AutoRai

Prima prestatie van Suzuki in WK-rally Duitsland

(8/18/2008)

Beide Suzukiâs SX4 WRC hebben de laatste dag van de Rallye Deutschland â zonder twijfel de zwaarste asfalt rally uit het gehele wereldkampioenschap â probleemloos de finish gehaald in Trier. De twee wedstrijdautoâs van het Suzuki World Rally Team combineerden snelheid en betrouwbaarheid gedurende 352 wedstrijdkilometers.

De rally werd afgesloten met een superspecial rond de Porta Nigra in de binnenstad van de oudste stad van Duitsland, waar vele toeschouwers langs het parcours stonden. De rallyweggetjes vertoonden grote gelijkenis met die van de klassieke asfalt rallies in Spanje en op Corsica die later dit seizoen op het programma staan. De ervaringen die dit weekend zijn opgedaan zullen dan uitstekend van pas komen.

De top tien klassering van Toni Gardemeister levert Suzuki een punt op voor het kampioenschap bij de constructeurs. P-G Andersson eindigde als 15e algemeen nadat hij op zaterdag van de weg was geraakt. Tijdens de Rally Germany heeft het Suzuki World Rally Team belangrijke gegevens verzameld voor de afstelling van de auto voor verharde rallies. Ook de rijders kregen de gelegenheid zich nog meer vertrouwd te maken met hun auto op asfalt.

Beide Suzukiâs legden een grote betrouwbaarheid aan de dag, een resultaat van veel ontwikkelingswerk gedurende de laatste maanden om de auto verder te verbeteren. Het Suzuki World Rally Team gaat dan ook vol vertrouwen op weg naar Nieuw Zeeland waar over twee weken de volgende WK-rally zal worden verreden.

De rijders verfijnden gedurende de driedaagse rally de afstelling van de Suzuki SX4 WRC voor verharde rallies, daarbij geholpen door het feit dat Rally Germany verschillende soorten wegdekken kent, van ruw beton tot glad asfalt. De laatste dag was de opdracht aan de coureurs om de auto veilig aan de finish te brengen. Toch noteerde Gardemeister op KP 15 toch nog de 7e tijd, een positief teken voor de toekomst. Ook de laatste klassementsproeven op zondag kenden beide autoâs geen enkel probleem.

Toni Gardemeister: âDe SX4 WRC heeft het deze rally uitstekend gedaan. Dit is het tweede achtereenvolgende evenement dat wij werkelijk geen enkel probleem hadden en we voluit konden gaan. De betrouwbaarheid is nu op een goed niveau en dat betekent dat we nu kunnen gaan werken aan het verder verhogen van de prestaties van de auto. Vergeleken met de concurrentie hebben wij nog relatief weinig kilometers gedraaid in het WRC en als je dat in ogenschouw neemt zijn we goed op weg. Duitsland is ongeveer de moeilijkste asfaltrally uit het WK en om dan een punt te scoren voor het kampioenschap voor de constructeurs, dan is dat een uitstekend resultaat. Ik heb mij in Duitsland uitstekend geamuseerd en kijk met vertrouwen uit naar de asfalt rallies in Spanje en op Corsica.â

P-G Andersson: âOok wij hebben de laatste dag geen enkel probleem gehad en we hebben ons erop geconcentreerd om heelhuids aan de finish te komen. Want veel wedstrijdkilometers maken is belangrijk. Deze rally was een waardevolle ervaring voor mij en het team, maar ik kwam hier helaas wat ervaring te kort. Ik ben hier een paar jaar niet aan de start gekomen en ik heb sinds januari geen verharde rally meer gereden. En in Duitsland heb je veel vertrouwen nodig om voluit te kunnen gaan. Het is jammer dat wij op zaterdag van de weg raakten en een aandrijfas kapot reden. Zonder dat probleem had ook ik in de top tien gefinisht. Ik kijk terug op een geslaagd evenement en wij hebben veel ervaring opgedaan.â

Paul Wilding, Suzuki World Rally Team manager: âHet is voor ons hier in Trier uitstekend verlopen en het is fantastisch om beide autoâs aan de finish te hebben. Het geeft een goed gevoel dat al ons ontwikkelingswerk heeft geresulteerd in dit goede resultaat. Wij zijn nu in een uitstekende positie om hierop voort te borduren en om de komende rallies nog meer progressie te laten zien.â