Gemeente Gaasterlân-Sleat


Gemeente Gaasterlân-Sleat neemt nieuwe vuilniswagen in gebruik

Vrijdag 9 augustus heeft de gemeente Gaasterlân-Sleat een nieuwe vuilniswagen officieel in gebruik genomen. Burgemeester Willem Hoornstra nam de sleutels in ontvangst uit handen van de heer Doordenweerd van Translift (zie foto) en maakte vervolgens zelf een proefrit met de nieuwe wagen. `Een moderne en milieuvriendelijke vuilniswagen, waarmee de gemeente weer jaren vooruit kan', aldus de burgemeester.
De nieuwe vuilniswagen vervangt de wagen die vanaf november 2000 in gebruik is geweest en technisch aan vervanging toe was. Het gaat om dezelfde soort vuilniswagen, een zogenaamde zijbelader, die door één man bediend kan worden. Door middel van camera's en een joystick worden de containers gelost. Op de camera's in de cabine is te zien wat voor afval in de containers zit. Het afval komt eerst in een verzamelbak en wordt vervolgens door middel van vijzels in de afzetcontainer geperst. De ervaring heeft geleerd dat de bestuurder niet vaak in en uit hoeft te stappen, waardoor voor een hoge cabine is gekozen. De nieuwe combinatie is daardoor korter en heeft een kleinere draaicirkel. Bovendien werkt de motor (euro5-motor) van de nieuwe wagen met ad blue, waardoor er minder uitstoot is van vervuilende gassen. Het werken met een zijbelader vraagt een behoorlijke concentratie van de chauffeur en daarom wordt de wagen per tourbeurt bediend door vijf medewerkers van de buitendienst: Tjitte Haarsma, Egge Reinsma, Lammert Schotanus, Tjepco Visser en Ale Ypma. Nadat de chauffeurs deze week de laatste instructies krijgen, zal de nieuwe vuilniswagen vanaf komende week daadwerkelijk in gebruik gaan voor het ophalen en afvoeren van uw huisvuil.Op de foto worden burgemeester Hoornstra en de heer Doordenweerd van Translift geflankeerd door v.l.n.r.: twee vertegenwoordigers van Cosmotrucks (DAF), voor de wagen staan Egge Reinsma van de buitendienst, gemeentesecretaris Jelle Lemstra, Klaas Knobbe van de buitendienst en Meine Veenstra, afdelingshoofd Beheer.