dinsdag, augustus 19, 2008
College over op biobrandstof; duurzaam of gewoon duur?
De burgemeester en wethouders van Rotterdam gaan
over op de Volvo S-80 die op biobrandstof kan rijden. De Volvos
vervangen de oude Chrysler 300. De maatregel past in het kader van het
Rotterdam Climate Initiative en zou goed moeten zijn voor het milieu,
maar er hangt wel een prijskaartje aan. De brandstof is niet alleen
aan de pomp aanmerkelijk duurder.
Er is deze zomer in Nederland weinig van te merken, maar volgens een
bijzonder invloedrijke groep wetenschappers en klimaatactivisten warmt
de aarde op door de uitstoot van CO2. De overstap op biobrandstof
lijkt dan een verstandige keus. De gewassen die gebruikt worden voor
de productie van bio-ethanol zijn zogenaamd klimaatneutraal, bij
verbranding produceren ze niet meer CO2 dan ze tijdens hun leven
hebben opgenomen. Wat echter in deze berekening nogal eens vergeten
wordt, is het feit dat de teelt, het gebruik van kunstmest, transport
en de verwerking van dergelijke gewassen veel energie kost en dat
hierbij ook andere broeikasgassen geproduceerd worden.
Er is echter nog een kwalijker aspect aan het gebruik van
biobrandstoffen. Veel gewassen die voor biobrandstoffen in aanmerking
komen, dienen tevens als voedsel. Zelfs als de gewassen in kwestie
niet voor consumptie geschikt zijn, leggen ze wel beslag op kostbare
landbouwgrond, water en kunstmest. De Wereldbank concludeerde in april
dit jaar dat de toegenomen vraag naar biobrandstoffen mede
verantwoordelijk was voor de sterk gestegen voedselprijzen en dat dit
voor arme landen zeer nadelig uitpakt.
De auto's zelf zijn ook bepaald niet goedkoop, de uitvoering waarin
gereden gaat worden kost ruim 70.000 euro. Hoewel het college de
auto's niet koopt maar least, zal dit beslist invloed hebben op de
leaseprijs. Voor de brandstof moet momenteel 1,90 per liter betaald
worden.
Leefbaar Rotterdam