Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over het onethisch binnenhalen van
opdrachten door uitvaartondernemers
15 augustus 2008
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht over uitvaartondernemers die
nabestaanden onder druk zetten om op die manier opdrachten binnen te
halen? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat ziekenhuizen hun mortuarium door particuliere bedrijven
laten beheren en daardoor persoonlijke gegevens van overledenen ook
bij de uitvaartcentra terecht komen? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot
bescherming van privacygegevens van overledenen?
Antwoord 2
Het komt voor dat ziekenhuizen hun mortuarium door particuliere
bedrijven laten beheren. In een ziekenhuismortuarium zal, of dit nu in
eigen beheer is dan wel door een particulier bedrijf wordt beheerd, de
overledene worden afgelegd. Men zal daarbij ten minste de beschikking
hebben over de identiteit van de overledene. Voorts is het gewoonte
dat de behandelend arts, die de doodsoorzaak vaststelt en de
verklaring van overlijden afgeeft, deze formulieren achterlaat bij het
lijk. De uitvaartondernemer heeft deze immers nodig om aangifte van
overlijden te kunnen doen. Indien een andere ondernemer dan degene die
het ziekenhuismortuarium beheert uiteindelijk de uitvaart verzorgt,
zullen deze bescheiden aan hem worden overgedragen. Tegen die praktijk
bestaat geen bezwaar. De Wet bescherming persoonsgegevens is niet van
toepassing op overledenen.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat de Vereniging van Nederlandse Ziekenhuizen
erkent dat zij gevallen kent van nabestaanden die op een `onaangename
en indringende' manier door de uitvaartondernemers werden benaderd,
met het verzoek de begrafenis of crematie door het bedrijf te laten
verzorgen?
Antwoord 3
Indien een ziekenhuis er voor kiest het mortuarium door een
particulier bedrijf te laten beheren, is het aan het ziekenhuis er op
toe te zien dat nabestaanden niet op een "onaangename en indringende"
manier door de uitvaartonderneming worden benaderd. Zij kunnen
hierover afspraken maken in de private sfeer. Voorts kan de
Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, als koepelorganisatie,
hiervoor aandacht vragen bij zijn leden, wat ons een goede zaak lijkt.
Vraag 4
Komen uitvaartcentra achter de persoonsgegevens van patiënten en
overledenen alleen via ziekenhuizen of ook via andere
zorginstellingen? Zo ja, welke instellingen zijn dat?
Antwoord 4
Voor zover ons bekend is dit niet het geval.
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat er vrouwen zijn die bij de uitnodiging
voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker ook een brief van een
uitvaartcentrum krijgen en een IKEA-kortingskaart?
Antwoord 5
Nee. De screeningsorganisaties die het bevolkingsonderzoek naar
borstkanker uitvoeren hebben toestemming om gegevens uit de
Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) te gebruiken
ten behoeve van het bevolkingsonderzoek. Deze gegevens mogen niet voor
andere doeleinden, zoals reclame, worden gebruikt. Wij hebben geen
signalen ontvangen dat screeningsorganisaties hier op onoorbare wijze
mee omgaan. Mocht dit wel het geval zijn, dan zal uiteraard worden
ingegrepen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de bovenbeschreven handelwijze van zowel de
zorginstellingen als de uitvaartcentra `onethisch' is en van geen
respect getuigt voor de betrokkenen en de nabestaanden?
Antwoord 6
Nu van overtreding van enig wettelijk voorschrift geen sprake lijkt,
gaat het niet aan een oordeel te vellen over de handelwijze van
zorginstellingen en uitvaartondernemingen. Voor zover nabestaanden
zich onheus bejegend voelen, kunnen zij een klacht indienen tegen de
zorginstelling en/of de betrokken uitvaartonderneming dan wel een
actie uit onrechtmatige daad starten.
Vraag 7
Bent u bereid een onderzoek te doen naar de omvang van dit probleem,
de wijze waarop gegevens van patiënten/cliënten en overledenen aan
uitvaartcentra worden doorgegeven? Bent u bereid gelijk met dit
onderzoek ook na te gaan welke mogelijkheden er zijn om dit soort
praktijken te stoppen en wat de sanctiemogelijkheden zijn?
Antwoord 7
Wij zien geen aanleiding voor nader onderzoek in deze kwestie. Het
handelen van een uitvaartonderneming is een zaak tussen de
zorginstelling en de onderneming. Zoals gezegd kunnen nabestaanden,
voor zover zij zich onheus bejegend voelen, een klacht indienen tegen
de zorginstelling en/of de betrokken uitvaartonderneming dan wel een
actie uit onrechtmatige daad starten. Bovendien mag niet uit het oog
verloren worden dat nabestaanden niet verplicht zijn de uitvaart door
de desbetreffende ondernemer te laten verzorgen.
1) Dag, 12 juni 2008, "Uitvaartondernemers zetten nabestaanden onder
druk"
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties