Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over het achterwege laten van fractieondersteuning door gemeenteraden

14 augustus 2008

Vragen van het lid Schinkelshoek (CDA) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het achterwege laten van fractieondersteuning door gemeenteraden. (Ingezonden 2 juli 2008)


1. Vraag Bent u bekend met besluiten van gemeenteraden om fractieondersteuning achterwege te laten? 1)


1. Antwoord Voor zover mij bekend speelt dit thans slechts in de gemeente Hulst.


2. Vraag Kan naar uw oordeel het recht op ondersteuning, dat de in de raad vertegenwoordigde groeperingen hebben, door de raad bij verordening worden geschrapt? Hoe beoordeelt u dit soort besluiten in het licht van artikel 33, tweede lid, van de Gemeentewet?


3. Vraag Kan dit ook gelden voor het recht op ambtelijke bijstand (artikel 33, eerste lid, van de Gemeentewet)?


4. Vraag Herinnert u zich wat de regering indertijd meldde in de memorie van antwoord bij het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur: "Deze beide rechten (recht op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning) moeten door de raad verder uitgewerkt worden. (...) Het gaat dan nadrukkelijk om uitwerking van deze rechten, waarbij de raad zelf dusdanige regels formuleert die een redelijk gebruik ervan garanderen"? 2) Staat u nog steeds achter deze opvatting?

Antwoord op de vragen 2 t/m 4 Artikel 33 Gemeentewet regelt het recht op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning. Het artikel is toegevoegd bij de Wet dualisering gemeentebestuur (2002). Het gaat hierbij om twee belangrijke rechten van de raad en van individuele raadsleden. De wetgever heeft de uitwerking van deze rechten aan de raad overgelaten, door te stellen dat hierin bij verordening moet worden voorzien. Weliswaar heeft de raad hierbij enige mate van vrijheid, doch dit gaat niet zo ver dat de raad de invulling feitelijk tot nul kan reduceren. Dat zou in strijd zijn met de bedoeling van de wetgever. Een redelijk gebruik moet gegarandeerd zijn, willen deze rechten reële betekenis hebben.


5. Vraag Hoe beoordeelt u het functioneren van artikel 33, tweede lid, van de Gemeentewet? Bent u voornemens maatregelen te nemen om artikel 33 van de Gemeentewet te handhaven?

5. Antwoord
Het voorstel tot wijziging van de Gemeente- en Provinciewet naar aanleiding van de evaluatie van de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur (30 902), dat onlangs door Uw Kamer is aanvaard, bevat een aanscherping van het recht op fractieondersteuning, in die zin dat de verordening regels moet bevatten ten aanzien van de besteding en de verantwoording van de ondersteuning. In de praktijk doen zich, voor zover mij bekend, geen incidenten meer voor rondom het recht op fractieondersteuning, dit in tegenstelling tot enige jaren geleden. Ik heb reeds eerder aangegeven dat gemeenten er goed aan doen de modelverordening van de VNG te hanteren. Deze biedt goede handvatten voor de praktijk. Zoals ik heb toegezegd in het plenair debat over voornoemd wetsvoorstel op 26 juni jl., zal ik nog met de VNG in overleg treden over het recht op fractieondersteuning. Dit kan worden betrokken bij de uitkomsten van de Staat van de dualisering. De situatie in de gemeente Hulst dient als uitzondering te worden beschouwd. Ik zal hierover nog met de gemeente in overleg treden.


1) Zoals in Hulst, blijkend uit een verordening vastgesteld door de gemeenteraad van Hulst op 30 maart 2006
2) Kamerstukken Eerste Kamer 2001-2002, 27 751, nr. 10b, blz. 66 Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties