Gemeente Alphen aan den Rijn

eerste jaar Wmo bekend

Resultaten eerste jaar Wmo bekend

Inwoners van Alphen aan den Rijn zijn tevreden over het Wmo-loket en geven de gemeente hiervoor een 7,9. Ook de tevredenheid over de hulp bij het huishouden scoort goed met een 7,8. Minder tevreden is men over de wachttijden van de Rijnstreekhopper en de vervanging bij ziekte van de huishoudelijke hulp. Al met al is met deze cijfers de uitvoering van de Wmo in Alphen aan den Rijn op weg naar excellente dienstverlening.

Resultaten
Met het Wmo-jaarverslag 2007 presenteert de gemeente Alphen aan den Rijn de resultaten van het eerste jaar Wmo. Omdat 2007 het eerste Wmo-jaar was, zijn er nog geen vergelijkingscijfers. De komende jaren moet blijken hoe de scores zich ontwikkelen.

Uit deze eerste cijfers blijkt dat van de inwoners die gebruik maken van individuele voorzieningen, 91% vindt dat deze voorzieningen ook echt helpen bij het zelfstandig wonen en het meedoen aan de samenleving. Wethouder Hub van Wersch is tevreden over dit resultaat. De Wet maatschappelijke ondersteuning is ingevoerd met de bedoeling om mensen mee te laten doen aan de samenleving. Dit resultaat laat zien dat we hier goed in slagen in Alphen aan den Rijn.

Toch zijn het niet alleen maar positieve geluiden die doorklinken uit het Wmo-jaarverslag. Zorgen zijn er rond de wachttijden voor de Rijnstreekhopper. Tweederde van de ondervraagde gebruikers is niet tevreden over de wachttijden. Ook de vervanging bij ziekte van de hulp in het huishouden laat nog te wensen over: bijna de helft van de cliënten is hierover ontevreden. De wachttijden bij de Rijnstreekhopper kunnen bijvoorbeeld omlaag door meer begeleiding mee te laten gaan met de gebruikers. Hiervoor wordt een voorstel ontwikkeld. De vervanging van een zieke thuishulp is lastig door het tekort aan personeel. De thuiszorgaanbieders, die dit probleem moeten oplossen, werken hier voortdurend aan.

Benchmark
Ook de resultaten van de Wmo-benchmark zijn in het jaarverslag opgenomen.
Alphen aan den Rijn heeft een bovengemiddeld aanbod voor jongeren, vrijwilligers en mantelzorgers. Ook de ondersteuning voor mensen die al dan niet gedwongen de thuissituatie hebben verlaten is goed geregeld met tijdelijke opvang, begeleiding, advies en ondersteuning.

Alphen aan den Rijn scoort onder het landelijk gemiddelde op het onderdeel eigen bijdrage. Het merendeel van de Nederlandse gemeenten vraagt geen eigen bijdrage voor de verstrekking van individuele voorzieningen. Alphen hoort bij de 30% van de gemeenten die wèl een eigen bijdrage vragen voor de hulpmiddelen (woon- en vervoersvoorzieningen). Al voor de invoering van de Wmo heeft Alphen bewust gekozen voor een dergelijke bijdrage vanuit de visie dat de sterkste schouders de zwaarste lasten mogen dragen. Inwoners met een inkomen dat lager is dan 150% van het sociaal minimum betalen geen eigen bijdrage voor een hulpmiddel.

Wmo-jaarplan
In het najaar bespreekt de gemeente de resultaten met organisaties en de Wmo-adviesraad (cliënten) in de stad. De resultaten in het jaarverslag en de uitkomsten van deze gesprekken worden verwerkt in het Wmo-jaarplan voor 2009.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn