Ministerie van Financiën

Kamervragen over de vliegbelasting

Brief | 21-08-2008 | nr DV08-0623

Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Uw brief (Kenmerk): 23-07-2008 / 2070826070

Ons kenmerk: DV/2008/0623 U

Onderwerp: Vragen van het lid Van der Ham (D66) over de vliegtaks, ter aanvulling op eerdere vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD)

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de minister van Economische Zaken, de antwoorden toekomen op de schriftelijke vragen van het lid Van der Ham (D66) over de vliegtaks, ter aanvulling op eerdere vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD).

Hoogachtend,

de staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.C. de Jager

Meer informatie


* Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van het lid Van der Ham (D66) over de vliegtaks
* Bijlage | PDF bestand , 20.0 kb

* Brief aan de Tweede Kamer
* Bijlage | 21-08-2008 | PDF bestand, 14.0 kb Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van het lid Van der Ham (D66) over de vliegtaks (vraagnummer 2070826070, ingezonden 22 juli 2008), ter aanvulling op eerdere vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD) Vragen 1 en 2
Op welke wijze evalueert u de werking van de op 1 juli ingevoerde vliegtaks? Op welke wijze beziet u of de taks een (te) negatief effect heeft op de concurentiepositie van Schiphol, regionale luchthavens en nationale luchtvaartmaatschappijen? Hoe wilt u de effecten afzetten tegen de effecten van onder meer de brandstofheffing en conjuncturele effecten? Bent u bereid om na de zomervakantie (des vaat 1 september aanstaande) met de luchtvaartsector om de tafel te gaan zitten om bezien op welke wijze de vliegtaks heeft gefunctioneerd, en of er mogelijk veranderingen in moeten worden aangebracht? De vliegbelasting wordt geheven voor passagiers die op of na 1 juli jl. hun vliegreis beginnen op een Nederlandse luchthaven. De luchthavens voldoen de belasting op aangifte binnen een maand na afloop van het kwartaal, dus voor het eerst eind oktober 2008. De werking van de vliegbelasting zal worden geëvalueerd wanneer daarmee voldoende ervaring is opgedaan. Onder meer zal worden gekeken naar de effecten en de lasten die de maatregel met zich meebrengt. Bij de beoordeling van de effecten zijn inderdaad ook andere ontwikkelingen van belang die mede van invloed zijn op de positie van ondernemers in de luchtvaartsector, zoals het niveau van de brandstofprijzen en toeslagen alsmede de ontwikkeling van luchthaventarieven en de algemene economische ontwikkelingen. Dergelijke aspecten worden als exogene factoren in de evaluatie meegenomen. Voor wat betreft het tijdstip van een evaluatie merk ik op dat het eerder aan uw Kamer gezonden onderzoek van SignificanceTPF1FPT uitgaat van de effecten in het zichtjaar 2011, wanneer de belasting enkele jaren is geheven. Zoals bij iedere nieuwe regeling wordt echter vanaf het begin de vinger aan de pols gehouden teneinde eventuele knelpunten snel op te sporen en zo mogelijk op te lossen. Het overleg waar vraagsteller op doelt vindt al regelmatig plaats en kan zonodig inderdaad uitmonden in aanpassing van de regeling. Zo is mede naar aanleiding van de bevindingen in het voorbereidingstraject de regeling recent al op enkele punten aangepast (uitbreiding van het lage tarief tot verder gelegen bestemmingen in landen met bestemmingen aan beide zijden van de 2500 km-grens, aanmerking als boordpersoneel van personeelsleden die worden vervoerd om elders op een ander vliegtuig werkzaamheden als boordpersoneel te verrichten). Vraag 3
Kunt u voor Prinsjesdag de Kamer rapporteren over voorlopige kosten en baten van de vliegtaks? In de loop van het eerste kwartaal 2009 zullen de aangiftes over het vierde kwartaal 2008 worden verwerkt, daarna is een opgave mogelijk van de feitelijke inkomsten uit de vliegbelasting in de maanden juli tot en met december 2008. Voor deze periode is een opbrengst geraamd van ¤ 179 miljoen. Bij de totstandkoming van de vliegbelasting is ervan uitgegaan dat zowel de eenmalige administratieve lasten en uitvoeringskosten als de structurele lasten en uitvoeringskosten beperkt TP1PT Bijlage bij Kamerstukken II 2007/08, 31 205, nr. 5. zullen zijn door de gekozen opzet, waarbij de belasting wordt geheven van de luchthavens en zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de bestaande procedures en gegevensstromen in de sector. In de praktijk is dit beeld tot nu toe bevestigd. Vraag 4
Bent u bereid in de voorbereiding van de begroting van 2009 rekening te houden met mogelijke veranderingen? Voor zover veranderingen in de vliegbelasting budgettaire effecten hebben zal daarmee rekening worden gehouden bij de begroting voor 2009.