Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
Meer gratis content bij West-Europese kranten
Het aantal volledig gratis krantensites is in vergelijking met 2006
gestegen van 19,5% naar 25,56%. Dat blijkt uit een onderzoek van de
Vrije Universiteit Brussel in het kader van het FLEET (FLEmisch
E-publishing Trends). De onderzoekers concentreerden zich op 82
krantensites uit 8 verschillende West-Europese landen.
Vooral de pure pay-per-view-opties zijn gesneuveld. In 2006 boden
43,9% van de kranten nog online abonnementen en pay-per-view-opties
aan. In juli 2008 was dat percentage teruggevallen tot 31,7%. In
België nam het aandeel van de kranten die én online abonnementen én
ontbundelde toegangsopties aanbieden af met 11,1%.
'De conclusie is duidelijk: veel kranten zijn ontgoocheld in
pay-per-view en worden óf volledig gratis óf bieden enkel nog online
abonnementen aan (een toename van 32,9% naar 43,9%)', besluiten de
onderzoekers.
De belangrijkste meerwaarde van een krantensite in vergelijking met de
gedrukte versie is het archief. Meer en meer kranten gooien ook hun
archief open: meer dan de helft heeft nu een gratis archief (52,4% om
precies te zijn, tegenover 47,6% twee jaar terug). Het gratis model
werd aantrekkelijker, doordat de reclame-uitgaven op het internet de
voorbije jaren gestegen zijn.