Gemeente Barneveld
Veiligheidsmaatregelen voor spoorwegovergangen Valleilijn Barneveld
De gemeente Barneveld en ProRail verbeteren in de komende periode de
veiligheid van de (Barneveldse) spoorwegovergangen van de Valleilijn.
De maatregelen zijn een direct gevolg van het Uitvoeringsplan
Overwegveiligheid Valleilijn en de intentieovereenkomst, die door de
provincie Gelderland, ProRail en de gemeenten Ede en Barneveld is
ondertekend.
Connexxion onderhoudt sinds 2005 de treindienst
Amersfoort-Ede/Wageningen (ook bekend als de Valleilijn). Als gevolg
hiervan is de treinfrequentie op deze lijn verdubbeld. Dat betekent,
dat voor het spoortraject compenserende veiligheidsmaatregelen moeten
worden genomen voor bij de spoorwegovergangen.
Maatregelen
De provincie Gelderland en de gemeenten Barneveld en Ede zijn
verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen die met de
wegen hebben te maken. ProRail is verantwoordelijk voor de maatregelen
aan en op het spoor. Hieronder staat een overzicht van de voorgestelde
veiligheidsmaatregelen:
§ Aanbrengen van middengeleiders op de spoorwegovergang
Nijkerkerweg (in het voorjaar van 2008 al uitgevoerd);
§ Aanleg van een voetpad langs het fietspad van de
Lunterseweg ter hoogte van de spoorwegovergang;
§ Plaatsen van overwegbomen op de onbewaakte overgang
Bloemendaallaan;
§ Plaatsen van overwegbomen op de onbewaakte overgang
Prins Hendrikweg;
§ Realisatie van een nieuwe bewaakte overgang tussen de
op te heffen onbewaakte overgangen Binnenveld en (nabij) Stationsweg
177;
§ Opheffen van de spoorwegovergang Esweg met de aanleg
van een verbindingsweg tussen de Van Wijnbergenlaan en de Esweg (als
alternatief);
§ Onderzoek naar de mogelijkheden om de tijden dat de
spoorwegovergangen aan de Gasthuisstraat en de Lunterseweg zijn
gesloten in te korten. Afhankelijk van de kosten wordt deze
veiligheidsmaatregel wel of niet doorgevoerd.
Spoorwegovergangen Binnenveld en Esweg
Op de spoorwegovergangen Binnenveld en Esweg hebben zich de afgelopen
jaren (en zelfs nog heel recent) zware letsel- en dodelijke ongevallen
plaatsgevonden. De om- en aanwonenden verzoeken al langer om actieve
beveiliging van de spoorwegovergangen. De voorgestelde maatregelen
zijn ingrijpend: voor de aanleg van nieuwe wegen is een
bestemmingsplanwijziging nodig en is grondverwerving vereist. Bij een
nieuwe beveiligde spoorwegovergang zijn ook ingrijpende
veiligheidsmaatregelen op het spoor nodig. Op dit moment worden
ontwerpen door ProRail voorbereid en vinden gesprekken met
grondeigenaren plaats. In de komende tijd worden ook om- en
aanwonenden geïnformeerd over de plannen.
Spoorwegovergangen Gasthuisstraat en Lunterseweg
De spoorbomen op de overgangen Gasthuisstraat, Nieuwstraat (voor
fietsers en voetgangers) en Lunterseweg zijn bovengemiddeld lang
gesloten als een trein station Barneveld-Centrum verlaat. Dit heeft te
maken met het toegepaste spoorwegbeveiligingssysteem in relatie tot de
korte afstanden tussen het station en de overgangen. Ook de lage
snelheid van de optrekkende trein zorgt ervoor, dat de spoorbomen
relatief lang blijven gesloten. Onderzoek moet uitwijzen of dit is te
verbeteren. Alleen voor de spoorovergang aan de Nieuwstraat is nu al
bekend, dat geen verbeteringen mogelijk zijn. De spoorovergang ligt
pal naast het station.
Planning en kosten
Direct na de zomervakantie start de gemeente Barneveld met de aanleg
van het voetpad over de spoorwegovergang langs de Lunterseweg.
Het plaatsen van de overwegbomen op de overgangen Bloemendaallaan en
Prins Hendrikweg wordt door ProRail voorbereid in het kader van de
keervoorziening van de Valleilijn op station Barneveld-Centrum. Het is
de bedoeling, dat deze maatregelen in december 2008 klaar zijn.
De overige maatregelen het opheffen van overgangen en de realisering
van nieuwe bewaakte overgangen heeft een langere voorbereidingstijd
nodig.
De gemeente Barneveld betaalt voor de (weggerelateerde) maatregelen
450.000,-. De overige spoorkosten worden betaald door ProRail en de
provincie Gelderland.