Gemeente Den Helder

Verkeersmaatregelen rond Tall Ships Races op: 2008-07-31

Tijdens de Tall Ships' Races 2008 komen heel veel mensen naar Den Helder. Hoewel wordt opgeroepen vooral met het openbaar vervoer te komen, zullen veel bezoekers toch de auto nemen. Die extra verkeersdrukte in en rond de stad moet natuurlijk in goede banen worden geleid. Ook moeten bewoners en bezoekers hun auto ergens kunnen parkeren. Op deze pagina leest u de verkeersmaatregelen per straat/gebied.

De verwachte verkeersdrukte en het gebrek aan parkeerplaatsen vraagt om een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen. Deze zijn afgelopen dinsdag door B&W bekrachtigd. Sommige maatregelen gelden alleen tijdens het evenement, andere ook een aantal dagen daarvoor en daarna. Dit is nodig vanwege de op- en afbouw van het evenement. In het verkeersplan is geprobeerd zo min mogelijk wegen echt af te sluiten en ­ als ze toch nodig zijn - deze zo kort mogelijk te laten duren. Alle maatregelen worden overigens ondersteund door de nieuwe wegsleepregeling in onze stad.

Specifieke informatie

Dit artikel beschrijft de algemene maatregelen. Details vindt u in het verkeersbesluit dat deze week ook op een van de Stadsnieuwspagina's (openbare kennisgevingen) in deze krant staat. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Gerlof Boers van de gemeente Den Helder, telefoon (0223) 67 8836 of via gboers@denhelder.nl.

Maatregelen per straat/gebied

Binnenhaven
Aan de Binnenhaven geldt vanaf maandag18 augustus 00.00 uur tot uiterlijk maandag 25 augustus 24.00 uur een parkeerverbod op een aantal parkeerstroken en -havens aan de waterzijde van de rijbaan. Hier komen onder meer een EHBO-post en mobiele toiletten te staan. Bij een van de parkeerhavens staat een ondergrondse afvalcontainer. Deze wordt tijdens het evenement elke dag geleegd. Daarom geldt ook daar een parkeerverbod voor de hele week. Ter plaatse is de wegsleepregeling van toepassing.

Zuidstraat
Ook op (delen van) parkeerstroken aan de waterzijde van de Zuidstraat geldt vanaf maandag 18 augustus 00.00 uur tot uiterlijk maandag 25 augustus 24.00 uur een parkeerverbod. Het gaat om de stroken tegenover de nummers 36A tm 40 en 42 tm 52. De persoonlijke invalidenparkeerplaats blijft daar uiteraard beschikbaar. Op deze stroken komen grote afvalcontainers voor het vuilnis van de vaartuigen die langs de flaneerkade afmeren. Deze containers moeten veilig en op tijd kunnen worden en geleegd.

Weststraat

Tijdelijke afsluiting 21 augustus

Op donderdag 21 augustus trekt de zogeheten Crew Parade, een optocht van de scheepsbemanningen, als een feestelijk en kleurrijk lint vanaf Willemsoord door de binnenstad en weer terug. Het laatste stuk van de route gaat over de Weststraat. Deze wordt daarom tussen 15.00 en uiterlijk 16.30 uur afgesloten voor al het verkeer in beide richtingen. Verkeer van en naar de Texelse boot wordt op dat moment omgeleid. Om het publiek langs de weg goed zicht te bieden op de optocht en ook om schade aan geparkeerde auto's te voorkomen, krijgen bewoners langs de Weststraat nog een brief met het vriendelijke verzoek en welgemeende advies hun auto die (mid)dag ergens anders te parkeren.

Parkeerterreinen worden fietsenstalling

Gelukkig zullen ook veel bezoekers met de fiets komen. Maar waar laten we al die rijwielen? Eén ding is zeker: u wordt niet met de fiets toegelaten op Willemsoord. Daarom komt er bij de ingang aan de Weststraat een bewaakte fietsenstalling op het parkeerterrein Werfpoort en op het (parkeer)terrein tussen de Koninkrijkszaal en het voormalige studiehuis. Beide terreinen zijn daarom vanaf dinsdag 19 augustus 00.00 uur tot uiterlijk zaterdag 23 augustus 24.00 uur gesloten voor het verkeer. U kunt daar in die periode dus ook niet parkeren, achterblijvende auto's worden weggesleept. Of voor het stallen van een fiets betaald moet worden, moet nog worden besloten. Andere mogelijkheden voor grootschalige (bewaakte) fietsenstallingen op redelijke afstand van het evenementengebied, worden nog onderzocht.

Hoofdgracht

Veel mensen zullen tijdens het evenement ook een kijkje willen nemen op de dijk. Dat geldt zeker bij de aankomst van de schepen op woensdag 20 augustus en tijdens de Parade of Sail op zaterdag 23 augustus. Voetgangers moeten de Hoofdgracht zo veilig mogelijk kunnen oversteken. Daarom mag er niet worden geparkeerd op de langgerekte parkeerstrook aan de noordkant van de Hoofdgracht. Hier geldt vanaf woensdag 20 augustus 00.00 uur tot uiterlijk zaterdag 23 augustus 2008 24.00 uur een tijdelijk stop- en parkeerverbod. Op de drukke zaterdag 23 augustus wordt de Hoofdgracht zelfs helemaal afgesloten voor doorgaand verkeer vanaf 09.30 uur tot uiterlijk 23.30 uur. Alleen bestemmingsverkeer vanaf de Kanaalweg en het Molenplein krijgt dan gereguleerde toegang.

Het Nieuwe Diep

Veel drukte en bedrijvigheid

Het Nieuwe Diep, de weg langs de Buitenhaven, is tussen de V.A. Moormanbrug en de TESO-haven onderdeel van het evenementengebied. Langs de nieuwe kade bij de Zeedoksluis liggen enkele van de grootste zeilschepen afgemeerd. Ook is de weg de logische verbinding tussen het Nieuwe Haventerrein (waar ook veel (grote) schepen liggen) en Willemsoord. Veel drukte dus van wandelaars en fietsers. Tegelijkertijd gaat de bedrijvigheid aan en rondom Het Nieuwe Diep tijdens het evenement gewoon door en er wonen ook mensen. Volledig afsluiten van de weg voor verkeer kan dus niet.

Doorgaand verkeer gestremd

We willen de veiligheid van bezoekers, maar ook de bereikbaarheid van bedrijven en woningen, zo goed mogelijk waarborgen. Daarom is Het Nieuwe Diep tussen de Moormanbrug en de Bevesierweg (de weg naar het Harssensschiereiland) van woensdag 20 tot en met zaterdag 23 augustus tussen 09.30 en 23.30 afgesloten voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer wordt doorgelaten vanaf de Havenweg of de Hoofdgracht. Aan een systeem om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt nog gewerkt. In elk geval staan aan beide kanten van Het Nieuwe Diep verkeersregelaars om alles in goede banen te geleiden. Op het gedeelte van Het Nieuwe Diep tussen de Havenweg en de Koopvaardersschutsluizen gelden geen bijzondere maatregelen. Wél is duidelijk dat het ook hier wat inschikken wordt met parkeren en verkeer.

Vice-Admiraal Moormanbrug

Deze verbinding tussen Het Nieuwe Diep en het evenementengebied op het Nieuwe Haventerrein is tijdens het evenement grote delen van de dag alleen toegankelijk voor (brom)fietsers, voetgangers en pendelbussen. Regulier autoverkeer van en naar de Nieuwe Haven loopt die dagen via de Oostoeverweg en Zuidpoort.

Willem Barentzstraat en Jacob van Heemskerkstraat

Eenrichtingverkeer bij opstoppingen

Wat minder voor de hand liggend misschien, maar in deze straten geldt tijdens het evenement deels eenrichtingverkeer. Zij zijn namelijk onderdeel van een omleidingsroute in het Verkeers- en Veiligheidsplan. Deze route treedt in werking zodra er opstoppingen ontstaan op de routes van het Texelse vakantieverkeer. Het uitgaande verkeer wordt dan via de Kanaalweg en deze straten naar de Huisduinerweg geleid en vervolgens via de Duinweg en de Jan Verfailleweg naar de Waddenzeestraat / Ravelijnweg. Het eenrichtingverkeer moet de doorstroming bevorderen.

Donderdag 21 augustus

Een nu al bekende stremming van het Texelse vakantieverkeer is in de Weststraat op donderdag 21 augustus tijdens de Crew Parade. Daarom geldt op donderdag 21 augustus tussen 15.00 en uiterlijk 16.30 uur in de Willem Barentzstraat eenrichtingverkeer vanaf het kruispunt met de J.C. Rijpstraat en de Jacob Roggeveenstraat richting Jacob van Heemskerkstraat. Vanaf hier is het eenrichtingverkeer tot aan de Prins Willem Alexandersingel. Op die donderdag worden rond 15.00 uur de daartoe al e borden onthuld. Dat gebeurt dus ook als er op andere tijden en dagen onverwachte stremmingen zijn.

Autotransferia

Tijdens het evenement worden op het Bedrijventerrein Kooypunt en op een aantal andere terreinen in die buurt parkeerterreinen ingericht . Hier zal een belangrijk deel van de verwachte toestroom van auto's worden opgevangen. Bezoekers worden vervolgens met pendelbussen van en naar het evenemententerrein gebracht.

Het in elkaar zetten van zo goed mogelijk functionerende transferia en busroutes is een hele puzzel. Dankzij de medewerking en inzet van vele partijen lukt dat. Ook hier zijn echter diverse maatregelen nodig om alles soepel te laten verlopen. Voor de pendel van en naar de transferia worden enkele en gelede lijnbussen ingezet. Deze hebben de standaardvoorzieningen voor mindervaliden.

Bedrijventerrein Kooypunt

Stop- en parkeerverbod

Tussen maandag 18 augustus 00.00 uur en uiterlijk zaterdag 23 augustus 24.00 uur geldt op diverse wegen op Kooypunt een stop- en parkeerverbod. Hiermee wordt voorkomen dat geparkeerde trailers en andere voertuigen de verkeerscirculatie en de toegang tot de parkeerterreinen blokkeren. Ook hier wordt de wegsleepregeling dus van kracht. De maatregel gaat al op 18 augustus in om potentiële parkeerders op tijd te waarschuwen en de wegen ook op tijd vrij te maken en te houden. Ook begint op die maandag de opbouw van de transferia. De maatregelen gelden onder meer op (delen van) de Scheepmakersweg, de Schrijnwerkersweg, de Ketelmakersweg en de Nagelklinkersweg.

Eenrichtingverkeer

Op deze wegen geldt vanaf woensdag 20 augustus 00.00 uur tot uiterlijk zaterdag 23 augustus 24.00 uur ook een tijdelijk met borden aangegeven eenrichtingverkeer. Hoe dit er precies uit komt te zien, wordt de komende periode vastgesteld.

Rondom Luchthaven Den Helder

Eenrichtingverkeer

Ook op wegen tussen het bedrijventerrein en de luchthaven geldt tijdens de Tall Ships' Races 2008 eenrichtingverkeer. Voor de Luchthavenweg is dat in noordelijke richting vanaf de aansluiting met de Rijksweg N99 tot een punt even voor de eerste zijweg links (ook Luchthavenweg). Auto's kunnen de rechter rijbaan gebruiken om naar de parkeerterreinen te rijden en pendelbussen (en bijvoorbeeld verkeer van Kooypunt naar de luchthaven) gebruiken de linker rijbaan. Op de parallelweg van de Rijksweg N250 geldt het eenrichtingverkeer in zuidelijke richting, vanaf de aansluiting met de Luchthavenweg en die met de Verkeerstorenweg. De pendelbussen gebruiken de rechter rijbaan om te stoppen en mensen op te pikken. De linker rijbaan is (beperkt) beschikbaar voor ander verkeer.

Bedrijven blijven bereikbaar

De Luchthavenweg tussen de eerder genoemde zijweg en de parallelweg van Rijksweg N 250 houdt tweerichting verkeer, net als de parallelweg tussen de Luchthavenweg en de Doggersvaart. Hierdoor blijven de bedrijven aan en op de luchthaven bereikbaar. Overlast is ook hier echter niet te vermijden. Verkeer van buiten Den Helder krijgt het advies om van en naar de luchthaven gebruik te maken van de route via de Rijksweg N 250, Guldemondweg, Torplaan, Doggersvaart en het noordelijk deel van de Luchthavenweg.

Parkeerplaatsen voor mindervaliden

In de buurt van het Marinemuseum zijn tijdens het evenement parkeerplaatsen beschikbaar voor mindervaliden. Deze zijn vanaf de Hoofdgracht bereikbaar. Alleen voertuigen met het bekende mindervalidenvignet worden toegelaten. Tijdens de Parade of Sail op zaterdag 23 augustus kunnen mindervaliden volgens de normale spelregels gebruik maken van de parkeerplaatsen op de uitkijkpunten op de dijk, deze worden echter niet specifiek voor hen gereserveerd.

Soepel en veilig evenement

Los van de verkeersmaatregelen wordt ook op allerlei andere manieren geprobeerd het evenement voor iedereen zo mooi, soepel en vooral veilig mogelijk te laten verlopen.

Aanwijzingen

Op veel plaatsen zullen professionals van onder meer politie, Koninklijke marechaussee en het Marine Beveiligingskorps aanwijzingen en instructies geven aan het verkeer. Aanwijzingen komen ook van talloze vrijwilligers die bijvoorbeeld als verkeersgeleider, parkeeraanwijzer of steward worden ingezet. Alle betrokkenen zijn duidelijk herkenbaar, of aan hun uniform of door een door de organisatie verstrekte outfit.

Handhaven

Verbaliseren of zelfs wegslepen is geen prettige maatregel, zeker niet tijdens een feestelijk evenement als de Tall Ships' Races. Maar als de doorstroming van het verkeer of de veiligheid in het geding is, zal dat zeker gebeuren. Daarom toch nog enkele tips, al zijn ze misschien voor de hand liggend: Houdt u aan de algemene verkeersregels en -verkeerstekens en aan specifieke aanwijzingen ter plaatse en kijk goed waar en hoe u uw auto parkeert.

Geven en nemen en gezond verstand

Er wordt alles aan gedaan om hinder van het evenement tot een minimum te beperken. Maar hoe dan ook: tussen 18 en 23 augustus wordt het op een aantal plekken onvermijdelijk geven en nemen. Het gemeentebestuur en de organisatie van het evenement roepen iedereen op om zoveel mogelijk ook vooraf al rekening te houden met onvermijdelijke (verkeers)hinder en vertragingen. Dat kan bijvoorbeeld door bedrijfsleveranties voor woensdag 20 augustus uit te laten voeren en gebruik van de fiets of carpoolen te promoten onder personeel. Laat als het even kan uw auto thuis en kom met de fiets naar het centrum en/of het evenemententerrein. Laten we samen zorgen voor een onvergetelijk evenement!

The Tall Ships' Races 2008 Den Helder: met een positieve instelling, flexibiliteit en gezond verstand maken we er met elkaar een geweldig festijn van!