Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Grote brandstofbesparing voor trucks mogelijk

Correcte bandenspanning levert 1.361 euro per truck per jaar op

Nieuwegein, 19 augustus 2008 - Uit recent onderzoek van bandenfabrikant Goodyear naar bandenspanning van trucks in de Benelux, blijkt dat 68 procent van de ruim 160 gecontroleerde voertuigen, inclusief opleggers en aanhangwagens, met een te lage bandenspanning rijdt. Meer dan 1200 banden werden nauwgezet gecontroleerd en beoordeeld. Bij gecontroleerde onderspanning van de truckbanden bleek deze gemiddeld 16 procent te laag. Een juiste bandenspanning levert 1.361 euro per truck per jaar aan besparing op.

Kostenbesparend, veiliger en milieubewuster

Te lage bandenspanning is onveilig en vergroot de kans op schade aan banden en onverwachte stilstand, hetgeen kan leiden tot files of ongelukken. Bovendien kunnen vervoerders met een juiste bandenspanning kosten besparen en is het beter voor het milieu. Een correcte bandenspanning levert voor een truck voor internationaal verkeer (gemiddeld 140.000 km per jaar) 1.361 euro aan besparingen per jaar op. Het rijden met een te lage bandenspanning brengt namelijk 385 euro aan kosten door extra slijtage aan de banden met zich mee. Ook veroorzaakt onderspanning een hogere rolweerstand, waardoor het brandstofverbruik met nog eens 976 euro per jaar toeneemt.

Inspecties bandenspanning

De resultaten van deze grootscheepse controle aan beide zijden van de grensovergang Hazeldonk laten een aanzienlijk potentieel zien. Duidelijk is dat transporteurs in toenemende mate bewuster moeten worden van het financiële voordeel van de juiste bandenspanning. Behalve op spanning werden de banden ook gecontroleerd op beschadigingen; bij de meerderheid van de voertuigen bleken de banden in goede conditie te zijn. Bij slechts 8 banden (0,6 procent) werd geconstateerd dat deze een gevaar opleverden voor de verkeersveiligheid, doordat ze òf lek òf zwaar beschadigd waren. De interesse en bereidwilligheid van de chauffeurs tijdens het onderzoek was opvallend. De truckers toonden grote belangstelling voor de verstrekte informatie over het belang en het voordeel van de juiste banden, een goede bandenspanning en regelmatige controle.

Transporteurs én automobilisten moeten beter letten op bandenspanning

Gezien de stijgende brandstofprijzen is het ook voor de automobilist van belang om op je bandenspanning te letten. Vorig jaar is tijdens een dergelijk steekproefonderzoek van Goodyear bij personenauto´s gebleken dat in Nederland 22 procent en in België 65 procent van de automobilisten met een te lage spanning reed. Uit deze cijfers blijkt dus, dat zowel transporteurs als automobilisten beter op hun bandenspanning moeten letten.

Goodyear Quality Control

Goodyear wil graag bijdragen aan de veiligheid op de weg én het bedrijfsresultaat van de transportondernemer; de post voor brandstofkosten bedraagt immers 15-20 procent van de totale vrachtkostprijs. Één (gemiddelde) vrachtauto zal dit jaar met het huidige niveau van de dieselprijs uitkomen op 40.000 euro aan brandstofkosten. Dit komt neer op ± 5.000 euro meer kosten per vrachtauto ten opzichte van 2007!* Goodyear houdt daarom vrijwel ieder weekend kwaliteitcontroles bij transportbedrijven, want een goede bandenspanning en adequate aanpassing kun je gelijk voelen in het bedrijfsresultaat.

Hierbij wordt de bandenspanning gecontroleerd en waar nodig ter plekke gecorrigeerd. Tevens wordt gecontroleerd of het juiste type band op de juiste as zit en of het voor het geschikte soort transport is gemonteerd. Daarnaast worden de banden nagekeken op profieldiepte en eventuele beschadigingen om onverwachte stilstand te voorkomen. De data van het wagenpark worden in het FleetOnlineSolutions systeem gezet voor periodieke controle en opvolging. Door middel van de Goodyear brandstof calculator krijgt de ondernemer direct inzicht in de besparingen, zie figuur1 in bijlage 'Achtergrond informatie bandenspanning'.

Over GoodyearDunlop

Goodyear is een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Akron in de Amerikaanse staat Ohio en het bedrijf maakt banden, rubberproducten en chemicaliën in meer dan 60 fabrieken in 26 landen. Er zijn vestigingen in vrijwel elk land op de wereld. Bij Goodyear werken wereldwijd 70.000 mensen. In 1999 trad Dunlop toe tot de wereldwijde alliantie tussen haar voormalige moederorganisatie Sumitomo Rubber Industries en The Goodyear Tire & Rubber Company. De Europese activiteiten op het gebied van banden van Sumitomo Rubber en Goodyear zijn ondergebracht in de West-Europese joint venture Goodyear Dunlop Tires Europe B.V.

Bijna alle toonaangevende fabrikanten van vrachtauto's en bussen monteren standaard Goodyear en/of Dunlop banden, waaronder Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, DaimlerChrysler en Iveco. Goodyear Dunlop levert ook banden aan alle grote trailerfabrikanten.

Met FleetFirst, dat onder meer het TruckForce servicenetwerk, ServiceLine 24-uurs wegenhulp, Mobility, het FleetOnlineSolutions internet management systeem en Next Tread omvat, biedt Goodyear Dunlop de meest uitgebreide service in de industrie.

Ga voor meer informatie naar www.goodyear.nl ###