Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum: 18 augustus 2008

Amsterdams Uitburo en UPC Nederland lanceren jongerenwebsite

Het Amsterdams Uitburo (AUB) en haar partner UPC Nederland lanceren op de Uitmarkt een website voor en door jongeren: www.checkuit.nl. Jongeren zijn van oudsher een moeilijk bereikbare groep voor veel culturele instellingen. Het Amsterdams Uitburo wil vanuit haar missie een culturele impuls geven aan de vrijetijdsbesteding van jongeren. Checkuit.nl zal hen op een speelse manier kennis laten maken met het culturele uitgaansleven van Amsterdam zodat actieve deelname aan het culturele leven door jongeren wordt gestimuleerd.

Een team van 12 jongeren tussen de 18 en de 30 jaar, het stapteam, gaat voor het AUB op pad om het culturele leven in Amsterdam te ontdekken. Zij worden uitgedaagd om juist die voorstellingen, tentoonstellingen en concerten te bezoeken waar ze normaal gesproken nooit heen zouden gaan. Gewapend met een camera maken ze een beeldverslag van hun nieuwe culturele avontuur. Op de interactieve pagina van checkuit.nl delen ze hun ervaringen, schrijven een recensie en geven leeftijdgenoten tips op gebied van cultuurbezoek.

Ogen en oren
Checkuit.nl presenteert het culturele aanbod door de ogen en oren van jongeren. Bezoekers van de site kunnen ook actief een bijdrage leveren: zij kunnen het stapteam tippen en reageren op de filmpjes en recensies van de stappers. Initiatiefnemers Amsterdams Uitburo en UPC werken in het kader van checkuit.nl samen met Deadline.nl (culturele recensiesite voor jongeren) en het vrijdagavondprogramma van Amsterdam FM.

Multimediatoren
Tijdens de Uitmarkt wordt checkuit.nl gelanceerd. Het stapteam is met camera's aanwezig om impressies van de Uitmarkt vast te leggen en artiesten te interviewen over hun optredens in het komende seizoen. Het team heeft de beschikking over een eigen redactielokaal op de Uitmarkt in de negen meter hoge multimedia-toren van AUB en UPC op het Javaplein. De toren telt drie verdiepingen en huisvest het stapteam van Checkuit, Uitmarkt TV en een infopunt van het Amsterdams Uitburo.

Over het Amsterdams Uitburo
Het Amsterdams Uitburo (AUB) is de collectieve marketingorganisatie voor de culturele sector in Amsterdam en levert een bijdrage aan de promotie van het gehele culturele aanbod in Amsterdam. De organisatie - een stichting met een not-for-profit- structuur - heeft twee pijlers; enerzijds het informeren van het publiek over het culturele aanbod in Amsterdam (via verschillende diensten en producten) en anderzijds het stimuleren van kaartverkoop op een zo gemakkelijk en laagdrempelig mogelijke manier.

Over UPC
Kabel- en mediabedrijf UPC (www.upc.nl) is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste & mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC heeft 2,1 miljoen televisieklanten. Hiervan hebben ruim 592.000 klanten voor digitale televisie gekozen. Bijna 660.000 klanten nemen van UPC breedband Internet af. UPC kent meer dan 526.000 telefonieklanten (cijfers per 30 juni 2008). UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Liberty Global levert televisie, breedband internet en telefoondiensten aan tien miljoen klanten in elf Europese landen.