Gemeente Zwolle



De Zwolse Brede School in ontwikkeling

Een Brede School biedt meer dan onderwijs alleen en niet alleen tijdens schooltijd, maar ook er voor en er na. Het onderwijs maakt als het ware onderdeel uit van het totaal aan activiteiten dat de Brede School biedt op het gebied van de zorg, welzijn, sport en cultuur. De Brede School biedt door die samenwerking een optimale omgeving waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. De gemeente Zwolle vindt het daarom wenselijk dat er meer Brede Scholen in Zwolle komen, sterker: dat alle basisscholen in Zwolle zich ontwikkelen tot een Brede School.

De gemeente Zwolle heeft in de ontwikkeling van de Brede Scholen in Zwolle een regierol. Waar nodig en mogelijk brengt de gemeente Zwolle partijen bij elkaar brengen. Samenwerking, afstemming en heldere afspraken, gekoppeld aan enthousiasme én doorzettingsvermogen bepalen het succes van de vorming van Brede Scholen. Daarbij is het belangrijk dat de rollen van de verschillende deelnemers goed worden benoemd en welke mogelijkheden er voor samenwerking zijn. Daardoor leidt Brede Schoolvorming niet tot concurrentie tussen scholen in een wijk, maar tot versterking van elkaar mogelijkheden.

In het Beleidskader voor de Zwolse Brede School 2006-2010 wordt de richting van de verdere ontwikkeling van de Brede Scholen in de gemeente Zwolle aangegeven. Deze kadernotitie is gebaseerd op de uitkomsten van de monitor Zwolse Brede Scholen 2005, de aanbevelingen en de bespreking hiervan met de Stuurgroep Zwolse Brede Scholen, de locatiecoördinatoren en de directeuren van de Zwolse Brede scholen.

Missie

De missie, opdracht van de Zwolse Brede School is het creëren van optimale omstandigheden waarbinnen kinderen hun sociaal-emotionele, motorische, culturele en cognitieve vaardigheden kunnen ontwikkelen en ontplooien. Verder moet de positie van kinderen in achterstandssituaties verbeterd worden, hun deelname aan maatschappelijke activiteiten vergroot worden en het fysiek en psychisch welzijn van kinderen en hun ouders verhoogd worden.

Visie

De Zwolse Brede School is een netwerk van organisaties en partners, maar ook een dwarsverband waar verschillende gemeentelijke beleidsterreinen zoals zorg, welzijn, onderwijs, sport en cultuur aan elkaar gekoppeld worden. Een Brede School moet meer bieden dan onderwijs alleen. Het onderwijs wordt als het ware geïntegreerd in het totaal van activiteiten dat de Brede School biedt.

Rollen gemeente


* Sturing geven aan interne en externe processen die de Brede Schoolontwikkeling bevorderen (inbedding in de Zwolse samenleving, netwerkvorming);

* subsidiebeleid vaststellen voor startende Brede Scholen, voor de instandhouding en doorontwikkeling van Brede Scholen en voor stedelijke instellingen die een bijdrage kunnen leveren aan de inhoudelijke ontwikkeling van het Brede Schoolconcept en/of activiteitenprogramma;

* het kwaliteitsbeleid rondom de Brede Schoolontwikkeling te bevorderen (Keurmerk Zwolse Brede School);

* samenhang te bevorderen in het gemeentelijk beleid voor onderwijshuisvesting, accommodaties, peuterspeelzaalwerk, jeugdgezondheidszorg en overige door de gemeente gesubsidieerde instellingen voor jeugd en jongeren.

Speerpunten

Uit de discussie met Zwolse instellingen en de politiek zijn drie speerpunten voor het Zwolse Brede Scholenbeleid gekomen:
* de Brede School investeert in het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen;

* de Brede School biedt naast het onderwijs een breed aanbod van vrijetijdsvoorzieningen en opvang;

* de Brede School investeert in de sociale samenhang in de wijk.

