abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
20 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/155 2070826200
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Koopmans en Van Heugten hebben
gesteld over ``het afsluiten van de Kennedytunnel voor vrachtwagens".
1. Kent u het bericht `'Kennedytunnel voor vrachtwagens dicht''?
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat afsluiting voor vrachtverkeer van de Kennedytunnel in
Antwerpen bezwaarlijk is voor veel Nederlands wegtransport vanwege extra
omrijkilometers, en dus hogere milieubelasting en hogere kosten? Zo ja, gaat u het
onderwerp in Europees verband aan de orde stellen om tot een betere oplossing te
komen? Zo neen, waarom niet?
2. Navraag bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAMnv), die in opdracht van
de Vlaamse overheid uitvoering geeft aan het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, geeft
een beeld dat op een aantal punten afwijkt van de berichtgeving in de Telegraaf van
19 juli 2008. De Kennedytunnel zal niet in 2010 voor vrachtverkeer worden
afgesloten. Er ligt inderdaad het voornemen van de Vlaamse regering de
Kennedytunnel op termijn af te sluiten voor vrachtverkeer. Dat zal evenwel niet
gebeuren vóór de openstelling van de alternatieve route via de Oosterweelverbinding,
op zijn vroegst in 2013. De in de Telegraaf geschetste situatie zal zich naar mijn
verwachting derhalve niet voordoen. De Oosterweelverbinding zal korter en naar
verwachting ook betrouwbaarder zijn dan huidige de verbinding.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/155
3. Is het waar dat de Kennedytunnel op een TEN-route ligt (Trans Europees Netwerk),
waarop door de EU juist is geïnvesteerd ten behoeve van de goede doorstroming van
het vrachtverkeer?
3. Ja, de Kennedytunnel ligt op een TEN-route, net als de nieuwe Oosterweelverbinding.
In het EG-verdrag (hoofdstuk XII, artikelen 154-156, toegevoegd in 1992 met het
Verdrag van Maastricht) hebben de lidstaten zich verplicht bij te dragen aan de
ontwikkeling van trans-Europese netwerken op het gebied van vervoers-,
telecommunicatie- en energie-infrastructuur. De TEN's zijn bedoeld om de
ontwikkeling van de interne markt en het vrije verkeer van goederen en personen
binnen de Europese Unie te ondersteunen.
Overigens is de Kennedytunnel al in 1969 geopend. De betreffende TEN-verbinding
maakt daarnaast geen deel uit van het in 2005 vastgestelde pakket van 30
prioriteitsprojecten. Dit betekent dat voor verbeteringen, zoals de bouw van de
nieuwe Oosterweelverbinding, geen financiële bijdrage van de EU wordt ontvangen.
4. Kunt u uiteenzetten of de verantwoordelijke Belgische overheid over de afsluiting van
de Kennedytunnel voor vrachtverkeer eenzijdig, en zonder kennisgeving, een besluit
kan nemen?
4. Lidstaten, in dit geval de Vlaamse overheid, zijn zelfstandig bevoegd wegen open te
stellen dan wel af te sluiten voor (vracht)verkeer. Voor TEN-routes gelden in dit
verband geen aanvullende regels. Uiteraard geldt in alle gevallen wel dat het Europese
recht in acht moet worden genomen. Beperkende maatregelen zijn daarmee niet altijd
verboden, maar dienen non-disciminatoir en proportioneel te zijn.
Bovendien is het een goed gebruik een dergelijke afsluiting ruim op tijd en breed, dus
ook in buurlanden, te communiceren en zorg te dragen voor alternatieve routes.
BAMnv is voornemens de communicatie over de plannen voor het afsluiten van de
Kennedytunnel in combinatie met de ingebruikname van de nieuwe
Oosterweelverbinding te intensiveren. Ook Nederlandse belanghebbenden,
waaronder wegvervoerorganisaties en ANWB, zullen daarover worden geïnformeerd,
mogelijk zelfs nog dit jaar.
5. Kunt u uiteenzetten hoe in Europees verband verkeersplannen, zoals genoemde
plannen rondom de Kennedytunnel in Antwerpen, aan de orde worden gesteld?
5. Dergelijke verkeersplannen worden niet in Europees verband aan de orde gesteld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat