Veilig Amsterdam
Tunnelveiligheid metro verbeterd
Metro arriveert
* Veiligheid in tunnels
18 augustus 2008
De afgelopen zeven weken is dag en nacht gewerkt in het ondergrondse
deel van de Amsterdamse metro tussen het Centraal Station en het
Amstelstation. De rails, de wissels, de bielzen, het grindbed, de
stroomrail en de kabels en detectielussen in de baan zijn vervangen,
zodat deze weer 30 jaar meegaan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels
afgerond.
Veiligheidsmaatregelen
Naast het vervangen van de oude spoorconstructie is er ook op het
gebied van tunnelveiligheid veel gebeurd. De bestaande vluchtpaden
zijn verhoogd en sluiten nu beter aan op de deuropeningen van de
metro. Dit zorgt er voor dat een eventuele ontruiming van een metro in
de tunnel sneller verloopt.
Verder is er door de hele tunnel een blusleiding aangebracht zodat er
nu op meerdere plekken in de tunnel aansluitpunten zijn voor de
brandweer. En er is, over de hele lengte van de tunnel,
ontsporingrails aangebracht . Deze ontsporingrails voorkomt dat een
metro bij een ontsporing een zijwaartse beweging maakt en eventueel
tegen de wand of een tegemoetkomende metro op het naastliggende spoor
botst.
Tot slot zijn in de tunnel zogenaamde kortsluitschakelaars
aangebracht. De spanning op de stroomrail wordt altijd op afstand
uitgeschakeld. De kortsluitschakelaars zorgen ervoor dat er geen
stroom meer op de stroomrail gezet kan worden. Ook kan de brandweer
aan deze schakelaars zien, dat de stroom er echt af is, zodat ze
meteen veilig aan het werk kunnen.