Gebrek aan e-mail training kost werkgevers aanzienlijk


Oudewater, 20080820 -- E-mail is de business tool waar we niet buiten kunnen. Een onderzoek door management consultants Mesmo (UK) bevestigt dit en toont aan dat ¾ van alle medewerkers een halve dag met e-mail bezig zijn en een kwart hiervan zelfs meer dan 4 uur per dag. Maar tevens blijkt dat vrijwel geen bedrijf (in UK) hun medewerkers traint in effectief e-mail gebruik. Van de 130 ondervraagde PA's (Personal Assistants) zegt 93% dat zij of hun manager geen enkele vorm van e-mail training is aangeboden.

Een woordvoerster van Mesmo (Managing Partner, Dr Monica Seeley en e-mail guru) benadrukt de kosten voor deze kortzichtige benadering; "gecombineerd met de resultaten bij de overheid en andere onafhankelijke onderzoeken toont aan dat iedereen 45 minuten per dag verliest aan het verwerken van ongewenste e-mail - zo'n 20 dagen productiviteitsverlies per jaar. Een onvoorstelbaar verlies van bedrijfsinvesteringen in mensen en onnodige verhoging van stress op de werkplek. Training wint deze tijd en meer terug."
Het onderzoek laat een toename zien in tijd die aan e-mail wordt besteed, het ontbreken van beveiligingen en het povere gebruik van e-mail als communicatie instrument.
"Zonder training gebruiken mensen en organisaties e-mail inefficiënt. Ze produceren een constante stroom van communicatie en misbruiken het medium. Een voorbeeld uit het onderzoek: 81,3% denkt dat anderen de `cc' functie niet correct gebruiken. Meestal om zich in te dekken en in grote hoeveelheden. Ze vragen zich niet af wie de informatie MOET ontvangen voordat het wordt verstuurd."
De meeste ondervraagden vinden e-mails meestal te lang waarbij 62% aangaf dat 4 tot 5 regels de optimale omvang is voor een e-mail. Ook heeft men behoefte aan hulp bij het opstellen, stijl en helderheid en algemene aanwijzingen over inhoud en vorm van een
e-mail. Men heeft over het algemeen ook geen idee van de onveiligheid van e-mail, de
bewaartijd en het verstoren van relaties door ongewenst commentaar.





Ingezonden persbericht