Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over het achterwege laten van
fractieondersteuning door gemeenteraden
14 augustus 2008
Vragen van het lid Schinkelshoek (CDA) aan de staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het achterwege laten
van fractieondersteuning door gemeenteraden. (Ingezonden 2 juli
2008)
1. Vraag
Bent u bekend met besluiten van gemeenteraden om fractieondersteuning
achterwege te laten? 1)
1. Antwoord
Voor zover mij bekend speelt dit thans slechts in de gemeente Hulst.
2. Vraag
Kan naar uw oordeel het recht op ondersteuning, dat de in de raad
vertegenwoordigde groeperingen hebben, door de raad bij verordening
worden geschrapt? Hoe beoordeelt u dit soort besluiten in het licht
van artikel 33, tweede lid, van de Gemeentewet?
3. Vraag
Kan dit ook gelden voor het recht op ambtelijke bijstand (artikel 33,
eerste lid, van de Gemeentewet)?
4. Vraag
Herinnert u zich wat de regering indertijd meldde in de memorie van
antwoord bij het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur: "Deze beide
rechten (recht op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning) moeten
door de raad verder uitgewerkt worden. (...) Het gaat dan nadrukkelijk
om uitwerking van deze rechten, waarbij de raad zelf dusdanige regels
formuleert die een redelijk gebruik ervan garanderen"? 2) Staat u nog
steeds achter deze opvatting?
Antwoord op de vragen 2 t/m 4
Artikel 33 Gemeentewet regelt het recht op ambtelijke bijstand en
fractieondersteuning. Het artikel is toegevoegd bij de Wet dualisering
gemeentebestuur (2002). Het gaat hierbij om twee belangrijke rechten
van de raad en van individuele raadsleden. De wetgever heeft de
uitwerking van deze rechten aan de raad overgelaten, door te stellen
dat hierin bij verordening moet worden voorzien. Weliswaar heeft de
raad hierbij enige mate van vrijheid, doch dit gaat niet zo ver dat de
raad de invulling feitelijk tot nul kan reduceren. Dat zou in strijd
zijn met de bedoeling van de wetgever. Een redelijk gebruik moet
gegarandeerd zijn, willen deze rechten reële betekenis hebben.
5. Vraag
Hoe beoordeelt u het functioneren van artikel 33, tweede lid, van de
Gemeentewet? Bent u voornemens maatregelen te nemen om artikel 33 van
de Gemeentewet te handhaven?
5. Antwoord
Het voorstel tot wijziging van de Gemeente- en Provinciewet naar
aanleiding van de evaluatie van de dualisering van het gemeente- en
provinciebestuur (30 902), dat onlangs door Uw Kamer is aanvaard,
bevat een aanscherping van het recht op fractieondersteuning, in die
zin dat de verordening regels moet bevatten ten aanzien van de
besteding en de verantwoording van de ondersteuning. In de praktijk
doen zich, voor zover mij bekend, geen incidenten meer voor rondom het
recht op fractieondersteuning, dit in tegenstelling tot enige jaren
geleden. Ik heb reeds eerder aangegeven dat gemeenten er goed aan doen
de modelverordening van de VNG te hanteren. Deze biedt goede
handvatten voor de praktijk. Zoals ik heb toegezegd in het plenair
debat over voornoemd wetsvoorstel op 26 juni jl., zal ik nog met de
VNG in overleg treden over het recht op fractieondersteuning. Dit kan
worden betrokken bij de uitkomsten van de Staat van de dualisering. De
situatie in de gemeente Hulst dient als uitzondering te worden
beschouwd. Ik zal hierover nog met de gemeente in overleg treden.
1) Zoals in Hulst, blijkend uit een verordening vastgesteld door de
gemeenteraad van Hulst op 30 maart 2006
2) Kamerstukken Eerste Kamer 2001-2002, 27 751, nr. 10b, blz. 66
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties