PERSBERICHT
Datum: 18 augustus 2008
Amsterdams Uitburo en UPC Nederland lanceren jongerenwebsite
Het Amsterdams Uitburo (AUB) en haar partner UPC Nederland lanceren op de
Uitmarkt een website voor en door jongeren: www.checkuit.nl. Jongeren zijn van
oudsher een moeilijk bereikbare groep voor veel culturele instellingen. Het
Amsterdams Uitburo wil vanuit haar missie een culturele impuls geven aan de
vrijetijdsbesteding van jongeren. Checkuit.nl zal hen op een speelse manier kennis
laten maken met het culturele uitgaansleven van Amsterdam zodat actieve deelname
aan het culturele leven door jongeren wordt gestimuleerd.
Een team van 12 jongeren tussen de 18 en de 30 jaar, het stapteam, gaat voor het
AUB op pad om het culturele leven in Amsterdam te ontdekken. Zij worden
uitgedaagd om juist die voorstellingen, tentoonstellingen en concerten te bezoeken
waar ze normaal gesproken nooit heen zouden gaan. Gewapend met een camera
maken ze een beeldverslag van hun nieuwe culturele avontuur. Op de interactieve
pagina van checkuit.nl delen ze hun ervaringen, schrijven een recensie en geven
leeftijdgenoten tips op gebied van cultuurbezoek.
Ogen en oren
Checkuit.nl presenteert het culturele aanbod door de ogen en oren van jongeren.
Bezoekers van de site kunnen ook actief een bijdrage leveren: zij kunnen het
stapteam tippen en reageren op de filmpjes en recensies van de stappers.
Initiatiefnemers Amsterdams Uitburo en UPC werken in het kader van checkuit.nl
samen met Deadline.nl (culturele recensiesite voor jongeren) en het
vrijdagavondprogramma van Amsterdam FM.
Multimediatoren
Tijdens de Uitmarkt wordt checkuit.nl gelanceerd. Het stapteam is met camera's
aanwezig om impressies van de Uitmarkt vast te leggen en artiesten te interviewen
over hun optredens in het komende seizoen. Het team heeft de beschikking over een
eigen redactielokaal op de Uitmarkt in de negen meter hoge multimedia-toren van
AUB en UPC op het Javaplein. De toren telt drie verdiepingen en huisvest het
stapteam van Checkuit, Uitmarkt TV en een infopunt van het Amsterdams Uitburo.
Over het Amsterdams Uitburo
Het Amsterdams Uitburo (AUB) is de collectieve marketingorganisatie voor de
culturele sector in Amsterdam en levert een bijdrage aan de promotie van het gehele
culturele aanbod in Amsterdam. De organisatie - een stichting met een not-for-profit-
structuur - heeft twee pijlers; enerzijds het informeren van het publiek over het
culturele aanbod in Amsterdam (via verschillende diensten en producten) en
anderzijds het stimuleren van kaartverkoop op een zo gemakkelijk en laagdrempelig
mogelijke manier.
Over UPC
Kabel- en mediabedrijf UPC (www.upc.nl) is een toonaangevende aanbieder van
televisie, breedband internet en vaste & mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC
heeft 2,1 miljoen televisieklanten. Hiervan hebben ruim 592.000 klanten voor digitale
televisie gekozen. Bijna 660.000 klanten nemen van UPC breedband Internet af. UPC
kent meer dan 526.000 telefonieklanten (cijfers per 30 juni 2008). UPC is een
geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA,
LBTYB, LBTYK). Liberty Global levert televisie, breedband internet en
telefoondiensten aan tien miljoen klanten in elf Europese landen.