing geven aan interne en externe processen die de Brede
Schoolontwikkeling bevorderen (inbedding in de Zwolse samenleving,
netwerkvorming);
* subsidiebeleid vaststellen voor startende Brede Scholen, voor de
instandhouding en doorontwikkeling van Brede Scholen en voor
stedelijke instellingen die een bijdrage kunnen leveren aan de
inhoudelijke ontwikkeling van het Brede Schoolconcept en/of
activiteitenprogramma;
* het kwaliteitsbeleid rondom de Brede Schoolontwikkeling te
bevorderen (Keurmerk Zwolse Brede School);
* samenhang te bevorderen in het gemeentelijk beleid voor
onderwijshuisvesting, accommodaties, peuterspeelzaalwerk,
jeugdgezondheidszorg en overige door de gemeente gesubsidieerde
instellingen voor jeugd en jongeren.
Speerpunten
Uit de discussie met Zwolse instellingen en de politiek zijn drie
speerpunten voor het Zwolse Brede Scholenbeleid gekomen:
* de Brede School investeert in het vergroten van de
ontwikkelingskansen van kinderen;
* de Brede School biedt naast het onderwijs een breed aanbod van
vrijetijdsvoorzieningen en opvang;
* de Brede School investeert in de sociale samenhang in de wijk.
Randvoorwaarden
Bij de opzet van de Brede School moet sprake zijn van een duidelijke
organisatie, waarbij de activiteiten afgestemd worden tussen de
deelnemers en op wijkniveau. Een school die in het eigen gebouw
onderdak biedt aan kinderopvang is geen Brede School. Er is pas sprake
van een Brede School als ook andere activiteiten op het gebied van de
peuterspeelzaal, welzijn, jeugdzorg, sport en cultuur worden afgestemd
met de kinderopvang èn het onderwijs. Bovendien participeert de school
in het buurtnetwerk. De meerwaarde van de Brede School wordt gehaald
uit het anders organiseren van bestaande activiteiten, waardoor het
mogelijk moet zijn geld te reserveren voor nieuwe activiteiten.
Zwolse Keurmerk Brede School
Voldoet een Zwolse Brede School aan de kwaliteitseisen, dan krijgt
deze Brede School het Keurmerk Zwolse Brede School. Een school met het
keurmerk biedt de garantie dat de school goed is ingebed in de wijk en
kwalitatief goede relaties onderhoudt met relevante voorzieningen.
De Gemeente Zwolle bevordert dit type kwalitatief goede Brede Scholen,
door het keurmerk als voorwaarde te stellen voor het in aanmerking
komen voor subsidie.
Om voor het Keurmerk Zwolse Brede School in aanmerking te komen moet
de school voldoen aan vijf van de volgende zeven criteria:
Brede ontwikkeling van kinderen:
* Een pedagogische visie die aantoonbaar gedeeld wordt door de
betrokken partners van de Brede School;
(onderwijs)achterstanden voorkomen;
* een aantoonbaar op elkaar afgestemde zorgstructuur binnen en
buiten de school;
* aantoonbare structurele samenwerking met een voorschoolse
voorziening, de jeugdgezondheidszorg en tenminste één door de
overheid gesubsidieerde culturele instelling.
Doorgaande lijn:
Aantoonbaar structurele afspraken over een doorgaande lijn tussen
jeugdgezondheidszorg, voorschoolse voorzieningen en basisonderwijs;
* een integraal programma-aanbod van binnen- en buitenschoolse
activiteiten.
Inbedding in de wijk:
* aantoonbare afstemming en samenwerking met de directe omgeving van
de school (kinderen, ouders, wijkbewoners, wijkverenigingen).
Subsidie
Een basisschool die zich tot een Zwolse Brede School wil ontwikkelen
kan, als zij voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk Brede
School, aanspraak maken op een stimuleringssubsidie voor een periode
van vier jaar. Voor de hoogte van de subsidie wordt uitgegaan van
fasering in de tijd en differentiatie op basis van de zwaarte van
problematiek van wijken/buurten. De stimuleringssubsidie bestaat uit
een startsubsidie voor het 1e jaar waardoor de school in staat wordt
gesteld, samen met de partners, een plan van aanpak op te stellen dat
voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk Zwolse Brede
School. Aansluitend wordt voor drie jaar subsidie verstrekt voor de
organisatie en coördinatie.
Definitieve toekenning en afrekening vinden jaarlijks plaats als de
Zwolse Brede School na de subsidieperiode nog steeds voldoet aan de
criteria van het Keurmerk Zwolse Brede School. Na de
stimuleringssubsidie kunnen scholen in aanmerking komen voor de
structurele subsidie.
Differentiatie
De omstandigheden voor een Brede School kunnen per wijk sterk
verschillen. In sociaal economisch kwetsbare wijken wordt van het
personeel een grotere inspanning gevraagd. Kinderen hebben minder
fysieke en financiële mogelijkheden voor georganiseerde
vrijetijdsbesteding na schooltijd en het kost meer inspanning om
ouders bij de school te betrekken. Daarom heeft de Gemeente Zwolle de
wijken ingedeeld in categorieën op grond van de sociaaleconomische
kracht van de wijk. Een categorie 1 school staat in de
sociaaleconomisch meest kwetsbare wijk. Dit loopt op tot een categorie
3 school, die in de sociaaleconomisch minst kwetsbare wijk staat.
Scholen met een stedelijke en/of regionale functie vallen altijd in
categorie 3.
De indeling in categorieën vindt plaats op basis van de volgende
criteria van wijk:
1. Percentage één-oudergezinnen.
2. Aantal kinderen in een uitkeringsgezin.
3. Opleidingsniveau van ouders.
4. Aantal niet-westerse bewoners.
5. Hoogte van inkomen.
Bron: Maatschappelijke Ontwikkeling
Datum van 14-05-2008 tot 13-05-2009
Gemeente Zwolle