Veilig Amsterdam


Tunnelveiligheid metro verbeterd

Metro arriveert


* Veiligheid in tunnels

18 augustus 2008

De afgelopen zeven weken is dag en nacht gewerkt in het ondergrondse deel van de Amsterdamse metro tussen het Centraal Station en het Amstelstation. De rails, de wissels, de bielzen, het grindbed, de stroomrail en de kabels en detectielussen in de baan zijn vervangen, zodat deze weer 30 jaar meegaan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels afgerond.

Veiligheidsmaatregelen
Naast het vervangen van de oude spoorconstructie is er ook op het gebied van tunnelveiligheid veel gebeurd. De bestaande vluchtpaden zijn verhoogd en sluiten nu beter aan op de deuropeningen van de metro. Dit zorgt er voor dat een eventuele ontruiming van een metro in de tunnel sneller verloopt.

Verder is er door de hele tunnel een blusleiding aangebracht zodat er nu op meerdere plekken in de tunnel aansluitpunten zijn voor de brandweer. En er is, over de hele lengte van de tunnel, ontsporingrails aangebracht . Deze ontsporingrails voorkomt dat een metro bij een ontsporing een zijwaartse beweging maakt en eventueel tegen de wand of een tegemoetkomende metro op het naastliggende spoor botst.

Tot slot zijn in de tunnel zogenaamde kortsluitschakelaars aangebracht. De spanning op de stroomrail wordt altijd op afstand uitgeschakeld. De kortsluitschakelaars zorgen ervoor dat er geen stroom meer op de stroomrail gezet kan worden. Ook kan de brandweer aan deze schakelaars zien, dat de stroom er echt af is, zodat ze meteen veilig aan het werk kunnen.