Mazda één van de snelst groeiende merken in Europa
(8/19/2008)
Mazda kent tot nu toe een buitengewoon goed jaar in Europa met meer
dan uitstekende verkoopcijfers en een steeds maar stijgende
populariteit van de eerste en tweede generatie âZoom-Zoomâ-modellen.
De afgelopen maand werden er in Europa 27.700 Mazdaâs verkocht, wat
een stijging betekent van 28 % ten opzichte van juli 2007. Het is
tevens het beste resultaat in 17 jaar tijd.
Gerekend over de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar is Mazda
één van de snelst groeiende merken in Europa. In januari tot en met
juli 2008 werden totaal 220.500 eenheden verkocht, ofwel 20 % meer dan
in dezelfde periode vorig jaar. Dit aantal is bovendien een historisch
record in de geschiedenis van het merk.
Alle markten hadden een goede juli-maand met het bereiken of zelfs
overtreffen van hun verkoopdoelstellingen. 17 landen kenden een
toename in de verkoop (zie tabel), waarvan 15 landen zelfs een groei
noteerden met dubbele cijfers en vijf landen een absoluut
verkooprecord boekten. In Rusland blijft de populariteit van het merk
Mazda in een zeer hoog tempo groeien. In de afgelopen maand stegen de
verkopen daar met 83 %, wat een volume opleverde van 6.700 eenheden.
Het zijn de allerhoogste verkopen ooit in Rusland in de maand juli en
de 20e maand op rij met een groeipercentage van twee of drie cijfers.
Ondanks een moeilijke en concurrerende markt wist Spanje het hoogste
marktaandeel ooit in de maand juli te halen met 0,9 %, ofwel 1.300
eenheden. Ook Hongarije vestigde een verkooprecord met 280 eenheden,
een stijging van 57 % ten opzichte van juli vorig jaar. In juli 2008
werden er tevens records geboekt in Kroatië met 230 eenheden (+ 12 %)
en Slovenië, 130 Mazdaâs (+ 75 %).
AutoRai