ChristenUnie
Meer treinen en betere informatie bij storingen
Meer treinen en betere informatie bij storingen
dinsdag 19 augustus 2008 18:02 Bij storingen op het spoor vallen er te
veel treinen uit en schiet de informatievoorziening aan reizigers
tekort, vindt de ChristenUnie. Kamerlid Ernst Cramer: ,,Het
vervoerplan en de vervoersconcessie stimuleren NS niet om zoveel
mogelijk treinen te laten rijden bij bijvoorbeeld een wisselstoring of
een bovenleidingbreuk. Met name reizigers op kleinere
intercitystations zoals Rotterdam Alexander en Hilversum zijn hiervan
de dupe omdat dit geen knooppuntstations zijn".
In schriftelijke Kamervragen aan minister Eurlings pleit Cramer onder
meer voor een actieplan om de informatievoorziening bij storingen te
verbeteren. ,,De informatie op websites van NS en 9292 is te summier
bij storingen," aldus Cramer.
Meer treinen
Bij verstoringen op het spoor wordt voor de verkeersleiding voor de
bijsturing gewerkt met standaardafspraken voor de uitval van treinen.
Hierbij worden vaak treinen langs het hele traject tussen twee grote
stations geschrapt, soms zelfs complete lijnen. Hierdoor worden kleine
intercitystations die vanuit één richting nog wel bereikbaar zijn,
toch niet bediend. Ernst Cramer: ,,Verstoringen worden sneller
verholpen als er standaardafspraken zijn per traject, maar verfijning
van deze afspraken is wel mogelijk. Bijvoorbeeld door treinen verder
door te laten rijden. Ik heb de indruk dat treinen nu te makkelijk
worden geschrapt."
Een aanpassing van het vervoerplan zou de NS wellicht kunnen
stimuleren om meer treinen te laten rijden. Ernst Cramer: ,,De
prestatie afspraken met NS zijn alleen gericht op de grote stations.
Hierdoor is het voor NS niet interessant om als er toch al een
verstoring is door te rijden naar kleinere stations. Maar we kunnen
niet alles dichttimmeren. Ik hoop dat NS en ProRail zelf actie zullen
ondernemen."
Betere informatie
Ook de informatievoorziening bij storingen op het spoor kan volgens de
ChristenUnie beter. Cramer: ,,De storing door de bovenleidingbreuk bij
Ermelo duurt nu al meer dan een dag en toch geeft NS op haar website
en op Teletekst alleen een omreisadvies voor intercityreizigers. De
stoptreinreizigers moeten maar raden dat er vervangend busvervoer is
of dit horen op het station of in de trein. www.ProRail.nl en
www.9292ov.nl geven die informatie wel. Maar wat moet een reiziger nu
met het advies `reizen via een andere route' van 9292ov.nl? Welke
andere route? En waar tot waar rijden die bussen? De informatie in de
kranten is in dit soort situaties nauwkeuriger dan die op de websites
van de vervoerders!''
********
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat over uitval van treinen bij storingen.
1. Kent u het bericht 'Vrachtwagen in Ermelo rijdt bovenleiding kapot'
(De Stentor, 19 augustus 2008)?
2. Deelt u de mening dat de informatie op www.ns.nl, Teletekst en
www.9292ov.nl over alternatief vervoer in dit soort situaties
regelmatig te summier is door het ontbreken van specifiek advies voor
stoptreinreizigers of van een vermelding van het specifieke traject
waarlangs omgerezen kan worden?
3. Bent u bereid om op korte termijn met de vervoerders en ProRail een
actieplan op te zetten om de informatievoorziening bij verstoringen te
verbeteren?
4. Klopt het dat op 23 juni door een verstoring tussen Rotterdam en
Rotterdam Noord rond 14.00 uur er geen intercity's reden tussen
Rotterdam en Gouda en reizigers werden omgeleid via Den Haag terwijl
het wel mogelijk was om intercity's te laten rijden tussen Rotterdam
Alexander en Gouda?
5. Deelt u de mening dat bij een verstoring tussen Rotterdam en
Rotterdam Noord in beide richtingen minder reizigers worden benadeeld
als de intercity's vanuit Gouda zouden doorrijden tot Rotterdam
Alexander en aldaar of ter hoogte van Rotterdam Noord Goederen kop
zouden maken aangezien reizigers van Rotterdam Alexander dan hun
intercity-verbinding houden en doorgaande reizigers als alternatief
voor omrijzen via Den Haag kunnen kiezen voor de metro bij Rotterdam
Alexander?
6. Deelt u de mening dat de prestatie-indicator "gereden treinen" van
het zorggebied "op tijd rijden" in het vervoerplan 2008 de NS niet
stimuleert om bij verstoringen als deze zo veel mogelijk treinen zo
ver mogelijk door te laten rijden omdat bij de prestatie-indicator
alleen wordt gekeken naar de gerealiseerde aankomstactiviteiten op de
in de concessie vastgestelde knooppuntstations?
7. Bent u bereid om met NS en ProRail in overleg te treden om te
kijken of verfijning van de gestandaardiseerde bijsturingsafspraken
en/of de prestatie-indicatoren in het vervoerplan mogelijk is zodat
minder treinen uitvallen en de uitval wordt beperkt tot zo kort
mogelijke trajecten waardoor zo min mogelijk reizigers bij
verstoringen worden benadeeld?