Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB08-058
19 augustus 2008
Omzetgroei detailhandel zwakt af
· Omzetgroei tweede kwartaal blijft steken op 2,3 procent
· Laagste omzetgroei sinds 4e kwartaal 2005
· Omzetgroei bij non-foodbranche nihil
De detailhandel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 2,3 procent meer
omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is de laagste
omzetgroei sinds het vierde kwartaal van 2005. De groei in het tweede
kwartaal van 2008 is vrijwel geheel toe te schrijven aan de gestegen prijzen.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten in het tweede kwartaal een
omzetgroei van ruim 5 procent. Dit komt door de supermarkten die hun omzet
met ruim 7 procent zagen stijgen. Voedselspeciaalzaken hadden een
omzetdaling van ruim 4 procent.
De non-foodbranche realiseerde nauwelijks omzetgroei in het tweede
kwartaal. Textielsupermarkten zagen hun omzet met 2,6 procent dalen.
Winkels in huishoudelijke artikelen hadden een groei van 2,4 procent.
De teruglopende omzetgroei in de detailhandel hing samen met het forse
omzetverlies in juni. De omzet was in deze maand bijna 4 procent lager dan
een jaar eerder. De samenstelling van koopdagen had echter een zeer
negatieve invloed in deze maand. Na correctie voor dit effect was er in juni
weliswaar sprake van een geringe omzetgroei, maar nog steeds van een
lichte daling van het volume.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1) 2)
%-mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder
10
8
ln. 6
4
2
sbc. 0
-2
-4
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2
2005 2006 2007 2008
w Waarde % Prijs %
w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter.
2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
w BRON: CBS
CBS Persbericht PB08-058 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent),
non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent).
Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl.
verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in
2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft juni 2008 een
zondag en een maandag meer en een vrijdag en een zaterdag minder dan
juni 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders
vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode
een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Nadere analyse heeft er toe geleid dat de omzetcijfers over 2007 en 2008
voor de winkels in consumentenelektronica zijn gecorrigeerd. In de eerste 5
maanden van 2008 bedraagt de correctie tussen de 1,0 en 2,0 procentpunt
opwaarts. De correctie in 2007 is 0,1 procentpunt omlaag. Op het totaal van
de detailhandel bedraagt de correctie gemiddeld 0,1 procentpunt of minder.
Ten opzichte van het persbericht van 15 juli 2008 (PB08-051) zijn de cijfers
over februari tot en met mei 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond
van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB08-058 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007
2e kwar- 1e kwar- juni mei jaar
taal taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,3 3,2 -3,9 7,7# 4,1
Prijs 2,3 2,0 2,5 2,5 1,3
Volume 0,1 1,1 -6,2 5,1# 2,7
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,4 6,8 -2,4 12,5 4,2
Prijs 4,7 3,4 5,1 5,0 1,3
Volume 0,6 3,3 -7,2 7,1 2,8
Supermarkten
Omzet 7,2 8,2# -1,1 14,8 5,0
Prijs 5,0 3,7 5,5 5,3 1,4
Volume 2,1 4,4 -6,3 9,0 3,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -4,2 -1,3 -9,5 0,0# 0,3
Non-foodwinkels
Omzet 0,8 1,0# -4,6 5,4 4,1#
Prijs 0,7 1,2 0,7 0,8 1,3
Volume 0,1 -0,2 -5,3 4,5 2,7
Omzet in:
Drogisterijen 0,3 0,9 -5,1 1,8# 0,5
Bovenkledingwinkels -0,9 0,5# -8,6 14,6# 6,9
Textielsupermarkten -2,6 1,5 -8,9 10,8 0,3
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 1,2 0,6# -4,5 -1,7# 3,1
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 0,8 -1,0# -3,6 -2,7# 4,9#
Doe-het-zelfwinkels 5) 0,5 2,4# -4,8 4,7# 1,7
Bouwmarkten 1,4 3,4# -3,8 6,3# 2,2
Winkels in huishoudelijke artikelen 2,4 9,4# -6,3 5,3# .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-058 pagina 3 van 3
---- --