Ingezonden persbericht


Persbericht

Olympische Spelen het gesprek van de dag

25% van de Nederlanders praat nu dagelijks over de Spelen en 22% meerdere keren per week

Amstelveen, 15 augustus 2008 - Het heeft even geduurd maar Nederland lijkt dan toch eindelijk in de ban van de Olympische Spelen. 25% van de Nederlanders praat nu dagelijks over de Olympische Spelen met familie en bekenden. Kort voor de Spelen was dit nog 4%. Ook de betrokkenheid bij het Nederlands Olympisch Team is tot een niet eerder gerealiseerd niveau van 70% gestegen. Ter vergelijking: Op het hoogtepunt van Euro 2008 voelde zo'n 80% van de bevolking zich bij het Nederlands Elftal betrokken. Dit alles leidt er toe dat de Olympische Index wederom is gestegen: van 727 naar 1061.

Dit blijkt uit het Olympische Index onderzoek (www.olympische-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen brengen zij de Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten en de publicitaire aandacht rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team en de opinie van een vooraanstaand expertpanel.

Uit representatief consumentenonderzoek van Trendbox blijkt onder andere dat op dit moment 50% van de Nederlandse bevolking vrijwel dagelijks voor de buis zit om de Olympische uitzendingen te volgen. De interesse in de Olympische Spelen is gestegen van 44% naar 54%. Daarnaast valt op dat voetbal uit de top 3 van meest populaire sporten is gevallen. Hockey en turnen zijn voetbal in de afgelopen week in populariteit voorbijgestreefd. Voetbal scoort nu een vijfde plaats; zwemmen en atletiek blijven de meest populaire sporten van deze Spelen.

Ook de media-aandacht voor de Olympische Spelen blijft stijgen. Zeker nu de live uitzendingen zijn gestart en de eerste medailles zijn gewonnen, beheersen de Spelen het nieuws en de actualiteit. En ook de hoeveelheid commerciële activiteiten is gestegen, en dan vooral Olympisch `gekleurde' advertenties in kranten en magazines. Het aantal winkelvloerpromoties blijft stabiel en is laag te noemen t.o.v. bijvoorbeeld Euro 2008. De experts tenslotte signaleren ook een grotere betrokkenheid en interesse bij de Nederlanders, wat dus bevestigd wordt door het Trendbox onderzoek. Als het gaat om de meest opvallende Olympische tv-commercials dan noemen de experts onder andere die van Conimex, Rabobank en NS/Station Beijing.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Olympische Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Olympische Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn (Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de

Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert (Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en presentator Studio Sport).