Gemeente Alphen aan den Rijn
eerste jaar Wmo bekend
Resultaten eerste jaar Wmo bekend
Inwoners van Alphen aan den Rijn zijn tevreden over het Wmo-loket en
geven de gemeente hiervoor een 7,9. Ook de tevredenheid over de hulp
bij het huishouden scoort goed met een 7,8. Minder tevreden is men
over de wachttijden van de Rijnstreekhopper en de vervanging bij
ziekte van de huishoudelijke hulp. Al met al is met deze cijfers de
uitvoering van de Wmo in Alphen aan den Rijn op weg naar excellente
dienstverlening.
Resultaten
Met het Wmo-jaarverslag 2007 presenteert de gemeente Alphen aan den
Rijn de resultaten van het eerste jaar Wmo. Omdat 2007 het eerste
Wmo-jaar was, zijn er nog geen vergelijkingscijfers. De komende jaren
moet blijken hoe de scores zich ontwikkelen.
Uit deze eerste cijfers blijkt dat van de inwoners die gebruik maken
van individuele voorzieningen, 91% vindt dat deze voorzieningen ook
echt helpen bij het zelfstandig wonen en het meedoen aan de
samenleving. Wethouder Hub van Wersch is tevreden over dit resultaat.
De Wet maatschappelijke ondersteuning is ingevoerd met de bedoeling om
mensen mee te laten doen aan de samenleving. Dit resultaat laat zien
dat we hier goed in slagen in Alphen aan den Rijn.
Toch zijn het niet alleen maar positieve geluiden die doorklinken uit
het Wmo-jaarverslag. Zorgen zijn er rond de wachttijden voor de
Rijnstreekhopper. Tweederde van de ondervraagde gebruikers is niet
tevreden over de wachttijden. Ook de vervanging bij ziekte van de hulp
in het huishouden laat nog te wensen over: bijna de helft van de
cliënten is hierover ontevreden. De wachttijden bij de
Rijnstreekhopper kunnen bijvoorbeeld omlaag door meer begeleiding mee
te laten gaan met de gebruikers. Hiervoor wordt een voorstel
ontwikkeld. De vervanging van een zieke thuishulp is lastig door het
tekort aan personeel. De thuiszorgaanbieders, die dit probleem moeten
oplossen, werken hier voortdurend aan.
Benchmark
Ook de resultaten van de Wmo-benchmark zijn in het jaarverslag
opgenomen.
Alphen aan den Rijn heeft een bovengemiddeld aanbod voor jongeren,
vrijwilligers en mantelzorgers. Ook de ondersteuning voor mensen die
al dan niet gedwongen de thuissituatie hebben verlaten is goed
geregeld met tijdelijke opvang, begeleiding, advies en ondersteuning.
Alphen aan den Rijn scoort onder het landelijk gemiddelde op het
onderdeel eigen bijdrage. Het merendeel van de Nederlandse gemeenten
vraagt geen eigen bijdrage voor de verstrekking van individuele
voorzieningen. Alphen hoort bij de 30% van de gemeenten die wèl een
eigen bijdrage vragen voor de hulpmiddelen (woon- en
vervoersvoorzieningen). Al voor de invoering van de Wmo heeft Alphen
bewust gekozen voor een dergelijke bijdrage vanuit de visie dat de
sterkste schouders de zwaarste lasten mogen dragen. Inwoners met een
inkomen dat lager is dan 150% van het sociaal minimum betalen geen
eigen bijdrage voor een hulpmiddel.
Wmo-jaarplan
In het najaar bespreekt de gemeente de resultaten met organisaties en
de Wmo-adviesraad (cliënten) in de stad. De resultaten in het
jaarverslag en de uitkomsten van deze gesprekken worden verwerkt in
het Wmo-jaarplan voor 2009.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn