Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 20 augustus 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMO-2008/155 2070826200 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Koopmans en Van Heugten hebben gesteld over ``het afsluiten van de Kennedytunnel voor vrachtwagens".


1. Kent u het bericht `'Kennedytunnel voor vrachtwagens dicht''?


1. Ja.


2. Deelt u de mening dat afsluiting voor vrachtverkeer van de Kennedytunnel in Antwerpen bezwaarlijk is voor veel Nederlands wegtransport vanwege extra omrijkilometers, en dus hogere milieubelasting en hogere kosten? Zo ja, gaat u het onderwerp in Europees verband aan de orde stellen om tot een betere oplossing te komen? Zo neen, waarom niet?


2. Navraag bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAMnv), die in opdracht van de Vlaamse overheid uitvoering geeft aan het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, geeft een beeld dat op een aantal punten afwijkt van de berichtgeving in de Telegraaf van 19 juli 2008. De Kennedytunnel zal niet in 2010 voor vrachtverkeer worden afgesloten. Er ligt inderdaad het voornemen van de Vlaamse regering de Kennedytunnel op termijn af te sluiten voor vrachtverkeer. Dat zal evenwel niet gebeuren vóór de openstelling van de alternatieve route via de Oosterweelverbinding, op zijn vroegst in 2013. De in de Telegraaf geschetste situatie zal zich naar mijn verwachting derhalve niet voordoen. De Oosterweelverbinding zal korter en naar verwachting ook betrouwbaarder zijn dan huidige de verbinding. Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMO-2008/155


3. Is het waar dat de Kennedytunnel op een TEN-route ligt (Trans Europees Netwerk), waarop door de EU juist is geïnvesteerd ten behoeve van de goede doorstroming van het vrachtverkeer?

3. Ja, de Kennedytunnel ligt op een TEN-route, net als de nieuwe Oosterweelverbinding. In het EG-verdrag (hoofdstuk XII, artikelen 154-156, toegevoegd in 1992 met het Verdrag van Maastricht) hebben de lidstaten zich verplicht bij te dragen aan de ontwikkeling van trans-Europese netwerken op het gebied van vervoers-, telecommunicatie- en energie-infrastructuur. De TEN's zijn bedoeld om de ontwikkeling van de interne markt en het vrije verkeer van goederen en personen binnen de Europese Unie te ondersteunen.
Overigens is de Kennedytunnel al in 1969 geopend. De betreffende TEN-verbinding maakt daarnaast geen deel uit van het in 2005 vastgestelde pakket van 30 prioriteitsprojecten. Dit betekent dat voor verbeteringen, zoals de bouw van de nieuwe Oosterweelverbinding, geen financiële bijdrage van de EU wordt ontvangen.


4. Kunt u uiteenzetten of de verantwoordelijke Belgische overheid over de afsluiting van de Kennedytunnel voor vrachtverkeer eenzijdig, en zonder kennisgeving, een besluit kan nemen?

4. Lidstaten, in dit geval de Vlaamse overheid, zijn zelfstandig bevoegd wegen open te stellen dan wel af te sluiten voor (vracht)verkeer. Voor TEN-routes gelden in dit verband geen aanvullende regels. Uiteraard geldt in alle gevallen wel dat het Europese recht in acht moet worden genomen. Beperkende maatregelen zijn daarmee niet altijd verboden, maar dienen non-disciminatoir en proportioneel te zijn. Bovendien is het een goed gebruik een dergelijke afsluiting ruim op tijd en breed, dus ook in buurlanden, te communiceren en zorg te dragen voor alternatieve routes. BAMnv is voornemens de communicatie over de plannen voor het afsluiten van de Kennedytunnel in combinatie met de ingebruikname van de nieuwe Oosterweelverbinding te intensiveren. Ook Nederlandse belanghebbenden, waaronder wegvervoerorganisaties en ANWB, zullen daarover worden geïnformeerd, mogelijk zelfs nog dit jaar.


5. Kunt u uiteenzetten hoe in Europees verband verkeersplannen, zoals genoemde plannen rondom de Kennedytunnel in Antwerpen, aan de orde worden gesteld?

5. Dergelijke verkeersplannen worden niet in Europees verband aan de orde gesteld.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---