AutoRai

Ford-rijders Hirvonen en Latvala scoren weer punten in WK Rally Duitsland

(8/18/2008)
Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team behaalde een dubbele puntenscore in de Rallye Deutschland na een moeilijk weekend op de Duitse asfaltweggetjes. Mikko Hirvonen eindigde als vierde in een Ford Focus RS World Rally Car, terwijl Jari-Matti Latvala als vijfde aan de finish kwam tijdens deze 10e ronde in het FIA World Rally Championship.

Het resultaat van de twee Ford-fabrieksrijders hield in dat voor de zesde maal de leiding in het rijderskampioenschap wisselde tussen Loeb en Hirvonen. Loeb staat nu met slechts vier seconden voorsprong op Hirvonen op de eerste plaats met nog vijf rallies te gaan. In de rangschikking voor de constructeurs staat Ford op de tweede plaats met een achterstand van acht punten.

Trier, de oudste stad van Duitsland, bood onderdak aan het eerste asfalt evenement dit jaar sinds de Monte Carlo rally. De strijd werd drie dagen lang uitgevochten over een afstand van 352,89 kilometer, waarbij smalle en oneffen asfaltweggetjes door de wijngaarden langs de Moezel en de testbanen van het Baumholder oefengebied voor tanks het decor vormden. Het voortdurend wisselen van wegdek eiste het uiterste van mens en machine, en de Pirelli PZero banden! Gelukkig bleef de verwachte regenval uit.

Hirvonen, niet bepaald een liefhebber van asfalt rallies, eindigde de eerste dag als tweede met de nieuwe Ford Focus in 2008-specificatie. Op zaterdag zakte hij een plaats en verloor daarna nog een plek toen hij een lekke band kreeg. De derde plaats kwam daardoor in handen van Ford-rijder Francois Duval. Vervolgens ontspon zich een spannend gevecht tussen de Fin en de Belg, dat in het voordeel van onze zuiderbuur werd beslecht.

âIk reed de laatste dag volledig op de limiet om Duval te pakken,â zei Hirvonen. âDaarbij ontsnapte ik aan een fikse klap. In mijn notes stond dat ik een bocht een beetje af kon snijden, maar ik nam een te grote âshort cutâ. Het was een bocht die met hoge snelheid kon worden genomen en we reden een hele tijd op twee wielen. Dat was met recht een narrow escape. Toen ik op de derde proef zag dat ik drie seconden achterstand op Duval had, ben ik van het gas gegaan. Het had geen zin om nog meer risicoâs te nemen.â

âOp vrijdag heb ik een paar prima tijden op de klokken gezet en met wat constanter rijden kan ik ook in verharde rallies meestrijden om de overwinning. Dit keer is dat echter niet gelukt. Maar ik heb wel gemerkt dat ik op asfalt een stuk sneller ben geworden; jammer van die lekke band op zaterdag,â aldus Hirvonen.

Latvala kende een weekend vol frustraties. Op de eerste dag ging het nog goed en hij sloot de eerste wedstrijddag af met een vijfde plaats. Maar op zaterdag ging het fout toen hij met zijn Ford over de kop sloeg in een aangelegde chicane, die hij met een te hoge snelheid naderde. Ondanks dat hij vervolgens ook nog een lekke band kreeg wist hij daarna van een tiende plaats op te rukken naar de negende plaats. Latvala geeft toe dat asfalt niet bepaald zijn voorkeur heeft en na de koprol had de 23-jarige Fin moeite zijn ritme terug te winnen.

âHet was inderdaad frustrerend,â aldus Latvala. âHet begon op vrijdag goed en ik had een prima gevoel over de auto, maar zaterdag en zondag waren nachtmerries. Ik heb in ieder geval weer kunnen leren op asfalt. Dat is het moeilijkste van asfalt, dat voortdurend wisselen van wegdek. Op ruw verhard gaat het nog goed, maar op glad asfalt ben ik er nog niet. Deze rally heeft mij ook geleerd dat ik mij mentaal beter moet voorbereiden. Daar ga ik nu veel aandacht aan besteden in aanloop naar de Rally New Zealand. Ook ga ik nog extra trainen op asfalt voor de volgende verharde rally in Spanje.â

Nederlandse Ford-rijders presteren uitstekend

Uit Nederland verschenen maar liefst 5 Fords Focus WRC aan de start, waarbij in het bijzonder Peter van Merksteijn junior en Dennis Kuipers een uitstekende klassering in de wacht sleepten. Snelste Nederlandse Ford-rijder was Peter van Merksteijn senior, maar hij raakte op de tweede dag van de weg.

Een opmerkelijke rol was in Duitsland weggelegd voor landgenoot Peter van Merksteijn junior. Hij debuteerde in een WRC-auto en draaide voortdurend toptijden, samen met Van Merksteijn senior in de andere Focus WRC van het team Van Merksteijn Motorsport. Op de laatste KP, de publieksproef in het centrum van Trier, liet junior zelfs een 9e tijd noteren, sneller nog dan Duval. Peter eindigde als 17e. Ook Dennis Kuipers, in een Ford Focus WRC RS, leverde een uitstekende prestatie. Voor het eerst aan de start in een WK-rally finishte hij als 18e. Beide Ford-rijders hebben hun visitekaartje afgegeven. Peter senior eindigde als 21e; een hogere klassering zat er voor hem helaas niet in omdat op de tweede dag de koppeling van de Focus was verbrand na een âsortie de routeâ. Erik Wevers tenslotte eindigde als 29e omdat hij door problemen met het gaspedaal ver was teruggeworpen in het klassement.