Ingezonden persbericht
Persbericht
Olympische Spelen het gesprek van de dag
25% van de Nederlanders praat nu dagelijks over de Spelen en 22% meerdere keren per week
Amstelveen, 15 augustus 2008 - Het heeft even geduurd maar Nederland lijkt dan toch
eindelijk in de ban van de Olympische Spelen. 25% van de Nederlanders praat nu dagelijks
over de Olympische Spelen met familie en bekenden. Kort voor de Spelen was dit nog 4%.
Ook de betrokkenheid bij het Nederlands Olympisch Team is tot een niet eerder
gerealiseerd niveau van 70% gestegen. Ter vergelijking: Op het hoogtepunt van Euro 2008
voelde zo'n 80% van de bevolking zich bij het Nederlands Elftal betrokken. Dit alles leidt er
toe dat de Olympische Index wederom is gestegen: van 727 naar 1061.
Dit blijkt uit het Olympische Index onderzoek (www.olympische-index.nl), een initiatief van
TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen brengen zij de
Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het indexcijfer wordt
berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren
zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten en de publicitaire
aandacht rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team en de opinie van
een vooraanstaand expertpanel.
Uit representatief consumentenonderzoek van Trendbox blijkt onder andere dat op dit moment
50% van de Nederlandse bevolking vrijwel dagelijks voor de buis zit om de Olympische
uitzendingen te volgen. De interesse in de Olympische Spelen is gestegen van 44% naar 54%.
Daarnaast valt op dat voetbal uit de top 3 van meest populaire sporten is gevallen. Hockey en
turnen zijn voetbal in de afgelopen week in populariteit voorbijgestreefd. Voetbal scoort nu een
vijfde plaats; zwemmen en atletiek blijven de meest populaire sporten van deze Spelen.
Ook de media-aandacht voor de Olympische Spelen blijft stijgen. Zeker nu de live uitzendingen
zijn gestart en de eerste medailles zijn gewonnen, beheersen de Spelen het nieuws en de
actualiteit. En ook de hoeveelheid commerciële activiteiten is gestegen, en dan vooral Olympisch
`gekleurde' advertenties in kranten en magazines. Het aantal winkelvloerpromoties blijft stabiel en
is laag te noemen t.o.v. bijvoorbeeld Euro 2008. De experts tenslotte signaleren ook een grotere
betrokkenheid en interesse bij de Nederlanders, wat dus bevestigd wordt door het Trendbox
onderzoek. Als het gaat om de meest opvallende Olympische tv-commercials dan noemen de
experts onder andere die van Conimex, Rabobank en NS/Station Beijing.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Olympische Index is TBWA\Brand Experience Company, een
adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Olympische Index is
ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het
expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn
(Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur
KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de
Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert
(Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en
presentator Studio Sport).