Stichting Wakker Dier

Hanos ontloopt afspraken rond legbatterijei
(20 augustus 2008)
Stichting Wakker Dier start vandaag een radiocampagne tegen groothandel Hanos, omdat deze als laatste grote winkelketen nog steeds legbatterij-eieren verkoopt. Alle supermarkten en de meeste groothandels hebben in 2004 onderling afgesproken dat ze geen legbatterij-eieren meer verkopen vanwege het dierenleed. Hanos trekt zich niets aan van deze afspraken. Veel restaurants en andere horeca, die inkopen doen bij Hanos, gebruiken zodoende nog legbatterij-eieren, terwijl de meeste klanten dit niet weten en er bezwaar tegen hebben. Wakker Dier start nu een campagne om ook deze laatste `groothandelaar in kippenleed' op diervriendelijkere toer te krijgen.

Afgelopen najaar startte Wakker Dier ook haar campagne tegen legbatterij-eieren in koekjes, cake en mayonaise. Sindsdien zijn veel fabrikanten omgeschakeld. Onder andere Mars BV, Verkade, Bakker Bart en van der Breggen ('s werelds grootste stroopwafelfabrikant), Remia, Gouda's Glorie, Bolletje, Aviateur (banket), Daelmans en McDonald's zijn gaan scharrelen. Momenteel richt Wakker Dier zich op Hanos, de markten en mayonaisefabrikant Zaanse. Zij gebruiken alledrie nog massaal legbatterij-eieren.

Al in 1999 concludeerden de Europese landbouwministers dat de legbatterij niet langer acceptabel is. In de legbatterij leeft een kip op minder dan een A4'tje leefruimte (550 cm2) achter tralies. Ze heeft geen zitstok, legnest of scharrelruimte. Scharrelkippen (code 2) komen niet buiten, maar lopen wel los in een schuur met stro, zitstok en legnest. Vrije-uitloopeieren (code 2) en biologische eieren (code 0) komen van kippen die buiten lopen. In Nederland zitten nog steeds 19 miljoen kippen in de legbatterij. Nederland is het meest pluimveedichte land ter wereld.

Onderzoeksbureau Team Vier deed afgelopen najaar in opdracht van Wakker Dier representatief onderzoek naar de mening van consumenten over het gebruik van legbatterijeieren: acht van de tien consumenten willen dat fabrikanten overschakelen op scharreleieren en zijn hiervoor bereid een realistische meerprijs te betalen van bijvoorbeeld enkele centen per pak koekjes. Negen van de tien consumenten willen graag dat op de verpakking wordt vermeld wat voor soort eieren in producten als mayonaise en koekjes is verwerkt. Twee van de drie consumenten willen zelfs dat op de verpakking een waarschuwing komt als legbatterijeieren zijn gebruikt. De gemiddelde Nederlander eet 140 `tafel'-eieren en 42 eieren per jaar, die onzichtbaar zijn verwerkt in koekjes, cake en mayonaise.

Beluister het spotje hier.