Commissariaat voor de Media

19 augustus 2008

Aanpassing voorwaarden nevenactiviteiten

Bij publieke omroepen bestaat de behoefte om merchandisingproducten te laten ontwikkelen bij hun eigen programma's. Tot voor kort was dat uitsluitend toegestaan als die producten een aantoonbaar inhoudelijke relatie hadden met het programma of de omroep (relatie-eis in beleidsregels nevenactiviteiten). Dit had tot gevolg dat het Commissariaat voor de Media per product moest beoordelen of er sprake was van voldoende relatie met een programma. Ook bestond er een moeilijk te rechtvaardigen onderscheid tussen merchandising bij aangekochte en eigen programma's. Het Commissariaat vindt deze situatie onwenselijk en heeft besloten het beleid aan te passen in die zin dat het publieke omroepen voortaan is toegestaan om (merk)namen in licentie te geven aan derden ten behoeve van producten bij programma's, mits deze activiteit kostendekkend wordt verricht en niet concurrentievervalsend is. Bij het in licentie geven van (merk)namen komt de eis dat het product aantoonbaar inhoudelijk moet aansluiten bij een programma of de omroep dus te vervallen. Het Commissariaat zal er op toezien dat omroepen er voor zorgen dat partijen aan wie een merknaam in licentie wordt gegeven, niet aanhaken bij het programma waardoor zij financieel voordeel behalen (dienstbaarheidverbod). Het Commissariaat past de beleidsregels nevenactiviteiten in overeenstemming met deze wijziging aan. Vooruitlopend daarop acht het Commissariaat het in licentie geven van (merk)namen aan derden ten behoeve van producten bij programma's geoorloofd. De NPO is middels een brief op de hoogte gesteld van de wijziging.