Ingezonden persbericht


Online verhandelde goederen via handelsplaatsen in 2007 naar schatting goed voor ruim 4,6 miljard euro

Rotterdam, 18 augustus 2008 - De totale waarde van verhandelde goederen via online advertentie- en veilingplatformen in Nederland in 2007 bedraagt naar schatting 4,6 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Blauw Research onder 1500 consumenten, in samenwerking met Marktplaats.nl, in de segmenten kleding en schoenen, elektronica, antiek, kunst, sieraden, verzamelen, boeken en muziek, dieren en toebehoren, huis en tuin, woningen en overige. Dit is de eerste keer dat dergelijke marktcijfers in kaart gebracht zijn.
"Ieder half jaar geven we, in samenwerking met Thuiswinkel.org, de Thuiswinkel Markt Monitor uit, een onderzoek naar online consumentenbestedingen van Nederlandse consumenten bij webwinkels," vertelt Frank Sibbel, managing partner bij marktonderzoekbureau Blauw Research. "In deze Thuiswinkel Markt Monitor gaat het om aankopen van consumenten bij reguliere (online) thuiswinkelbedrijven, er worden geen transacties van consumenten onderling via online handelsplaatsen (c-t-c) meegenomen. Daarom hebben wij, in samenwerking met Marktplaats.nl, een aanvullend onderzoek uitgevoerd om een inschatting te kunnen maken van de verhandelde waarde van goederen die via online handelsplaatsen worden gekocht. "Het is een eerste onderzoek en daarmee een voorlopige schatting van de markt. We hebben plannen om, zoals met de Thuiswinkel Markt Monitor, een grootschalig onderzoek op te zetten om de waarde van verhandelde goederen via deze online handelsplaatsen in de toekomst structureel te kunnen meten".

Gemiddelde bestede bedrag 365,- in laatste kwart aal 2007

Consumenten geven aan in het laatste kwartaal van 2007 gemiddeld 365,- via advertentie- en

veilingsites te hebben besteed aan goederen. De diversiteit binnen de groep online handelsplaatskopers is zeer groot, variërend van een enkele aankoop tot vele tientallen aankopen in de meetperiode, waarbij ook het aankoopbedrag sterk varieert, van enkele euro's voor de aanschaf van een tweedehands stripboek tot enkele tonnen voor de aankoop van een huis. In het onderzoek zijn de segmenten `diensten' en `mobiliteit' buiten beschouwing gelaten. Binnen deze segmenten is de diversiteit dermate groot dat verder onderzoek nodig is om de omvang van deze segmenten betrouwbaar in kaart te brengen. Volgens Marktplaats.nl betekent dit dat de totale waarde van de verhandelde goederen nog hoger kan uitvallen. "De groep Auto's is met ruim 1,1 miljoen unieke bezoekers de populairste groep op Marktplaats.nl", zegt Eugenie van Wiechen, managing director eBay.nl & Marktplaats.nl. "Vandaag de dag worden er op Marktplaats.nl alleen al gemiddeld zo'n 130.000 te koop aangeboden. Wanneer ook dit segment wordt meegenomen dan zal de totale waarde van de verhandelde goederen zeker groeien."



Opzet Online Handelsplaats Onderzoek
Aankopen via online handelsplaatsen en veilingsites worden in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van goederen, waarbij de oriëntatie van produkten via een online handelsplaats heeft plaatsgevonden (niet per se de bestelling). Het onderzoek is begin 2008 uitgevoerd, onder een representatieve groep van n=1500 Internetters. Voor het online onderzoek is gebruik gemaakt van BlauwNL, de online research community van Blauw Research. Daarnaast is op basis van het telefonisch onderzoek met behulp van propensity weighting de online dataset gewogen en is de representativiteit gewaarborgd
Over Blauw
Blauw Research B.V. is één van de toonaangevende full service onderzoekbureaus van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches ­ o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben

gerealiseerd.