ChristenUnie


19 augustus 2008

ChristenUnie stelt vragen over uitval van treinen door incidenten Meer treinen en betere informatie bij storingen

Bij storingen op het spoor vallen er te veel treinen uit en schiet de informatievoorziening aan reizigers tekort, vindt de ChristenUnie. Kamerlid Ernst Cramer: ,,Het vervoerplan en de vervoersconcessie stimuleren NS niet om zoveel mogelijk treinen te laten rijden bij bijvoorbeeld een wisselstoring of een bovenleidingbreuk. Met name reizigers op kleinere intercitystations zoals Rotterdam Alexander en Hilversum zijn hiervan de dupe omdat dit geen knooppuntstations zijn".

In schriftelijke Kamervragen aan minister Eurlings pleit Cramer onder meer voor een actieplan om de informatievoorziening bij storingen te verbeteren. ,,De informatie op websites van NS en 9292 is te summier bij storingen," aldus Cramer.

Meer treinen

Bij verstoringen op het spoor wordt voor de verkeersleiding voor de bijsturing gewerkt met standaardafspraken voor de uitval van treinen. Hierbij worden vaak treinen langs het hele traject tussen twee grote stations geschrapt, soms zelfs complete lijnen. Hierdoor worden kleine intercitystations die vanuit één richting nog wel bereikbaar zijn, toch niet bediend. Ernst Cramer: ,,Verstoringen worden sneller verholpen als er standaardafspraken zijn per traject, maar verfijning van deze afspraken is wel mogelijk. Bijvoorbeeld door treinen verder door te laten rijden. Ik heb de indruk dat treinen nu te makkelijk worden geschrapt."

Een aanpassing van het vervoerplan zou de NS wellicht kunnen stimuleren om meer treinen te laten rijden. Ernst Cramer: ,,De prestatie afspraken met NS zijn alleen gericht op de grote stations. Hierdoor is het voor NS niet interessant om als er toch al een verstoring is door te rijden naar kleinere stations. Maar we kunnen niet alles dichttimmeren. Ik hoop dat NS en ProRail zelf actie zullen ondernemen."

Betere informatie
Ook de informatievoorziening bij storingen op het spoor kan volgens de ChristenUnie beter. Cramer: ,,De storing door de bovenleidingbreuk bij Ermelo duurt nu al meer dan een dag en toch geeft NS op haar website en op Teletekst alleen een omreisadvies voor intercityreizigers. De stoptreinreizigers moeten maar raden dat er vervangend busvervoer is of dit horen op het station of in de trein. www.ProRail.nl en www.9292ov.nl geven die informatie wel. Maar wat moet een reiziger nu met het advies 'reizen via een andere route' van 9292ov.nl? Welke andere route? En waar tot waar rijden die bussen? De informatie in de kranten is in dit soort situaties nauwkeuriger dan die op de websites van de vervoerders!''

////////////