Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over het onethisch binnenhalen van opdrachten door uitvaartondernemers

15 augustus 2008

Vraag 1

Hebt u kennisgenomen van het bericht over uitvaartondernemers die nabestaanden onder druk zetten om op die manier opdrachten binnen te halen? 1)

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Klopt het dat ziekenhuizen hun mortuarium door particuliere bedrijven laten beheren en daardoor persoonlijke gegevens van overledenen ook bij de uitvaartcentra terecht komen? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot bescherming van privacygegevens van overledenen?

Antwoord 2

Het komt voor dat ziekenhuizen hun mortuarium door particuliere bedrijven laten beheren. In een ziekenhuismortuarium zal, of dit nu in eigen beheer is dan wel door een particulier bedrijf wordt beheerd, de overledene worden afgelegd. Men zal daarbij ten minste de beschikking hebben over de identiteit van de overledene. Voorts is het gewoonte dat de behandelend arts, die de doodsoorzaak vaststelt en de verklaring van overlijden afgeeft, deze formulieren achterlaat bij het lijk. De uitvaartondernemer heeft deze immers nodig om aangifte van overlijden te kunnen doen. Indien een andere ondernemer dan degene die het ziekenhuismortuarium beheert uiteindelijk de uitvaart verzorgt, zullen deze bescheiden aan hem worden overgedragen. Tegen die praktijk bestaat geen bezwaar. De Wet bescherming persoonsgegevens is niet van toepassing op overledenen.

Vraag 3

Wat vindt u ervan dat de Vereniging van Nederlandse Ziekenhuizen erkent dat zij gevallen kent van nabestaanden die op een `onaangename en indringende' manier door de uitvaartondernemers werden benaderd, met het verzoek de begrafenis of crematie door het bedrijf te laten verzorgen?

Antwoord 3

Indien een ziekenhuis er voor kiest het mortuarium door een particulier bedrijf te laten beheren, is het aan het ziekenhuis er op toe te zien dat nabestaanden niet op een "onaangename en indringende" manier door de uitvaartonderneming worden benaderd. Zij kunnen hierover afspraken maken in de private sfeer. Voorts kan de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, als koepelorganisatie, hiervoor aandacht vragen bij zijn leden, wat ons een goede zaak lijkt.

Vraag 4

Komen uitvaartcentra achter de persoonsgegevens van patiënten en overledenen alleen via ziekenhuizen of ook via andere zorginstellingen? Zo ja, welke instellingen zijn dat?

Antwoord 4

Voor zover ons bekend is dit niet het geval.

Vraag 5

Bent u ervan op de hoogte dat er vrouwen zijn die bij de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker ook een brief van een uitvaartcentrum krijgen en een IKEA-kortingskaart?

Antwoord 5

Nee. De screeningsorganisaties die het bevolkingsonderzoek naar borstkanker uitvoeren hebben toestemming om gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) te gebruiken ten behoeve van het bevolkingsonderzoek. Deze gegevens mogen niet voor andere doeleinden, zoals reclame, worden gebruikt. Wij hebben geen signalen ontvangen dat screeningsorganisaties hier op onoorbare wijze mee omgaan. Mocht dit wel het geval zijn, dan zal uiteraard worden ingegrepen.

Vraag 6

Deelt u de mening dat de bovenbeschreven handelwijze van zowel de zorginstellingen als de uitvaartcentra `onethisch' is en van geen respect getuigt voor de betrokkenen en de nabestaanden?

Antwoord 6

Nu van overtreding van enig wettelijk voorschrift geen sprake lijkt, gaat het niet aan een oordeel te vellen over de handelwijze van zorginstellingen en uitvaartondernemingen. Voor zover nabestaanden zich onheus bejegend voelen, kunnen zij een klacht indienen tegen de zorginstelling en/of de betrokken uitvaartonderneming dan wel een actie uit onrechtmatige daad starten.

Vraag 7

Bent u bereid een onderzoek te doen naar de omvang van dit probleem, de wijze waarop gegevens van patiënten/cliënten en overledenen aan uitvaartcentra worden doorgegeven? Bent u bereid gelijk met dit onderzoek ook na te gaan welke mogelijkheden er zijn om dit soort praktijken te stoppen en wat de sanctiemogelijkheden zijn?

Antwoord 7

Wij zien geen aanleiding voor nader onderzoek in deze kwestie. Het handelen van een uitvaartonderneming is een zaak tussen de zorginstelling en de onderneming. Zoals gezegd kunnen nabestaanden, voor zover zij zich onheus bejegend voelen, een klacht indienen tegen de zorginstelling en/of de betrokken uitvaartonderneming dan wel een actie uit onrechtmatige daad starten. Bovendien mag niet uit het oog verloren worden dat nabestaanden niet verplicht zijn de uitvaart door de desbetreffende ondernemer te laten verzorgen.


1) Dag, 12 juni 2008, "Uitvaartondernemers zetten nabestaanden onder druk"
Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties