Blauw New Media
---
Online verhandelde goederen via handelsplaatsen in 2007 goed voor 4,6
miljard eu
Rotterdam , 18 augustus 2008
De totale waarde van verhandelde goederen via online advertentie- en
veilingplatformen in Nederland in 2007 bedraagt naar schatting 4,6
miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Blauw Research
onder 1500 consumenten, in samenwerking met Marktplaats.nl, in de
segmenten kleding en schoenen, elektronica, antiek, kunst, sieraden,
verzamelen, boeken en muziek, dieren en toebehoren, huis en tuin,
woningen en overige. Dit is de eerste keer dat dergelijke marktcijfers
in kaart gebracht zijn.
Ieder half jaar geven we, in samenwerking met Thuiswinkel.org, de
Thuiswinkel Markt Monitor uit, een onderzoek naar online
consumentenbestedingen van Nederlandse consumenten bij webwinkels,
vertelt Frank Sibbel, managing partner bij marktonderzoekbureau Blauw
Research. In deze Thuiswinkel Markt Monitor gaat het om aankopen van
consumenten bij reguliere (online) thuiswinkelbedrijven, er worden
geen transacties van consumenten onderling via online handelsplaatsen
(c-t-c) meegenomen. Daarom hebben wij, in samenwerking met
Marktplaats.nl, een aanvullend onderzoek uitgevoerd om een inschatting
te kunnen maken van de verhandelde waarde van goederen die via online
handelsplaatsen worden gekocht. Het is een eerste onderzoek en daarmee
een voorlopige schatting van de markt. We hebben plannen om, zoals met
de Thuiswinkel Markt Monitor, een grootschalig onderzoek op te zetten
om de waarde van verhandelde goederen via deze online handelsplaatsen
in de toekomst structureel te kunnen meten.
Gemiddelde bestede bedrag 365,- in laatste kwartaal 2007
Consumenten geven aan in het laatste kwartaal van 2007 gemiddeld 365,-
via advertentie- en veilingsites te hebben besteed aan goederen. De
diversiteit binnen de groep online handelsplaatskopers is zeer groot,
variërend van een enkele aankoop tot vele tientallen aankopen in de
meetperiode, waarbij ook het aankoopbedrag sterk varieert, van enkele
euros voor de aanschaf van een tweedehands stripboek tot enkele tonnen
voor de aankoop van een huis.
In het onderzoek zijn de segmenten diensten en mobiliteit buiten
beschouwing gelaten. Binnen deze segmenten is de diversiteit dermate
groot dat verder onderzoek nodig is om de omvang van deze segmenten
betrouwbaar in kaart te brengen. Volgens Marktplaats.nl betekent dit
dat de totale waarde van de verhandelde goederen nog hoger kan
uitvallen. De groep Autos is met ruim 1,1 miljoen unieke bezoekers de
populairste groep op Marktplaats.nl, zegt Eugenie van Wiechen,
managing director eBay.nl & Marktplaats.nl. Vandaag de dag worden er
op Marktplaats.nl alleen al gemiddeld zon 130.000 te koop aangeboden.
Wanneer ook dit segment wordt meegenomen dan zal de totale waarde van
de verhandelde goederen zeker groeien.
Opzet Online Handelsplaats Onderzoek
Aankopen via online handelsplaatsen en veilingsites worden in dit
onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van goederen, waarbij
de oriëntatie van produkten via een online handelsplaats heeft
plaatsgevonden (niet per se de bestelling). Het onderzoek is begin
2008 uitgevoerd, onder een representatieve groep van n=1500
Internetters. Voor het online onderzoek is gebruik gemaakt van
BlauwNL, de online research community van Blauw Research. Daarnaast is
op basis van het telefonisch onderzoek met behulp van propensity
weighting de online dataset gewogen en is de representativiteit
gewaarborgd.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met
Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com ) of met
Marktplaats, Danielle van Leeuwen (danielle.vanleeuwen@text100.nl)
Blauw Research
Weena 125
3013 CK ROTTERDAM
tel: 010 400 09 00
fax: 010 400 09 01
www.blauw.com
Marktplaats.nl
Daniëlle van Leeuwen
Text 100 Public Relations
tel: +31 (0)20 530 43 48
E-mail: danielle.vanleeuwen@text100.nl
Over Blauw
Blauw Research B.V. is één van de toonaangevende full service
onderzoekbureaus van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en
instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde
stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het
bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van
gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en
originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.
Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a.
Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse
werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer
Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal
met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd.
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10
onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam,
Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en
instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde
stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het
bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van
gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en
originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.
Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a.
Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse
werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer
Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal
met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug