Multidimensioneel ondernemerschap verandert de wereld binnen 15 jaar


5K Consultancy Group presenteert ondernemersmodel van de toekomst

EINDHOVEN, 20080730 -- De komende maanden organiseert de internationale 5K Consultancy Group kennismakingsontmoetingen voor ondernemers en regionale maatschappelijke vertegenwoordigers om de multidimensionele uitdaging en werkmodel uit te leggen. Volgens Jean-Paul Close, CEO van deze groep, is deze aanpak een kans voor innovatieve ondernemers om de wereldmarkten snel te voorzien van nieuwe marktleiderschap verdelingen.

Vraag verschillende mensen waarom de mensenwereld is zoals hij is en u krijgt verschillende antwoorden, maar bijna nooit: "ondernemerschap". Toch is dat de basis van ons huidige bestaan, de verdeling van rijkdom en armoede, de machtstrijd tussen werelddelen of de verwarming van de aarde. En ondernemerschap is aan een nieuwe fase begonnen, de multidimensionele fase en die zal de mensen wereld wederom veranderen, binnen 15 jaar. Deze fase combineert de het traditionele denken structureel met duurzaamheid, niet omdat de ondernemer zo groen of sociaal is maar omdat daarin de optimale kansen schuilen voor winstgevend en duurzaam succes. De 5K Consultancy Group heeft het multidimensionele denken ondergebracht in een strategisch model dat binnen 3 tot 6 maanden tot een fundamentele mentaliteitomslag leidt bij hun klanten.

Voor de oplossing van de problemen van de wereld kijkt men naar de wereldleiders die al jarenlang hebben aangetoond niets te kunnen of willen doen wegens eigenbelang en maatschappelijke belangenverstrengelingen met het verleden. Volgens Close is er maar een menselijke activiteit die uitsluitend innovatief, praktisch en toekomstgericht denkt en dat is ondernemerschap.

Ondernemerschap begon simpel: een product, een klant. Twee dimensies. Om te handelen werd geld uitgevonden en met het geld werd het wedijveren met geldstromen een feit. Dit is de basis geworden van ons westerse mens-zijn en de rijkdom van ons bestaan, onze welvaart. Politieke systemen werden opgebouwd rond de toegevoegde waarde die in de geldstromen kwam te zitten en concurrentie maakte de ondernemer scherp op het ontwikkelen van innovatieve ideeën, niet omdat de ondernemer zo graag vooruitgang wil, maar omdat hij iets anders moet kunnen bieden dan de gangbare concurrentie.

Naar mate de strijd om de gunst van de klant zich ontpopte werd de het element "winst" toegevoegd aan de dimensies van ondernemerschap. Maar winst is een complex fenomeen dat zich laat uitleggen in de kostenoptimalisatie van het ondernemersproces en groei van de verkoopvolumes. De nieuwe dimensies ontstonden en hebben ondernemerschap ertoe aangezet om steeds weer te gaan zoeken naar goedkope arbeidskrachten en schaalvergroting van de verkoop. Het openen van landsgrenzen voor marktvergroting en de massale vrije stroom van goedkope arbeidskrachten naar de welgestelde gebieden was een logische politieke actie om haar eigen inkomstenstroom op basis van belastingen optimaal in stand te houden. Het 3D ondernemersmodel (product, klant en kosten) op wereldschaal creëert zoveel optimalisatie dat welzijnsnormen zich zodanig ontwikkelen dat er problemen ontstaan op gebied van beschikbare grondstoffen, een wegwerpcultuur en een natuurlijke onbalans in ons universele bestaansrecht.

Het 3D model heeft ons collectief naar de rand van de bestaansafgrond gebracht en we knokken nu voor het behoud van wat we hebben weten te bereiken qua welvaart en welzijn. Maar behoud op deze manier is dodelijk, hoe dramatisch en onrealistisch voor velen dat ook klinkt. Ondernemerschap moet wederom snel nadenken om te kunnen blijven concurreren in een gezonde massamarkt, zonder zich druk te hoeven maken over tekortkomingen van grondstoffen. De mens is dus belangrijk en moet in een optimale welvaarttoestand gehouden worden voor optimale ondernemerschapontwikkelingen terwijl het ook van belang is dat wij innovatief om leren gaan met de middelen die wij wél algemeen tot onze beschikking hebben. Er zijn dus dimensies bijgekomen die het werkmodel voor ondernemers tot een multidimensioneel geheel verheffen en de belevingswereld ervan extra complex maakt. De bewuste ondernemer neemt uit eigen zakenlijk belang steeds meer de mens en de natuur mee in zijn of haar beleid. De race van de toekomst draait niet om de grondstoffen maar om de innovatie om ze juist NIET te hoeven gebruiken. Gaandeweg verandert de bijbehorende innovatie de wereld en dit zal snel gebeuren wegens de stress die al is ontstaan in vele sectoren.

Politici staan alleen maar in de weg van verandering met hun conservatieve en gevaarlijke houding van behoud. Het enige wat ondernemers van hen verwachten is vrijheid om innovatie uit te proberen en dat zij geen oorlogen veroorzaken om de grondstoffen maar juist focussen op lokale toegevoegde waarde ontwikkelingen en vernieuwing. Het heeft 60 jaar geduurd om tot de huidige wereldse situatie te komen met het 3D model. De nieuwe wereld kunnen we tegemoet zien binnen 15 jaar met multidimensioneel ondernemerschap en die zal er veel duurzamer uitzien dan vandaag.

De 5K Consultancy Group organiseert een tweedaagse werkontmoeting over multi-d ondernemen voor progressieve ondernemers op 18 en 19 augustus in Oud Gastel (www.marktleiderschap.nl/downloads/zomerkamp.pdf

In september volgt er in Eindhoven een ontmoetingsmiddag gericht op regionale maatschappelijke vertegenwoordigers die de weg vrij maken voor innovatieve proefprojecten met een knipoog naar blokkerende regelgeving.