Leefbaar Rotterdam



dinsdag, augustus 19, 2008

College over op biobrandstof; duurzaam of gewoon duur?

De burgemeester en wethouders van Rotterdam gaan over op de Volvo S-80 die op biobrandstof kan rijden. De Volvos vervangen de oude Chrysler 300. De maatregel past in het kader van het Rotterdam Climate Initiative en zou goed moeten zijn voor het milieu, maar er hangt wel een prijskaartje aan. De brandstof is niet alleen aan de pomp aanmerkelijk duurder.

Er is deze zomer in Nederland weinig van te merken, maar volgens een bijzonder invloedrijke groep wetenschappers en klimaatactivisten warmt de aarde op door de uitstoot van CO2. De overstap op biobrandstof lijkt dan een verstandige keus. De gewassen die gebruikt worden voor de productie van bio-ethanol zijn zogenaamd klimaatneutraal, bij verbranding produceren ze niet meer CO2 dan ze tijdens hun leven hebben opgenomen. Wat echter in deze berekening nogal eens vergeten wordt, is het feit dat de teelt, het gebruik van kunstmest, transport en de verwerking van dergelijke gewassen veel energie kost en dat hierbij ook andere broeikasgassen geproduceerd worden.

Er is echter nog een kwalijker aspect aan het gebruik van biobrandstoffen. Veel gewassen die voor biobrandstoffen in aanmerking komen, dienen tevens als voedsel. Zelfs als de gewassen in kwestie niet voor consumptie geschikt zijn, leggen ze wel beslag op kostbare landbouwgrond, water en kunstmest. De Wereldbank concludeerde in april dit jaar dat de toegenomen vraag naar biobrandstoffen mede verantwoordelijk was voor de sterk gestegen voedselprijzen en dat dit voor arme landen zeer nadelig uitpakt.

De auto's zelf zijn ook bepaald niet goedkoop, de uitvoering waarin gereden gaat worden kost ruim 70.000 euro. Hoewel het college de auto's niet koopt maar least, zal dit beslist invloed hebben op de leaseprijs. Voor de brandstof moet momenteel 1,90 per liter betaald worden.