Gemeente Barneveld


Veiligheidsmaatregelen voor spoorwegovergangen Valleilijn Barneveld

De gemeente Barneveld en ProRail verbeteren in de komende periode de veiligheid van de (Barneveldse) spoorwegovergangen van de Valleilijn. De maatregelen zijn een direct gevolg van het Uitvoeringsplan Overwegveiligheid Valleilijn en de intentieovereenkomst, die door de provincie Gelderland, ProRail en de gemeenten Ede en Barneveld is ondertekend.

Connexxion onderhoudt sinds 2005 de treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen (ook bekend als de Valleilijn). Als gevolg hiervan is de treinfrequentie op deze lijn verdubbeld. Dat betekent, dat voor het spoortraject compenserende veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen voor bij de spoorwegovergangen.

Maatregelen

De provincie Gelderland en de gemeenten Barneveld en Ede zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen die met de wegen hebben te maken. ProRail is verantwoordelijk voor de maatregelen aan en op het spoor. Hieronder staat een overzicht van de voorgestelde veiligheidsmaatregelen:

§ Aanbrengen van middengeleiders op de spoorwegovergang Nijkerkerweg (in het voorjaar van 2008 al uitgevoerd);

§ Aanleg van een voetpad langs het fietspad van de Lunterseweg ter hoogte van de spoorwegovergang;

§ Plaatsen van overwegbomen op de onbewaakte overgang Bloemendaallaan;

§ Plaatsen van overwegbomen op de onbewaakte overgang Prins Hendrikweg;

§ Realisatie van een nieuwe bewaakte overgang tussen de op te heffen onbewaakte overgangen Binnenveld en (nabij) Stationsweg 177;

§ Opheffen van de spoorwegovergang Esweg met de aanleg van een verbindingsweg tussen de Van Wijnbergenlaan en de Esweg (als alternatief);

§ Onderzoek naar de mogelijkheden om de tijden dat de spoorwegovergangen aan de Gasthuisstraat en de Lunterseweg zijn gesloten in te korten. Afhankelijk van de kosten wordt deze veiligheidsmaatregel wel of niet doorgevoerd.

Spoorwegovergangen Binnenveld en Esweg

Op de spoorwegovergangen Binnenveld en Esweg hebben zich de afgelopen jaren (en zelfs nog heel recent) zware letsel- en dodelijke ongevallen plaatsgevonden. De om- en aanwonenden verzoeken al langer om actieve beveiliging van de spoorwegovergangen. De voorgestelde maatregelen zijn ingrijpend: voor de aanleg van nieuwe wegen is een bestemmingsplanwijziging nodig en is grondverwerving vereist. Bij een nieuwe beveiligde spoorwegovergang zijn ook ingrijpende veiligheidsmaatregelen op het spoor nodig. Op dit moment worden ontwerpen door ProRail voorbereid en vinden gesprekken met grondeigenaren plaats. In de komende tijd worden ook om- en aanwonenden geïnformeerd over de plannen.

Spoorwegovergangen Gasthuisstraat en Lunterseweg

De spoorbomen op de overgangen Gasthuisstraat, Nieuwstraat (voor fietsers en voetgangers) en Lunterseweg zijn bovengemiddeld lang gesloten als een trein station Barneveld-Centrum verlaat. Dit heeft te maken met het toegepaste spoorwegbeveiligingssysteem in relatie tot de korte afstanden tussen het station en de overgangen. Ook de lage snelheid van de optrekkende trein zorgt ervoor, dat de spoorbomen relatief lang blijven gesloten. Onderzoek moet uitwijzen of dit is te verbeteren. Alleen voor de spoorovergang aan de Nieuwstraat is nu al bekend, dat geen verbeteringen mogelijk zijn. De spoorovergang ligt pal naast het station.

Planning en kosten

Direct na de zomervakantie start de gemeente Barneveld met de aanleg van het voetpad over de spoorwegovergang langs de Lunterseweg.

Het plaatsen van de overwegbomen op de overgangen Bloemendaallaan en Prins Hendrikweg wordt door ProRail voorbereid in het kader van de keervoorziening van de Valleilijn op station Barneveld-Centrum. Het is de bedoeling, dat deze maatregelen in december 2008 klaar zijn.

De overige maatregelen het opheffen van overgangen en de realisering van nieuwe bewaakte overgangen heeft een langere voorbereidingstijd nodig.

De gemeente Barneveld betaalt voor de (weggerelateerde) maatregelen 450.000,-. De overige spoorkosten worden betaald door ProRail en de provincie Gelderland.