19 augustus 2008
Aanpassing voorwaarden nevenactiviteiten
Bij publieke omroepen bestaat de behoefte om merchandisingproducten te
laten ontwikkelen bij hun eigen programma's. Tot voor kort was dat
uitsluitend toegestaan als die producten een aantoonbaar inhoudelijke
relatie hadden met het programma of de omroep (relatie-eis in
beleidsregels nevenactiviteiten). Dit had tot gevolg dat het
Commissariaat voor de Media per product moest beoordelen of er sprake
was van voldoende relatie met een programma. Ook bestond er een
moeilijk te rechtvaardigen onderscheid tussen merchandising bij
aangekochte en eigen programma's. Het Commissariaat vindt deze
situatie onwenselijk en heeft besloten het beleid aan te passen in die
zin dat het publieke omroepen voortaan is toegestaan om (merk)namen in
licentie te geven aan derden ten behoeve van producten bij
programma's, mits deze activiteit kostendekkend wordt verricht en niet
concurrentievervalsend is. Bij het in licentie geven van (merk)namen
komt de eis dat het product aantoonbaar inhoudelijk moet aansluiten
bij een programma of de omroep dus te vervallen. Het Commissariaat zal
er op toezien dat omroepen er voor zorgen dat partijen aan wie een
merknaam in licentie wordt gegeven, niet aanhaken bij het programma
waardoor zij financieel voordeel behalen (dienstbaarheidverbod).
Het Commissariaat past de beleidsregels nevenactiviteiten in
overeenstemming met deze wijziging aan. Vooruitlopend daarop acht het
Commissariaat het in licentie geven van (merk)namen aan derden ten
behoeve van producten bij programma's geoorloofd. De NPO is middels
een brief op de hoogte gesteld van de wijziging.
Commissariaat voor de Media