Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-058
19 augustus 2008

Omzetgroei detailhandel zwakt af

· Omzetgroei tweede kwartaal blijft steken op 2,3 procent · Laagste omzetgroei sinds 4e kwartaal 2005 · Omzetgroei bij non-foodbranche nihil

De detailhandel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 2,3 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is de laagste omzetgroei sinds het vierde kwartaal van 2005. De groei in het tweede kwartaal van 2008 is vrijwel geheel toe te schrijven aan de gestegen prijzen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten in het tweede kwartaal een omzetgroei van ruim 5 procent. Dit komt door de supermarkten die hun omzet met ruim 7 procent zagen stijgen. Voedselspeciaalzaken hadden een omzetdaling van ruim 4 procent. De non-foodbranche realiseerde nauwelijks omzetgroei in het tweede kwartaal. Textielsupermarkten zagen hun omzet met 2,6 procent dalen. Winkels in huishoudelijke artikelen hadden een groei van 2,4 procent. De teruglopende omzetgroei in de detailhandel hing samen met het forse omzetverlies in juni. De omzet was in deze maand bijna 4 procent lager dan een jaar eerder. De samenstelling van koopdagen had echter een zeer negatieve invloed in deze maand. Na correctie voor dit effect was er in juni weliswaar sprake van een geringe omzetgroei, maar nog steeds van een lichte daling van het volume. Omzetontwikkeling in de detailhandel 1) 2) %-mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder 10
8
ln. 6
4
2
sbc. 0

-2

-4
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 2005 2006 2007 2008 w Waarde % Prijs % w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. w BRON: CBS
CBS Persbericht PB08-058 pagina 1 van 3

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft juni 2008 een zondag en een maandag meer en een vrijdag en een zaterdag minder dan juni 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Nadere analyse heeft er toe geleid dat de omzetcijfers over 2007 en 2008 voor de winkels in consumentenelektronica zijn gecorrigeerd. In de eerste 5 maanden van 2008 bedraagt de correctie tussen de 1,0 en 2,0 procentpunt opwaarts. De correctie in 2007 is 0,1 procentpunt omlaag. Op het totaal van de detailhandel bedraagt de correctie gemiddeld 0,1 procentpunt of minder. Ten opzichte van het persbericht van 15 juli 2008 (PB08-051) zijn de cijfers over februari tot en met mei 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB08-058 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007 2e kwar- 1e kwar- juni mei jaar taal taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,3 3,2 -3,9 7,7# 4,1 Prijs 2,3 2,0 2,5 2,5 1,3 Volume 0,1 1,1 -6,2 5,1# 2,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,4 6,8 -2,4 12,5 4,2 Prijs 4,7 3,4 5,1 5,0 1,3 Volume 0,6 3,3 -7,2 7,1 2,8 Supermarkten
Omzet 7,2 8,2# -1,1 14,8 5,0 Prijs 5,0 3,7 5,5 5,3 1,4 Volume 2,1 4,4 -6,3 9,0 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -4,2 -1,3 -9,5 0,0# 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 0,8 1,0# -4,6 5,4 4,1# Prijs 0,7 1,2 0,7 0,8 1,3 Volume 0,1 -0,2 -5,3 4,5 2,7 Omzet in:
Drogisterijen 0,3 0,9 -5,1 1,8# 0,5 Bovenkledingwinkels -0,9 0,5# -8,6 14,6# 6,9 Textielsupermarkten -2,6 1,5 -8,9 10,8 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 1,2 0,6# -4,5 -1,7# 3,1 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 0,8 -1,0# -3,6 -2,7# 4,9# Doe-het-zelfwinkels 5) 0,5 2,4# -4,8 4,7# 1,7 Bouwmarkten 1,4 3,4# -3,8 6,3# 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 2,4 9,4# -6,3 5,3# . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-058 pagina 3 van 3


---- --