Ministerie van Financiën

Kamervragen over de gevolgen van de vliegtaks en de hoge olieprijs voor de KLM

Brief | 21-08-2008 | nr DV08-0622

Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Uw brief (Kenmerk): 23-07-2008 / 2070825980

Ons kenmerk: DV/2008/0622 U

Onderwerp: Vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD) over de gevolgen van de vliegtaks en de hoge olieprijs voor KLM

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Financiën, de antwoorden toekomen op de schriftelijke vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD) over de gevolgen van de vliegtaks en de hoge olieprijs voor KLM.

Hoogachtend,

de staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.C. de Jager

Meer informatie


* Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD)
* Bijlage | PDF bestand , 18.0 kb

* Brief aan de Tweede Kamer
* Bijlage | 21-08-2008 | PDF bestand, 13.0 kb

Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD) over de gevolgen van de vliegtaks en de hoge olieprijs voor KLM. (vraagnummer 2070825980, ingezonden 22 juli 2008)

Vraag 1
Is het u bekend dat KLM «zéér nadelige gevolgen» van de vliegtaks ondervindt en dat volgens KLM-topman Hartman het aantal boekingen «schrikbarend» snel afneemt (dit jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers)?TPF1FPT Het bericht waarnaar vraagstellers verwijzen is mij bekend.

Vraag 2
Is het u voorts bekend dat de dure olie zwaar op de resultaten van de KLM drukt? Bent u zich daarbij bewust van het feit dat de huidige economische situatie (hoge inflatie, afnemend consumentenvertrouwen etc.) kan leiden tot een nog verdere terugval van het aantal klanten van KLM? Het is mij bekend dat ook de luchtvaart te maken heeft met sterk gestegen brandstofprijzen en een afzwakkende wereldeconomie. Overigens dekt KLM zich, vooralsnog succesvol, met hedgecontracten zeer sterk in tegen de oplopende brandstofprijs.

Vraag 3
Deelt u, gelet op de, op het moment van invoering van de vliegtaks niet voorzienbare, fors gestegen olieprijs en het economische zwaar weer, de vrees dat de hoge vliegtaks (en de daarmee zichtbare terugval in passagiers) de druppel kan zijn die de spreekwoordelijk emmer kan doen overlopen, en dat mensen nog prijsbewuster zullen kiezen en dus nog massaler zullen uitwijken naar het buitenland? Zo neen, waarom niet? De economische situatie en stijgende brandstofprijzen kunnen ondernemers en consumenten beïnvloeden in hun keuzes. Echter, correctie van de markt via verlaging van verbruiksbelastingen is in de huidige situatie naar mijn mening niet aan de orde, ook niet voor ondernemingen in de luchtvaartsector. Het feit, dat deze sector tot voor kort nauwelijks in de heffing van verbruiksbelastingen werd betrokken en dus pas relatief kort met dit voor de meeste ondernemers gebruikelijke verschijnsel wordt geconfronteerd, betekent niet dat de sector op dit punt anders behandeld zou moeten worden.

Vragen 4 en 5
Deelt u de mening dat de staat bij economisch zwaar weer beter geen financieel verzwarende omstandigheden kan creëren, maar ervoor moet zorgen dat bedrijven de mogelijkheid krijgen zich hier doorheen te slaan? Deelt u derhalve de mening dat de vliegtaks beter afgeschaft kan worden? Zo neen, waarom niet? Hoe gaat u voorkomen dat Nederlandse luchtvaartmaatschappijen bij nog zwaarder economisch weer en bij nog hogere olieprijzen mede door uw toedoen eerder in het rood zullen duiken? TP1PT de Volkskrant, 17 juli 2008
De huidige economische ontwikkelingen staan op zichzelf los van de vliegbelasting en vormen geen reden specifiek voor de luchtvaartsector fiscale maatregelen te treffen. Dat neemt niet weg dat ik deze ontwikkelingen zal meewegen bij de beoordeling van de verschillende mogelijkheden voor een verdergaande differentiatie van de vliegbelasting en de eventuele fasering daarvan. In dit verband hecht ik er aan nog eens te benadrukken, dat we in ieder geval moeten voorkomen dat de regeling nodeloos ingewikkeld wordt voor de betrokken bedrijven in de vlieg- en reissector.