Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4

2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n)
18 augustus 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/IVW-2008/11445 2070825220 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Madlener (PVV) heeft gesteld over treinmachinisten die door rood licht rijden.


1. Heeft u kennisgenomen van het bericht "Nieuwe machinist rijdt vaak door rood"1?


1. Ja.


2. Is het waar dat er, ondanks waarschuwingen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, nog steeds vaak door rood wordt gereden? Zo ja, hoe vaak is er een officiële waarschuwing gegeven en aan wie?


2. De Inspectie Verkeer en Waterstaat doet naar elke gemelde Stop Tonend Sein (STS)-passage een vorm van onderzoek. De inspectie bespreekt de resultaten van de onderzoeken alsmede de genomen of te nemen maatregelen met alle betrokken partijen. Bij de nieuwe spoorwegondernemingen Veolia en Connexxion is het aantal STS-passages hoger dan gemiddeld op de bereden baanvakken. De inspectie is in gesprek over de problematiek met de nieuwe spoorwegondernemingen. Aangezien deze ondernemingen reeds maatregelen hebben genomen en toezeggingen hebben gedaan om verdere maatregelen te nemen, zijn waarschuwingen niet aan de orde. De


1http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1041988.ece/Nieuwe_machinist_rijdt_vaak_door_rood Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/IVW-2008/11445

inspectie ziet er op toe dat het aantal STS-passages bij de nieuwe ondernemingen gereduceerd wordt.


3. Welke vervolgstappen zijn er genomen door de Inspectie, toen is gebleken dat ondanks de waarschuwingen de situatie niet verbeterde?


3. Zie het antwoord op vraag 2. Voorts doet de Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoek naar de wijze waarop spoorwegondernemingen machinisten werven, selecteren en opleiden, zoals ik u tijdens het overleg met uw Kamer op 23 januari
2008 heb toegezegd en ik u op 14 juli 2008 schriftelijk heb laten weten (vergaderjaar
2007-2008, 29893 en 29984 nr 74). De inspectie verwacht dat de resultaten van dit onderzoek in september 2008 bekend zullen zijn. Zodra mogelijk zal ik uw Kamer over de resultaten informeren.


4. Deelt u de mening dat treinen die door rood rijden mensenlevens in gevaar brengen? Zo ja, wat heeft u hiertegen ondernomen of wat gaat u hier op zeer korte termijn aan doen?


4. In 2% van de STS passages in de jaren 2003 tot en met 2007 is er sprake van letsel. Sinds de introductie van het systeem van Automatische Treinbeïnvloeding (ATB) is geen enkele reiziger om het leven gekomen als gevolg van een STS-passage. Desalniettemin werkt de spoorbranche, mede op mijn verzoek, actief aan maatregelen om aantal en risico van de STS-passages te reduceren. Zoals bekend, zal de implementatie van het veiligheidssysteem ATB Verbeterde versie naar verwachting de belangrijkste bijdrage leveren aan het bereiken van de doelstellingen. U wordt over de voortgang van de maatregelen regelmatig geïnformeerd via de STS voortgangsrapportages. Op 14 juli 2008 heb ik u geïnformeerd over de laatste stand van zaken.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---