Gemeente Gaasterlân-Sleat
Gemeente Gaasterlân-Sleat neemt nieuwe vuilniswagen in gebruik
Vrijdag 9 augustus heeft de gemeente Gaasterlân-Sleat een nieuwe
vuilniswagen officieel in gebruik genomen. Burgemeester Willem
Hoornstra nam de sleutels in ontvangst uit handen van de heer
Doordenweerd van Translift (zie foto) en maakte vervolgens zelf een
proefrit met de nieuwe wagen. `Een moderne en milieuvriendelijke
vuilniswagen, waarmee de gemeente weer jaren vooruit kan', aldus de
burgemeester.
De nieuwe vuilniswagen vervangt de wagen die vanaf november 2000 in
gebruik is geweest en technisch aan vervanging toe was. Het gaat om
dezelfde soort vuilniswagen, een zogenaamde zijbelader, die door één
man bediend kan worden. Door middel van camera's en een joystick
worden de containers gelost. Op de camera's in de cabine is te zien
wat voor afval in de containers zit. Het afval komt eerst in een
verzamelbak en wordt vervolgens door middel van vijzels in de
afzetcontainer geperst. De ervaring heeft geleerd dat de bestuurder
niet vaak in en uit hoeft te stappen, waardoor voor een hoge cabine is
gekozen. De nieuwe combinatie is daardoor korter en heeft een kleinere
draaicirkel. Bovendien werkt de motor (euro5-motor) van de nieuwe
wagen met ad blue, waardoor er minder uitstoot is van vervuilende
gassen. Het werken met een zijbelader vraagt een
behoorlijke concentratie van de chauffeur en daarom wordt de wagen per
tourbeurt bediend door vijf medewerkers van de buitendienst: Tjitte
Haarsma, Egge Reinsma, Lammert Schotanus, Tjepco Visser en Ale Ypma.
Nadat de chauffeurs deze week de laatste instructies krijgen, zal de
nieuwe vuilniswagen vanaf komende week daadwerkelijk in gebruik gaan
voor het ophalen en afvoeren van uw huisvuil.Op de foto worden
burgemeester Hoornstra en de heer Doordenweerd van Translift
geflankeerd door v.l.n.r.: twee vertegenwoordigers van Cosmotrucks
(DAF), voor de wagen staan Egge Reinsma van de buitendienst,
gemeentesecretaris Jelle Lemstra, Klaas Knobbe van de buitendienst en
Meine Veenstra, afdelingshoofd Beheer.