Randvoorwaarden

Bij de opzet van de Brede School moet sprake zijn van een duidelijke organisatie, waarbij de activiteiten afgestemd worden tussen de deelnemers en op wijkniveau. Een school die in het eigen gebouw onderdak biedt aan kinderopvang is geen Brede School. Er is pas sprake van een Brede School als ook andere activiteiten op het gebied van de peuterspeelzaal, welzijn, jeugdzorg, sport en cultuur worden afgestemd met de kinderopvang èn het onderwijs. Bovendien participeert de school in het buurtnetwerk. De meerwaarde van de Brede School wordt gehaald uit het anders organiseren van bestaande activiteiten, waardoor het mogelijk moet zijn geld te reserveren voor nieuwe activiteiten.

Zwolse Keurmerk Brede School

Voldoet een Zwolse Brede School aan de kwaliteitseisen, dan krijgt deze Brede School het Keurmerk Zwolse Brede School. Een school met het keurmerk biedt de garantie dat de school goed is ingebed in de wijk en kwalitatief goede relaties onderhoudt met relevante voorzieningen. De Gemeente Zwolle bevordert dit type kwalitatief goede Brede Scholen, door het keurmerk als voorwaarde te stellen voor het in aanmerking komen voor subsidie.

Om voor het Keurmerk Zwolse Brede School in aanmerking te komen moet de school voldoen aan vijf van de volgende zeven criteria: Brede ontwikkeling van kinderen:

* Een pedagogische visie die aantoonbaar gedeeld wordt door de betrokken partners van de Brede School;
(onderwijs)achterstanden voorkomen;

* een aantoonbaar op elkaar afgestemde zorgstructuur binnen en buiten de school;

* aantoonbare structurele samenwerking met een voorschoolse voorziening, de jeugdgezondheidszorg en tenminste één door de overheid gesubsidieerde culturele instelling.

Doorgaande lijn:
Aantoonbaar structurele afspraken over een doorgaande lijn tussen jeugdgezondheidszorg, voorschoolse voorzieningen en basisonderwijs;
* een integraal programma-aanbod van binnen- en buitenschoolse activiteiten.

Inbedding in de wijk:

* aantoonbare afstemming en samenwerking met de directe omgeving van de school (kinderen, ouders, wijkbewoners, wijkverenigingen).

Subsidie

Een basisschool die zich tot een Zwolse Brede School wil ontwikkelen kan, als zij voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk Brede School, aanspraak maken op een stimuleringssubsidie voor een periode van vier jaar. Voor de hoogte van de subsidie wordt uitgegaan van fasering in de tijd en differentiatie op basis van de zwaarte van problematiek van wijken/buurten. De stimuleringssubsidie bestaat uit een startsubsidie voor het 1e jaar waardoor de school in staat wordt gesteld, samen met de partners, een plan van aanpak op te stellen dat voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk Zwolse Brede School. Aansluitend wordt voor drie jaar subsidie verstrekt voor de organisatie en coördinatie.

Definitieve toekenning en afrekening vinden jaarlijks plaats als de Zwolse Brede School na de subsidieperiode nog steeds voldoet aan de criteria van het Keurmerk Zwolse Brede School. Na de stimuleringssubsidie kunnen scholen in aanmerking komen voor de structurele subsidie.

Differentiatie

De omstandigheden voor een Brede School kunnen per wijk sterk verschillen. In sociaal economisch kwetsbare wijken wordt van het personeel een grotere inspanning gevraagd. Kinderen hebben minder fysieke en financiële mogelijkheden voor georganiseerde vrijetijdsbesteding na schooltijd en het kost meer inspanning om ouders bij de school te betrekken. Daarom heeft de Gemeente Zwolle de wijken ingedeeld in categorieën op grond van de sociaaleconomische kracht van de wijk. Een categorie 1 school staat in de sociaaleconomisch meest kwetsbare wijk. Dit loopt op tot een categorie 3 school, die in de sociaaleconomisch minst kwetsbare wijk staat. Scholen met een stedelijke en/of regionale functie vallen altijd in categorie 3.

De indeling in categorieën vindt plaats op basis van de volgende criteria van wijk:

1. Percentage één-oudergezinnen.

2. Aantal kinderen in een uitkeringsgezin.
3. Opleidingsniveau van ouders.

4. Aantal niet-westerse bewoners.

5. Hoogte van inkomen.

Bron: Maatschappelijke Ontwikkeling
Datum van 14-05-2008 tot 13-05-2009